REAL hållbarhet?

Jag har hittat ett antal påsar REAL med utgångsdatum 2016.
Hur länge funkar denna typ av frystorkad mat att äta efter bf-datum?

HasseQ

Temp. avstängd
Who knows ?? Laga till en och prova, koka en stund i köket och inte bara varmt vatten i påsen, om du mot förmodan blir lite orolig i kistan så kanske det är dags att slänga :cool:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är snarare förpackningarna som tar stryk långt före innehållet. MRE torrt och mörkt förvarade fungerar väl 5 år efter slutdatum, många konserver 10 år.

go tur

Beror nog till viss del på hur de hanterats under tiden fram till nu. Titta, lukta och prova någon hemmavid där dålig mage inte är lika kritiskt som i skogen. Ett dåligt tecken om de inte har kvar sitt "undertryck".

/Patrik

Det finns en risk att smaken försämrats. Även om påsen är tät kan du få härskning etc som försämrar smaken.

Du blir troligen inte dålig av att äta maten så länge påsen är hel. Jag har ätit frystorkat som varit lika "gammalt" men det var i och för sig inte REAL. Uppriktigt sagt tyckte jag inte det smakade sämre än vanligt, och jag blev inte dålig.

(Jag äter frystorkat för att det är enkelt och väger lite. Inte för att det är gott...)

Jag hade nog inte planerat in så gammal mat som huvudmatkälla under en längre tur, men så länge som det smakar bra så är det nog inte som helst fara (givet att förpackningen är hel).

Frystorkat brukar inte påverkas så mycket av ålder, så länge som förpackningen är tät och det inte utsatts för värme osv. På den gamla onda tiden lagrade man sådana portioner i stora konservburkar för extra lång hållbarhet.

Konserver har i princip obegränsad hållbarhet. Konserverad ärtsoppa från 1958 har exempelvis av undertecknad avnjutits med god aptit.

Som ovanstående så kan jag inte föreställa mig att innehållet blir farligt så längre förpackningen är hel och det förvarats normalt. Däremot kan kemiska förändringar ske, framförallt så kan fett härskna vilket riskerar göra maten närmast oätligt äcklig.
Troligen är fettinnehållet optimerat för att motverka detta. Den mycket kritiserade palmoljan är t ex motståndskraftig mot härskning. Sannoligt är maten ätlig i flera år efter utegångsdatum. Men jag skulle heller inte vilja sitta mitt ute i Sarek och inse att jag bara har äckelsmakade frystorkat-påsar att äta för resten av veckan.

Frystorkat brukar inte påverkas så mycket av ålder, så länge som förpackningen är tät och det inte utsatts för värme osv. På den gamla onda tiden lagrade man sådana portioner i stora konservburkar för extra lång hållbarhet.

Konserver har i princip obegränsad hållbarhet. Konserverad ärtsoppa från 1958 har exempelvis av undertecknad avnjutits med god aptit.
Några gamla burkar med chili con carne märkt "provparti" ledde dock till en utslagen pluton artelerieldledare och halva styrkan inlagd samt magpumpad under kalla krigets tid....

Några gamla burkar med chili con carne märkt "provparti" ledde dock till en utslagen pluton artelerieldledare och halva styrkan inlagd samt magpumpad under kalla krigets tid....

Köttfärs har en egen avdelning i intendenturutbildningen:

Kan användas om den mals i direkt anslutning till tillagningen.

Får ALDRIG användas i fält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips