När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt?

Är det inte anorlunda idag. Jag fick lära mig på en överlevnadskurs att om man slutade äta helt så gick kroppen över bara efter några dagar till fettförbränning av kroppens reserver. De brukar även ha strapatser på upp till två veckor där de är helt utan mat. Vi var utan mat i fem dygn och kunde arbeta, bygga skydd, förflytta oss mm. Vi rörde oss dock långsammare för att spara energi
Det går absolut att bara förbränna fett ett tag. Problemet är att nervsystemet kräver glukos för att fungera. I avsaknad av kolhydrat kommer då kroppen att bryta ner protein (dvs muskelmassa) som till viss del omvandlas till kolhydrat för att den vägen få fram bränsle till nervsystemet.

Nedbrytningen av muskelmassan går ganska fort och man förlorar snabbt kapacitet. Det som försöken bl a visade var att om minst 500 kcal kolhydrat tillfördes per dygn kunde kroppen förbränna fett utan allt för stora förluster av muskelmassa.

//J
 
Är det inte anorlunda idag. Jag fick lära mig på en överlevnadskurs att om man slutade äta helt så gick kroppen över bara efter några dagar till fettförbränning av kroppens reserver. De brukar även ha strapatser på upp till två veckor där de är helt utan mat. Vi var utan mat i fem dygn och kunde arbeta, bygga skydd, förflytta oss mm. Vi rörde oss dock långsammare för att spara energi
Nej, det är inte annorlunda idag. Människors kroppar fungerar fortfarande så som de har gjort i tio-tusentals år. Vad många verkar glömma är att ketogenes är kroppens reservsystem för tuffare tider. Visst kan man ligga där och "tugga" periodvis, vilket jag tror känns mer eller mindre bra för olika personer. Men i det långa loppet är vi inte gjorda för det och risken är att det skadar kroppen (och även mentalt/psyket), framförallt om träning förekommer.

Det som förmodligen har förändrats är att ketogenes och andra mer eller mindre extrema modedieter (LCHF osv) har blivit trendiga (och kolhydrater otrendiga, i dessa kretsar). Men forskningen är tydlig kring vad som är nyttigt/hållbart! Tallriksmodellen (helst a' la medelhavskost) är i princip det enda som har gediget vetenskapligt stöd.

SvD (Utklipp här nedanför) har en artikel om träning och kost idag utifrån en rapport från IOK där relativ energibrist lyfts fram som det "viktigaste problemet inom elitidrotten". Även bland elitidrottare verkar rädslan för kolhydrater, kombinerat med vikthets och öveträning, ha smugit sig in, med ett ökat antal problem till följd.

Risker med energibrist (SvD 2024-01-08)

... Expertgruppen pekar på att en lågkolhydratkost hos uthållighetsidrottare haft skadliga effekter på skelettet, immunförsvaret och järnstatusen, även hos individer utan energibrist.

Kolhydrater omvandlas snabbt till blodsocker – glukos – medan det är energikrävande för kroppen att omvandla fett och protein till bränsle. När energin från kolhydraterna tar slut kan kroppen börja bryta ner muskler för att använda som energi.
...

Relativ energibrist lyfts i en ny rapport från IOK fram som det viktigaste hälsoproblemet inom elitidrotten. Syndromet kan uppstå även för motionärer som äter mindre än vad träningen kräver. Sådan energibrist kan leda till:
  • Låga glykogennivåer, vilket visar sig i energilöshet och försämrad prestation.
  • Kognitiva störningar som ilska och otålighet.
  • Nedsatt ämnesomsättning i vila.
  • Minskad bentäthet vilket ökar risk för stressfrakturer.
  • Sämre immunförsvar vilket ger ökad risk för infektioner.
  • Störda tillväxthormoner, särskilt allvarligt bland unga.
  • Störda könshormoner, exempelvis utebliven menstruation och minskad sexlust bland både män och kvinnor.
  • Låga järnnivåer, särskilt bland menstruerande kvinnor.

Här även en intressant publikation från Svenska skidförbundet på det aktuella ämnet. När jag där söker på "ketos", "ketogenes", eller "lchf" så förekommer inte ens de orden. Varför!? Förmodligen därför att det är helt otänkbart att vara en elitidrottare på den dieten då du kommer att bli avhängd i första lilla backe om du inte har några kolhydrater i lager.

Ps. Inom cykelsporten, vilken ju iofs måste sägas vara tämligen extrem, så är trenden numera mer kolhydrater än tidigare. Under tävling är det inte ovanligt att proffsen konsumerar ~120 gram kolhydrater per timme och även en hel del under träning, dock inte fullt så mycket. Tidigare brukade man prata om 60-90 gram per timme under tävling och inte sällan, lite eller inget under träning. "Träna lågt, tävla högt", är ett gammalt talesätt. Nu verkar det som att detta har förändrats, då man upptäckt att det är gynnsamt för prestation, återhämtning, hälsa osv.
 
