När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt?

Finns knappast tillräckligt forskningsunderlag för att rekommendera LCHF i dagens läge. Men kanske kan det komma såna data t ex för personer som ligger i riskzonen för diabetes typ 2.

"The jury is still out" som det brukar heta.

Thure
 
Förutom strikta näringsfysiologiska fakta har förstås psykologi, vanans makt etc stor betydelse för hur man upplever extrema svältupplägg och koster.

Thure
 
Fettförbränning pågår hela tiden
Det som händer vid svält är att kroppen gör slut på lagrad glykogen (kolhydrat) och börjar omvandla mer protein till glukos och mer fett till ketonkroppar. Efter ca 5-9 dagar är de flesta anpassade till ketonkroppar som bränsle för hjärnan och mängden protein som omvandlas till glukos sjunker.
Ska man högprestera(-ish) och/eller trivs med muskler så är 100-150 g kolhydrater tillräckligt för hjärnan utan att förbränna mer protein än vanligt. 150 g kolhydrater ger en narginal så att musklerna också kan fyllas en del men är man inte aktiv kan det fördröja anpassningen till "ketodrift".
Försvaret kom tydligen fram till 125 g kolhydrater som lägsta nivå för att behålla ett tillräckligt högt stridsvärde, vilket inte ska förväxlas med full förmåga.

Att arrangera tvåveckors-kurser utan mat låter dyrt, bara försäkringarna borde vara hemska och medicinsk personal jobbar inte gratis.
 
Proportionerna fett/kolhydrater/protein stämmer väl med innehållsförteckningen för Kelda kaffegrädde med 10% fett. Att det är mindre fett än i vispgrädde är sannolikt för ökad hållbarhet både för Kelda och gräddpulvret.

Kelda nedan

Fett10 gram
varav mättat fett6,4 gram
Kolhydrat4,4 gram
varav sockerarter4,4 gram
Protein3,2 gram

Gräddpulvret innehåller 6% av något annat än fett, kolhydrater och protein. Det mesta förmodligen vatten.

Thure
Vad ska man med grädde till om de tagit bort fettet? Och det är alltså inte gjort på bara grädde. Nån billig olja som oxiderar snabbare än mjölkfett som är tämligen stabilt säkerligen. Och vatten, du menar i Kelda då antar jag?

Tack! Nu vet jag att jag inte behöver slösa pengar på att prova. Tar hellre en extra klick smör eller ghee då. 😉
 
Alltså, de som vi har lyft fram är väl de som brukar höras. Viktnedgång, stabilare blodsockernivå, allmänt välbefinnande. Ibland hör man även att det skulle vara bra för blodtrycket och hjärt- kärlhälsan. Något som jag tycker låter motsägelsefullt då forskningen är tydlig om riskerna med för mycket mättade- och animaliska fetter. Åderförkalkning, dåligt kolesterol, ökad risk för mag- och tarmcancer med mera. Inte minst riskerar man vid alltför hård LCHF även att gå miste om nyttigheter som finns i livsmedel med långsamma kolhydrater såsom vitaminer, mineraler och fibrer.

Jag har aldrig fattat varför folk inbillar sig att LCHF måste betyda att man vräker i sig bacon och äter inga grönsaker. Det går att äta begränsat med kolhydrater utan att för den sakens skull äta vitamin/mineral/fiberfattig mat, och stoppa i sig en massa mättade/animaliska fetter. Mitt fettintag består till 99% av de sorter som finns i nötter/frön, olivolja och fet fisk.

På vandring kan jag tycka att smör är mer praktiskt, men det är en kortvarig avvikelse.
 
Vad ska man med grädde till om de tagit bort fettet? Och det är alltså inte gjort på bara grädde. Nån billig olja som oxiderar snabbare än mjölkfett som är tämligen stabilt säkerligen. Och vatten, du menar i Kelda då antar jag?

Tack! Nu vet jag att jag inte behöver slösa pengar på att prova. Tar hellre en extra klick smör eller ghee då. 😉
Det var ju bara en jämförelse, som visade att innehållet i det diskuterade gräddpulvret stämmer med innehållet (minus det mesta vatten) i tioprocentig kaffegrädde. Troligen för att en alltför stor fetthalt, precis som du är inne på, skulle göra det svårt att få den torkade grädden i pulverform.
Alltså fortfarande inga "främmande" tillsatser, billiga oljor etc - bara en lägre andel fett i relation till protein och kolhydrater, än i den 40-procentiga "normalgrädden".
 
Ja? Det är ju närmare mjölk än vispgrädde. Plus att man byt ut en del av det lilla mjölkfettet mot annat fett. Kanske har man gjort mer också. Känns inte riktigt som "äkta" grädde för mig.
 
Ja? Det är ju närmare mjölk än vispgrädde. Plus att man byt ut en del av det lilla mjölkfettet mot annat fett. Kanske har man gjort mer också. Känns inte riktigt som "äkta" grädde för mig.
Nej, man har inte bytt ut mjölkfettet mot något annat fett. Men vi är väldigt mycket OT nu, så jag lägger ner.
 
För att återgå till ämnet så gjordes det en hel del forskning på skogsarbetares diet under första halvan av 1900-talet. De hade generellt långt till närmsta samhälle och var därför tvungna att ha med sig alla råvaror, som dessutom skulle tåla att frysa och gå att tillaga snabbt på en eldpall. Undersökningarna visar att de krävde ett energiintag på i genomsnitt ca 5000 kcal/dag, upp till maximalt ca 7000, tre-fem månader i sträck. Detta täcktes i de allra flesta fall med fem standardvaror: fläsk, bröd, vetemjöl, kaffe och socker.
 
Det finns en film, minns inte vad den heter nu, men den handlar om att alla människor förlorar ett sinne i taget. Och jag minns en kock som blir uppgiven för om folk inte längre känner smak och konsistens så kommer all mat bara bli mjöl och socker (eller nåt sånt). :)

Bröd och mjöl är det väl formellt sett ingen skillnad på, och kaffet gav väl inte direkt nån energi att tala om. Men fläsket har ju en massa fett så därifrån kom väl mycket av den extra energin gissar jag.
 
För att återgå till ämnet så gjordes det en hel del forskning på skogsarbetares diet under första halvan av 1900-talet. De hade generellt långt till närmsta samhälle och var därför tvungna att ha med sig alla råvaror, som dessutom skulle tåla att frysa och gå att tillaga snabbt på en eldpall. Undersökningarna visar att de krävde ett energiintag på i genomsnitt ca 5000 kcal/dag, upp till maximalt ca 7000, tre-fem månader i sträck. Detta täcktes i de allra flesta fall med fem standardvaror: fläsk, bröd, vetemjöl, kaffe och socker.
Hade de inte med sig något som gav dem lite vitaminer? Potatis och/eller lök t ex, håller sig länge (fast helst inte fryst) och skulle räcka för att slippa skörbjugg.
 
Hade de inte med sig något som gav dem lite vitaminer? Potatis och/eller lök t ex, håller sig länge (fast helst inte fryst) och skulle räcka för att slippa skörbjugg.
Söderut (Dalarna/Värmland) var det vanligare med potatis, men generellt sett inte. De klarade sig nog bra rent energimässigt, men det finns gott om vittnesmål att de inte mådde prima. Framåt vårvintern kan jag iofs tänka mig att det smååts en hel del granskott vid kortraster.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.