REAL hållbarhet?

Jag har hittat ett antal påsar REAL med utgångsdatum 2016.
Hur länge funkar denna typ av frystorkad mat att äta efter bf-datum?
 
Who knows ?? Laga till en och prova, koka en stund i köket och inte bara varmt vatten i påsen, om du mot förmodan blir lite orolig i kistan så kanske det är dags att slänga :cool:
 
Det är snarare förpackningarna som tar stryk långt före innehållet. MRE torrt och mörkt förvarade fungerar väl 5 år efter slutdatum, många konserver 10 år.

go tur
 
Beror nog till viss del på hur de hanterats under tiden fram till nu. Titta, lukta och prova någon hemmavid där dålig mage inte är lika kritiskt som i skogen. Ett dåligt tecken om de inte har kvar sitt "undertryck".

/Patrik
 
Det finns en risk att smaken försämrats. Även om påsen är tät kan du få härskning etc som försämrar smaken.

Du blir troligen inte dålig av att äta maten så länge påsen är hel. Jag har ätit frystorkat som varit lika "gammalt" men det var i och för sig inte REAL. Uppriktigt sagt tyckte jag inte det smakade sämre än vanligt, och jag blev inte dålig.

(Jag äter frystorkat för att det är enkelt och väger lite. Inte för att det är gott...)
 
Jag hade nog inte planerat in så gammal mat som huvudmatkälla under en längre tur, men så länge som det smakar bra så är det nog inte som helst fara (givet att förpackningen är hel).
 
Frystorkat brukar inte påverkas så mycket av ålder, så länge som förpackningen är tät och det inte utsatts för värme osv. På den gamla onda tiden lagrade man sådana portioner i stora konservburkar för extra lång hållbarhet.

Konserver har i princip obegränsad hållbarhet. Konserverad ärtsoppa från 1958 har exempelvis av undertecknad avnjutits med god aptit.
 
Som ovanstående så kan jag inte föreställa mig att innehållet blir farligt så längre förpackningen är hel och det förvarats normalt. Däremot kan kemiska förändringar ske, framförallt så kan fett härskna vilket riskerar göra maten närmast oätligt äcklig.
Troligen är fettinnehållet optimerat för att motverka detta. Den mycket kritiserade palmoljan är t ex motståndskraftig mot härskning. Sannoligt är maten ätlig i flera år efter utegångsdatum. Men jag skulle heller inte vilja sitta mitt ute i Sarek och inse att jag bara har äckelsmakade frystorkat-påsar att äta för resten av veckan.
 
Frystorkat brukar inte påverkas så mycket av ålder, så länge som förpackningen är tät och det inte utsatts för värme osv. På den gamla onda tiden lagrade man sådana portioner i stora konservburkar för extra lång hållbarhet.

Konserver har i princip obegränsad hållbarhet. Konserverad ärtsoppa från 1958 har exempelvis av undertecknad avnjutits med god aptit.
Några gamla burkar med chili con carne märkt "provparti" ledde dock till en utslagen pluton artelerieldledare och halva styrkan inlagd samt magpumpad under kalla krigets tid....
 
Några gamla burkar med chili con carne märkt "provparti" ledde dock till en utslagen pluton artelerieldledare och halva styrkan inlagd samt magpumpad under kalla krigets tid....

Köttfärs har en egen avdelning i intendenturutbildningen:

Kan användas om den mals i direkt anslutning till tillagningen.

Får ALDRIG användas i fält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
JockeSo Vegetarisk Torrmat likt Real turmat Friluftsmat 10
te96usn Pack'n'go isället för REAL? Friluftsmat 16
avslut1102 Egentillverkad Real Friluftsmat 27
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
Tordenvik Real turmat Friluftsmat 100
zzeezz Real Torrmat? Friluftsmat 31
fson Real turmat på postorder? Friluftsmat 3
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
JonathanW Real expedition meal billigt - var? Friluftsmat 22
nickeB Real turmat i Gällevare Friluftsmat 1
1145 Hur funkar Real??? Friluftsmat 1
Rodney Real turmat online ? Friluftsmat 5
MickeD Var köpa Real i sthlm? Friluftsmat 2
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...