Njord utan finesser...

Tillfällig lösning

Gjorde en fena av det som fanns tillgängligt idag: En liten bit liggunderlag fast-tejpad med gaffa (silvertejp). Förvånansvärt stabilt, och så blev även kurshållningen. Vilken skillnad! Visst, den blev såklart trögare att svänga, men å andra sidan ska man för det mesta rakt fram eller svänga måttligt. Med tejpad fulfena så går det iallafall att paddla ordentligt. Men jag ska testa att klippa ner den lite och se hur liten jag kan göra den och fortfarande uppfatta kajaken som kursstabil.

Notera finishen med oslipad spackling under lacken.
 

Bilagor

  • DSC_0031 640x427.jpg
    DSC_0031 640x427.jpg
    110.6 KB · Visningar: 419
Några bilder. Hade inte planerat att fota och tejpat fast sittdynorna som ryggstöd. Allt är lite temporärt med den här kajaken än.

Svårt att fota vita grejer i fullt solsken med mobilen. Såg knappt displayen. Givetvis ligger kajaken högt i vattnet på bilderna då det fattas sisådär 85 kilo i sittbrunnen....
 

Bilagor

  • DSC_0038 640x427.jpg
    DSC_0038 640x427.jpg
    144.3 KB · Visningar: 444
  • DSC_0037 640x427.jpg
    DSC_0037 640x427.jpg
    194.9 KB · Visningar: 407
  • DSC_0035 640x427.jpg
    DSC_0035 640x427.jpg
    194.3 KB · Visningar: 443
som sagt, lär dig att paddla rakt fram/svänga på det rätta sättet, du kommer bara vinna av det i längden.

För sitsen bör man helst har all kontakt med rumpan och ryggen ska bara ger lite stöd vid behov. (jag har tex inget ryggstöd i någon av mina kajaker) då är man mkt rörligare och kan paddla aktivt samt kunna använder överkroppens viktförlagring för olika styregenskaper osv.
 
Vadå paddla rakt fram PÅ DET RÄTTA VISET? Vad menar du är fel på MIN teknik, och hur menar du att jag undviker att kajaken (utan roder och skädda) flöjlar i sidvind genom att PADDLA RÄTT?

Kontakt med sittsen och rumpan? Jaaa det blir det ju automatiskt. Men det där med ryggen fungerar inte för mig. Jag kan inte sitta utan stöd någon längre tid, då säger magmunnen upp sig. Det räcker att sitta lite för rakt så får jag problem. Lätt framböjd är helt omöjligt. Nä, ett lätt stöd för ryggen behöver jag. Annars är det bara lägga ner paddlandet.

Jag förstår inte varför jag måste paddla annorlunda i den här kajaken än i motionskajen om det går att fixa det? Experimentet med en provisorisk fast skädda visar att det går att få kajaken så jag kan paddla den med samma driv som motionskajaken. Inte till samma hastighet, men jag kan focusera på att paddla FRAMÅT utan att behöva kompensera kajakens egna kursförändringar. Svänga kan jag om det behövs, men inte lika tvärt som utan fena/skädda.
 
Måste påpeka att de där sittunderlagen jag använde som ryggstöd är rätt mjuka, de fungerar mest som stoppning mot sittbrunns-sargen. Att de sticker upp längre hjälper inget, de är för mjuka för att ge stöd ovanför sittbrunnen. Det är bara en tillfällig lösning så jag tyckte det var onödigt att klippa ner de.
 
Tänker inte gå in i någon polemik angående vad som är rätt eller fel, när det gäller paddelteknik.

Dock bör det kanske påpekas att en fast skädda för att få rakare gång på plattvatten inte kommer lösa någonting så fort du utsätts för lite vind. Kajaken kommer vilja gå i en bestämd vinkel mot vinden och du kommer få det svårt att gå upp (eller ner) mer än så i vind.

Ett havskajakskrov (som tex Njord) är ju i princip alltid konstruerat för att själv gå upp i vind när kajaken är neutralt lastad. Paddlar man rakt mot vinden behövs därför ingen skädda alls, kajaken håller en rak kurs helt automatiskt. Vill man falla av något mot vinden (utan att hela tiden behöva kompensera med paddeltag och kantning) så behöver man en skädda, ju större skädda desto större vinkel från vinden kommer kajaken vilja gå i, det är därför man behöver en reglerbar skädda för att kunna paddla i olika riktningar i förhållande till vinden. Vad man gör med skäddan är helt enkelt att flytta kajakskrovets tryckcentrum i vattnet i förhållande till det fasta tryckcentrumet hos skrovet i luften/vinden. Man reglerar alltså kursen på motsvarande sätt som en vindsurfare, även om de istället flyttar seglets tryckcentrum i luften/vinden framåt och bakåt genom att luta masten.