Senast ändrad:
Nej, det är inte annorlunda idag. Människors kroppar fungerar fortfarande så som de har gjort i tio-tusentals år. Vad många verkar glömma är att ketogenes är kroppens reservsystem för tuffare tider. Visst kan man ligga där och "tugga" periodvis, vilket jag tror känns mer eller mindre bra för olika personer. Men i det långa loppet är vi inte gjorda för det och risken är att det skadar kroppen (och även mentalt/psyket), framförallt om träning förekommer.

Det som förmodligen har förändrats är att ketogenes och andra mer eller mindre extrema modedieter (LCHF osv) har blivit trendiga (och kolhydrater otrendiga, i dessa kretsar). Men forskningen är tydlig kring vad som är nyttigt/hållbart! Tallriksmodellen (helst a' la medelhavskost) är i princip det enda som har gediget vetenskapligt stöd.

SvD (Utklipp här nedanför) har en artikel om träning och kost idag utifrån en rapport från IOK där relativ energibrist lyfts fram som det "viktigaste problemet inom elitidrotten". Även bland elitidrottare verkar rädslan för kolhydrater, kombinerat med vikthets och öveträning, ha smugit sig in, med ett ökat antal problem till följd.

Risker med energibrist (SvD 2024-01-08)

... Expertgruppen pekar på att en lågkolhydratkost hos uthållighetsidrottare haft skadliga effekter på skelettet, immunförsvaret och järnstatusen, även hos individer utan energibrist.

Kolhydrater omvandlas snabbt till blodsocker – glukos – medan det är energikrävande för kroppen att omvandla fett och protein till bränsle. När energin från kolhydraterna tar slut kan kroppen börja bryta ner muskler för att använda som energi.
...

Relativ energibrist lyfts i en ny rapport från IOK fram som det viktigaste hälsoproblemet inom elitidrotten. Syndromet kan uppstå även för motionärer som äter mindre än vad träningen kräver. Sådan energibrist kan leda till:
  • Låga glykogennivåer, vilket visar sig i energilöshet och försämrad prestation.
  • Kognitiva störningar som ilska och otålighet.
  • Nedsatt ämnesomsättning i vila.
  • Minskad bentäthet vilket ökar risk för stressfrakturer.
  • Sämre immunförsvar vilket ger ökad risk för infektioner.
  • Störda tillväxthormoner, särskilt allvarligt bland unga.
  • Störda könshormoner, exempelvis utebliven menstruation och minskad sexlust bland både män och kvinnor.
  • Låga järnnivåer, särskilt bland menstruerande kvinnor.

Här även en intressant publikation från Svenska skidförbundet på det aktuella ämnet. När jag där söker på "ketos", "ketogenes", eller "lchf" så förekommer inte ens de orden. Varför!? Förmodligen därför att det är helt otänkbart att vara en elitidrottare på den dieten då du kommer att bli avhängd i första lilla backe om du inte har några kolhydrater i lager.

Ps. Inom cykelsporten, vilken ju iofs måste sägas vara tämligen extrem, så är trenden numera mer kolhydrater än tidigare. Under tävling är det inte ovanligt att proffsen konsumerar ~120 gram kolhydrater per timme och även en hel del under träning, dock inte fullt så mycket. Tidigare brukade man prata om 60-90 gram per timme under tävling och inte sällan, lite eller inget under träning. "Träna lågt, tävla högt", är ett gammalt talesätt. Nu verkar det som att detta har förändrats, då man upptäckt att det är gynnsamt för prestation, återhämtning, hälsa osv.
Mycket intressant läsning! Vad är egentligen tanken bakom LCHF-kosten?
 
Jag vet faktiskt inte fullt ut. Jag har själv upplevt känslan när kroppen går in i ketogenes och tycker att det är rejält obehagligt. Men jag antar att vi är olika där och att man vänjer sig. Kan tänka mig att många blir sålda när de märker att de snabbt går ner i vikt. Vilket iaf initialt troligtvis handlar om förlust av vätska bundna till lagrade kolhydrater. Andra aspekter som man brukar höra lyftas fram är en högre mättnadskänsla med färre kalorier, samt mindre insulinsvängningar.

Sen handlar det säkert om olika trender och svängningar i mediedebatt och liknande. En gissning till att det har blivit populärt kan tänkas vara att kolhydrater har kommit att bli synonymt med raffinerat socker. Det pratades tidigare (även idag, varför man istället tillsätter alternativa sötningsmedel med oklara konsekvenser!?) mycket om det "osynliga sockret" i våra livsmedel. Mindre feta produkter, med tillsatt socker, blev populära då man upptäckte att framförallt mättade fetter är dåliga för den kardiovaskulära hälsan. I debatten har socker sedan dess kommit att få bära en stor del av skulden för den globala fetmaepidemien. Tänker på läskkonsumtion osv. Inbillar mig att det finns en bild av att socker (i vissa kretsar) är onaturligt, rentav giftigt och att fett och proteiner representerar något naturligt och ursprungligt. Intressant hur saker och ting ofta ska överdrivas, när en slags gyllene medelväg är att föredra i de allra flesta fallen.
 
