Skumgummiplattor till skavsår?

min erfarenhet är att blåsan blir störe när man belastar hällen hårt för att Compeeden limas fast i blåsan som sedan kan röra sid mot den tunna hud som har bildads under blåsan.
har man otur kan man få flera lager med blåser som kan ta månader att bli av med
Plåstrade om en massa skavsår förra sommaren samtliga som hade blåsor som var störe än en 5 krona hade satt Compeed på en liten blåsa som sedan hadde växt.
 
Där ser man. Det, en kraftig förstoring av blåsan eller multipla blåsor p.g.a. Compeed, har jag aldrig råkat ut för.

Raskesven
 
marjamaa; sa:
min erfarenhet är att blåsan blir störe när man belastar hällen hårt för att Compeeden limas fast i blåsan som sedan kan röra sid mot den tunna hud som har bildads under blåsan.
har man otur kan man få flera lager med blåser som kan ta månader att bli av med
Plåstrade om en massa skavsår förra sommaren samtliga som hade blåsor som var störe än en 5 krona hade satt Compeed på en liten blåsa som sedan hadde växt.

Här måste jag instämma, om compeed (som är ett väldigt tjokt påhitt) ska apliceras så måste man som ett minimum punktera blåsan alternativt klippa bort den...C på en vätskefyldblåsa gör bara att västsketrycket ökar på mitten och väskan vill glida ut åt kanterna och ökar då blåsans omfattning (området där hunlagren släpper från varandra, markera dock att det är skilnad på orginalblåsan och den senare spridningen, det ena kommer av friktionen, det andra av tryck(sliter hudlagren från varandra så det lossnar) + friktion(gnider hudlagren mot varandra så det lossnar)).

En blåsa som man av någon anledning vill behålla intakt (hog infektionsrisk i borneås djungler eller små tvagningsmöjligheter på grönland, same same but diffrent!) så är det bara avlasta som gäller!!!

en ide kan ju vara att testa karva bort en del av massan (men inte ytskicktet!) mitt i ett C och låta det fungera både som avlastning av en punkterad blåsa och som infektionsskydd. uttraget måste dock ha mycket rundade kanter och göras snyggt annars är det dömt till nya skavsår i kanterna på uttaget. Värt att testa någon gång kanske?
 
sätt inte på Compeed på en punkterad blåsa allt löst som finns under Compeeden måste bort. det som har en möjlighet att flytta på sig kommer att göra det, som följd blir det en större blåsa. fördelen med Compeed är att det ren klippta skavsåret är fuktig och fukten gör att Compeeden lukras upp och bildar en konstgjord blåsa, somm gör att skavsåret inte känns. Om man sätter på Compeeden på en blåsa så blir inte Compeeden lika uppluckrad och då får man inte nytta av Compeedens konstgjorda blåsa och det medför att man kommer att känna att skavsåret samt att risken är större att blåsan blir störe. Har man känning av skavsåret efter 6 timmar efter man satt på Compeeden så är det något fel enligt min erfarenhet.
 
Jaha, nu MÅSTE man alltså som ett minimum punktera och klippa bort blåsan, och blåsan KOMMER att växa till en jätteblåsa med compeed på osv.

Det är möjligt att en blåsa kan växa till sig av compeed. Det är också möjligt att få multipla blåsor. Det har jag nu läst till mig här. Men något som ofelbart händer är det icke.

Jag har tidigare, innan jag skaffade mina Jörnkängor titt som tätt applicerat compeed, med resultat att blåsan försvunnit. Min vandrarkamrat får compeeda sig varje längre vandring, och där har inte heller några jätteblåsor eller multipla blåsor blivit resultatet av att sätta compeed på en blåsa.

Förstorade blåsor och multipla blåsor är alltså något som tydligen kan hända, men alls inte nödvändigtvis behöver inträffa, som det framställs här.

Raskesven
 
multipala blåser är kanske inte rätt utryck utan det som händer är att man har satt en compeed på en blåsa är att compeeden med hjälp av den gamla blåsan har orsakat ett nytt skavsår under den gamla blåsan, när man nästa gång skall förebygga skavsår och med tejp så kommer tejpen att röra på huden som har tillbaka bildads och man får ett nytt skavsår som följd. Att bli av med dom gamla tillbaka bildade skavsåren har tagit för mej som längs 2,5 månader, för har man "ETT" lager hud som är rörligt och smidigt så minskar risken till nya skavsår. det jag skriver om är hur det funkar för mig och dom erfarenheter jag har haft av andras skavsår. jag har ochså varit med om att blåsor tillbaka bildas med compeed men då har man fått flera lager hud som ökar risken att man får skavsår nästa gång man är ute och plågar fötterna.
 
Re: Det mesta finns på STF Grövelsjön...

Boludo; sa:
På Grövelsjöns fjällstation säljs de, för ett par tior per platta om jag minns rätt. Ring dit och fråga om de kan skicka några till dig. 0253-59 68 80.
Tack så mycket för tipset! Helt riktigt fanns de där. Jag beställde alldeles nyss, så de dyker väl upp om någon dag. Priset är 30kr/plattan.

Lite ironi att behöva beställa ner från en fjällstation, men huvudsaken att man får det man behöver :)
 
Re: Re: Det mesta finns på STF Grövelsjön...

carl_; sa:
Boludo; sa:
På Grövelsjöns fjällstation säljs de, för ett par tior per platta om jag minns rätt. Ring dit och fråga om de kan skicka några till dig. 0253-59 68 80.
Tack så mycket för tipset! Helt riktigt fanns de där. Jag beställde alldeles nyss, så de dyker väl upp om någon dag. Priset är 30kr/plattan.

Lite ironi att behöva beställa ner från en fjällstation, men huvudsaken att man får det man behöver :)

jag rotade igenom en låda i mitt fmiljehem och gisa vad jag hittade, precis sådanna plattor. jag tog med dem ner till stml så om det är någon som absolut behöver kan ni ju höra av er, jag vet doch inte hur mycket det är så här på rak arm då jag inte är hemma vid min egen dator.
 
Re: Re: Det mesta finns på STF Grövelsjön...

carl_; sa:
Boludo; sa:
På Grövelsjöns fjällstation säljs de, för ett par tior per platta om jag minns rätt. Ring dit och fråga om de kan skicka några till dig. 0253-59 68 80.
Tack så mycket för tipset! Helt riktigt fanns de där. Jag beställde alldeles nyss, så de dyker väl upp om någon dag. Priset är 30kr/plattan.

Lite ironi att behöva beställa ner från en fjällstation, men huvudsaken att man får det man behöver :)
Idag kom de. De var inte exakt som lumpenplattorna men liknande skumgummi och tre gånger så stora. Det är "klister" på ena sidan vilket inte fanns på dem i lumpen, men det är ingen nackdel. Priset var visst tydligen 20kr/plattan, så det blev billigare än det var sagt. Fraktkostnaden för mina fyra plattor uppnådde den enorma summan av 11 kr! ;) Det är bara att lyfta på hatten och tacka för mycket bra, billig och snabb service!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 116
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 10
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.