Om du monterar en fast skädda så har du i vind inte vunnit någonting utom att du nu har en annan vinkel än rakt mot vinden där kajaken håller kursen. I alla andra riktningar kommer du få kämpa rejält för att hålla kursen eftersom kajaken hela tiden strävar mot den vinkel i vinden där tryckcentum hos skrovet i vattnet och luften kommer i balans.

På plattvatten (utan vind) så borde det gå alldeles utmärkt att paddla rakt helt utan roder eller skädda. Självklart blir det lite stabilare kurs med en liten fast fena och paddlar du aldrig utsatt för vind så kan detta vara en lösning, men utsätter du dig för vind i olika riktningar så har du inte mycket val annat än att montera ett justerbart hjälpmedel (roder eller skädda) för att hålla kursen, annars har du liksom inte löst problemet.

Den här balansen hos skrovet i förhållande till vinden kan man även justera genom hur man lastar kajaken. Vet man att man ska paddla en hel dag i medvind så kan man lasta kajaken tyngre bak än normalt eftersom kajaken då blir mer fallgirig, det behövs då inte lika mycket skädda för att hålla kursen bort ifrån vinden. Ska man istället paddla hela dagen mot vinden så kan man packa kajaken tyngre fram för att säkerställa att kajaken blir lovgirig, dvs riktar sig upp mot vinden. Då fäller man upp skäddan eftersom den bara hindrar lovgirigheten.
 
Idag var det dags att ge sig ut i vågor. Sådana man undviker med Plastexen. Hur stora? Tja.. klarade mig utan kapell, men det hade varit bra att ha. Det var iallafall större vågor än vad jag skulle motionspaddla i, och dessutom i två riktningar samtidigt vilket brukar vara en riktig pina. Men Njorden skötte sig bra. Och den gick finemang rakt mot vinden trotts fulskäddan. Den gick även bra i rak medvind, men med vinden snett bakifrån ville den gärna vrida sig. Inte med vinden utan mot vinden. Det borde väl vara tvärtom? Vete sjutton hur jag lyckades med konststycket att åka vilse, men jag korsade alltså Varpen, en del av Ljusnan där det är runt kilometern brett och missade Voxnans utlopp med sisådär en halv kilometer. Närmade mig land och känner inte igen mig... Fick fundera lite och konstatera att jag var tvungen att paddla uppströms igen. Det innebar en aning snett mot vinden, nästan helt i sidvind. Det fungerade lika bra det med. Inga tendenser att gira åt något håll och det kändes förvånansvärt stabilt. I den riktningen hade jag nog aldrig klarat av att paddla Plastexen, och inte heller den gamla Glassér Tumlaren jag började paddla med. Med tanke på att min packning mestadels består av en petflaska dricka så behöver jag ingen större kajak, och stabiliteten är inte alls tokig. Den är också skön att glida omkring med, typ smyga på änderna och sånt... Riktigt samma fart som i Plastexen får man inte, men med skäddan på och lugnare vatten går det att hålla hyfsad fart.

Men jag är lite förbryllad över just det där med skädda. Jag tycker kajaken blev kursstabilare med en fena än utan och märker inte att den bara vill åt ett annat håll i vind. Tycker det går generellt sett kursstabilare oavsett vindriktning, det är bara när det kommer sisådär 45 grader bakifrån jag får problem med kurshållningen. Men det är inte så att den girar tvärt, bara så att jag kan få korrigera kursen lite ibland.
 
Men jag är lite förbryllad över just det där med skädda. Jag tycker kajaken blev kursstabilare med en fena än utan och märker inte att den bara vill åt ett annat håll i vind. Tycker det går generellt sett kursstabilare oavsett vindriktning, det är bara när det kommer sisådär 45 grader bakifrån jag får problem med kurshållningen. Men det är inte så att den girar tvärt, bara så att jag kan få korrigera kursen lite ibland.

Men dåså, tycker du att det funkar är det väl bara att köra. Vad som funkar i praktiken är ju viktigare än ett teoretiskt argument om hur det borde fungera... :p
 
Konstruktören om Njord och skädda:
"Njord har en utdragen akterlinje och går därför att använda utan skädda eller roder för den som vill hålla ner vikt och mekanisk komplikation, men konsekvensen blir att man måste sänka farten i sidvind för att reducera upplovningen. En justerbar skädda innebär fartvinst i allt utom motvind och stiltje. Även roder fungerar bra för den som så vill, eftersom kursstabiliteten är tillräcklig för rodret att arbeta mot."