Senast ändrad:
Angående LCHF och möjliga fördelar översikt som är intressant https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8153354/

Trender kommer och går och drivs av vinstintressen. Jag håller helt med om att blandad kost är vettigt. Att strikt försöka minska sitt fettintag har nackdelar som att mättnadskänslan blir mindre och att vissa fetter är essentiella. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett

Överviktsepidemin i stora delar av världen med diabetes och metabola syndromet är oroande och kanske minskar LCHF riskerna för att fler drabbas av följdsjukdomar som hjärtinfarkt stroke mm.

Lätt övervikt är snarast en fördel hälsomässigt och det är betydligt bättre att hålla igång ordentligt fysiskt än att banta sig ned till den så kallad normalvikten.

Snabba kolhydrater har man definitivt nytta av vid kraftigt fysiskt arbete. Nackdelar kan vara beträffande tandhälsan och svängande blodsockernivåer vilket leder till småätande. Kombination av långsamma och snabba kolhydrater samt fettrik kost och liten mängd proteiner har de flesta anledning att sträva mot.

Thure
 
Senast ändrad:
För att återknyta till ursprungsämnet. Här är ett par klättrare på expedition i Alaska. Ett bra exempel på att det går att få i sig tillräckligt med näring genom att prioritera en mer vardaglig matlagning även under mer eller mindre extrema förhållanden:

Finns även en film där de (bland annat) "bakar" pizza på en bergsvägg i Patagonien.
 
De 500 kcal kolhydrater / dag som helst ska till enligt samstämmiga källor i tråden är väl svårt att undvika att få i sig ens med LCHF-diet, utom de mest extrema. Det heter ju LOW, inte NO carbs :).

Än mindre med min egen fett- och proteinrika fjällproviant, som vid första anblick kan verka mycket LCHF, men ändå innehåller mycket grönsaker, lite bulgur, bönpasta, rostade kikärter, hummus, morgonmusli m m.

500 kcal kolhydrater får man ju i sig med bara (exempelvis) ca 150 g av Finax basmusli, som ändå varken innehåller frukt/russin eller annat sött. Eller ungefär lika mycket havregryn.

Så jag känner mig inte särskilt orolig för egen del :), särskilt som jag inte mår dåligt av den kosten (snarast tvärtom).
 
Bra tråd med många tips. Jag saknar dock ett som fungerade bra på Vita Bandet för mig: Mandelmassa! Finns i bra förpackningar, håller sig mjuk även i kyla, bra blandning av fett o socker. Jag hade en bit i benfickan och tog alltid en rejäl bit som efterrätt varje kväll
Ja, brukar ha en bit som efterrätt i tältet på vinterturerna, helt klart underskattad turlyx.

I fickan under dagen har jag russin och lite choklad. Men jag äter aldrig av den, det brukar räcka med lunch och vattenpauser. Tar lite innan tältresningen istället tillsammans med varm svartvinbärssaft.

//J
 
Ja, mandelmassa är lite av "supermat" i sammanhanget. Jag har det ibland som nödproviant på längre löpturer. Gott, energitätt och mättande som det är, eller rivet i en anrättning, gröt, efterrätt eller liknande.
 
Angående LCHF och möjliga fördelar översikt som är intressant https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8153354/

Trender kommer och går och drivs av vinstintressen. Jag håller helt med om att blandad kost är vettigt. Att strikt försöka minska sitt fettintag har nackdelar som att mättnadskänslan blir mindre och att vissa fetter är essentiella. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett

Överviktsepidemin i stora delar av världen med diabetes och metabola syndromet är oroande och kanske minskar LCHF riskerna för att fler drabbas av följdsjukdomar som hjärtinfarkt stroke mm.

Lätt övervikt är snarast en fördel hälsomässigt och det är betydligt bättre att hålla igång ordentligt fysiskt än att banta sig ned till den så kallad normalvikten.

Snabba kolhydrater har man definitivt nytta av vid kraftigt fysiskt arbete. Nackdelar kan vara beträffande tandhälsan och svängande blodsockernivåer vilket leder till småätande. Kombination av långsamma och snabba kolhydrater samt fettrik kost och liten mängd proteiner har de flesta anledning att sträva mot.

Thure
Vilka är hälsofördelarna?
 
Alltså, de som vi har lyft fram är väl de som brukar höras. Viktnedgång, stabilare blodsockernivå, allmänt välbefinnande. Ibland hör man även att det skulle vara bra för blodtrycket och hjärt- kärlhälsan. Något som jag tycker låter motsägelsefullt då forskningen är tydlig om riskerna med för mycket mättade- och animaliska fetter. Åderförkalkning, dåligt kolesterol, ökad risk för mag- och tarmcancer med mera. Inte minst riskerar man vid alltför hård LCHF även att gå miste om nyttigheter som finns i livsmedel med långsamma kolhydrater såsom vitaminer, mineraler och fibrer.

 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.