Njord utan finesser...

Ja, det är typiskt nog vatten i öronen när man är väldigt yr. Neoprenmössan skyddar en del och jag upplever inte kyla, inte ens när det is i vattnet, men som sagt, tillslut har man iallafall vatten i öronen och blir skityr.
När det gäller rollandet i övrigt misstänker jag att det sitter en hel del i osmidig kropp, speciellt rygg och höft.

Paddelkompisar hade ju varit trevligt att ha, men det vill liksom inte lösa sig. På ett år har jag haft sällskap på 3 turer och paddlat ensam 100. Nu har jag gått med i Söderhamnspaddlarna och väntar på deras regelbundna skärgårdsturer, så det är en lösning på gång. Här hemma lär jag väl få fortsätta paddla ensam. Möjligen lura ut nån att följa med nu när jag har en extra kajak, men då blir det ingen som kan visa rollar...

Träffade senast idag en kille som försökt lära sig rolla MED hjälp, men aldrig fått till det. Samma sak berättade min far härom veckan. Det verkar som att en del helt enkelt inte får till det hur de än försöker, och som sagt, jag misstänker att osmidighet kan vara en orsak. Jag menar, om ett ryggstöd kan ställa till det, då borde det ju vara rätt kört redan från början om man är stel i rygg och höft. Jag klarar t.ex. INTE att lägga ner ryggen på akterdäck (utan ryggstöd) utan att glida fram rätt långt eller lyfta upp baken från sittdynan. Inte kommer jag speciellt nära vattenytan när jag böjer mig framåt åt sidan till utgångsläget för rollen heller. Tog just en titt på trailern till "This is the roll" och ser att de är väldigt mycket rörligare i kropparna än vad jag är, och de gör saker jag inte klarar.

Försökte mig på höga stöd också, och jag kommer upp så länge jag har något fast att ta stöd med paddeln mot men så fort jag försöker utan stöd av brygga eller botten så är det kört.

Nu börjar det bli dags att hitta saker att packa Njorden med. Tält och liggunderlag ger mig myror i skallen. Budgeten har liksom blivit mindre och mindre så det vete sjutton hur jag ska tänka. Det är ju rätt dyra grejer och speciellt liggunderlaget är det svårt att fuska med om det ska ge komfort och få plats i en drybag (får inte finnas en chans att man lär gå och lägga sig med blöta grejer). En kompass lär jag nästan fixa om jag ska ut i skärgården. Jag tillhör den arbetslösa skaran och nu har arvspengarna från i höstas tagit slut, så bu börjar det kännas att minsta lilla grej kostar. Som tur är så är iallafall själva kajaken fullt brukbar för mina normala turer i insjö och älv där jag bara behöver något drickbart med mig.
 
Roll. Rörlighet gör det lättare, men man kan komma undan med stor kajak, högre ryggstöd, trög kropp. Men inte alla på en gång samt att när man lär sig räcker det med något extra fel för att det ska bli "omöjligt".
Med "koden knäckt" så behöver man inte ligga platt på bakdäck om man gjort rätt innan.

Du sover bättre på 5-7cm liggunderlag än i 5000-7000kr tält. Men alla prioriteringar är inte lätta att göra...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.