Inte "fel" med skädda för den här kajaken kort sagt :).
 
Per-Erik

Njorden är ritad för att dels vara en kul lekkajak i vågor, för surf och precisionsmanövrering i trånga passager mellan klippor och liknande, men också som effektiv långfärdsmaskin, för snabb och tryggdistanspaddling i alla förhållanden. Därför är min uppfattning att den behöver ha en ganska stor justerbar skädda för att hålla ihop de här tämligen disparata egenskaperna. Men det innebär också att du kan klara dig utan skädda eller med en fast skädda om du nöjer dig med enbart en del av den totala prestandaprofilen.

Du kan också klara dig med ett roder, framför allt för långfärd, men det innebär också att du får sämre egenskaper för manövrering i lågfart (roder behöver fartskillnad mellan vattnet och skrovet för att fungera) och tappar lite av den lugna förutsägbarheten i vågor (ett aktermonterat roder hänger ibland i luften på en våg och kan även fungera bakvänt på grund av vattenpertiklarnas cirkulära rörelse i stor krabb sjö – Obs! Detta är inte sagt för att dra igång en roder-skädda-diskussion, utan bara för att förtydliga att Njord är ritad för justerbar skädda. Men eftersom du verkar vara van vid roder är det ändå ett bra alternativ.

Njorden skall vara kursstabil även utan skädda – dvs om du slutar paddla och det inte blåser skall den fortsätta i rak kurs utan att börja gira. Gör den inte det kan man misstänka att byggaren fått sittbrunnen lite för långt fram eller att förskeppet blivit lite för tungt. Det första kan hända om byggaren ändrar totallängden och glömmer justera sittbrunnens position (mät och kolla: med normal kajaklängd 559 cm skall du ha ca 238 cm från akterstäven till sitsens akterkant, 251 cm till “sittbenen” och 264 cm till tyngdpunkten, som normalt är några centimeter framför bålen). Om kajaken är ändrad får du förstås multiplicera dessa mått med längdändringen

Vidare är Nord ritad med så lågt däck att det bara undantagsvis går att paddla utan kapell. Tanken är istället att prioritera komfortabel paddelmotorik utan att behöva höja sitsen och därmed tappa stabilitet, och att maximera rörligheten i sittbrunnen för manövrering och roll.
 
Det där var bra förklarat tycker jag. Det är ju speciellt tänkbart just att man kan klara sig på olika konfigurationer men då få olika egenskaper. Det är ju just det jag tycker är det intressanta med fast skädda kontra ingen alls. Jag föredrar ju en kajak för lång transport framför en för lek i vågor då jag har kajaken för att paddla (kortare) turer med, och poängen med en extra kajak som i det här fallet råkade bli Njorden är att kunna paddla när sjön är för grov för motionskajaken. Kanske åka till grannstaden och följa med på turer i skärgården utan att vara nervös över att det kan börja blåsa lite. Kan inte säga att jag saknade någon manövreringsförmåga igår. Klart att jag känner att jag har bättre kontroll med ett roder, men utan det så föredrar jag helt klart en kursstabil kajak om jag ska ut på sjön och paddla rakt fram. Det som kanske kan bli lurigt är när man paddlar i Voxnan där den ringlar sig fram som en stor bred lugn å. Det var inte någon hit utan skädda och kanske det blir för trögt att svänga med skädda. Helt klart ett ställe där roder är toppen. Ända tills man kommer till en massa stenar....

Fast skädda passar bättre än ingen för mig, men jag har funderingar på en ställbar. Grundkoncept och byggteknik finns färdigt i skallen, det är måtten jag funderar på. Hur bred och lång behöver den vara? Är placeringen kritisk?

Intressant det där med sittbrunnens placering och tyngdpunkten. När jag bär kajaken märker jag att tyngdpunkten ligger alldeles framför sitsen, bör ju bli alldeles framför bålen det. Jag ska ta och mäta och se vart sittbrunnen är placerad. Tycker nog att kajaken känns oroligare än beskrivet när man kör utan skäddan. När det gäller bygget är det mest slipjobbet som det har "genats" med men att råka placera sittbrunnen lite fel är säkert lätt gjort.

Kapell ska på ja. Har ett neoprenkapell som är för litet för Plastexen, men det är för stort för Njorden. Ska testa att helt enkelt snörpa ihop det en bit i fronten. Fungerar inte det så är det nytt kapell eller möjligen att sy om det här som gäller. Det går faktiskt fint att paddla Njorden utan kapell i lite småvågor, men det är ju inte det jag tänkt ha den till. Till slätvatten har jag ju Plastexen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.