När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt?

Hade de inte tillgång till rovor/potatis/morötter alls under flera månader kan jag tänka mig att c-vitaminintaget var lågt. Men eskimåer har levt på bara kött och fisk årsvis.

Killgissningar. Går nog att ta reda på forskningsresultat om detta.

Thure
 
För att återgå till ämnet så gjordes det en hel del forskning på skogsarbetares diet under första halvan av 1900-talet. De hade generellt långt till närmsta samhälle och var därför tvungna att ha med sig alla råvaror, som dessutom skulle tåla att frysa och gå att tillaga snabbt på en eldpall. Undersökningarna visar att de krävde ett energiintag på i genomsnitt ca 5000 kcal/dag, upp till maximalt ca 7000, tre-fem månader i sträck. Detta täcktes i de allra flesta fall med fem standardvaror: fläsk, bröd, vetemjöl, kaffe och socker.

Kolbullar !! Men dom måste ju ha haft lingonsylt och hembrännt oxå ----
 
Hade de inte tillgång till rovor/potatis/morötter alls under flera månader kan jag tänka mig att c-vitaminintaget var lågt. Men eskimåer har levt på bara kött och fisk årsvis.

Killgissningar. Går nog att ta reda på forskningsresultat om detta.

Thure
 
Kolbullar !! Men dom måste ju ha haft lingonsylt och hembrännt oxå ----
Lingonsylt till kolbullar är en nymodighet, dessutom skitäckligt och troligtvis straffbart. Många forskare tror dessutom att det orsakar krig, cancer och blixthalka. Vad jag har hört hade man oftast nolltolerans mot brännvin i kojorna, så på det sättet kanske dieten var ganska nyttig?

Jag vet inte hur länge man normalt klarar sig utan t ex c-vitamin, lever man resten av året på kålsoppa kanske man står sig ett tag?
 
För en vecka eller två i fjällen, kan man knappast förvänta sig bristsjukdomar och undernäring pga dålig mat. Man kan nog leva på digestivekex och pucko om det kniper. Inte så viktig fråga att jag skulle bry mig så mycket om näringsinnehåll och det. Jag gör det enkelt och räknar verkligen inga kalorier heller. Sånt tycker jag är teoretiskt trams. Ok att elitidrottare håller på med sånt, men de är väl alltid på marginalen och har inte en droppe lagrat fett på sig.

Brukar köpa färdigt torrfoder eller bara mos och hemmatorkade köttstrimlor


(Pucko=Nido med oboy)
 
Att räkna kalorier är ett verktyg av många nät det gäller kost och märker man t ex att man tappar mycket i vikt på en veckas vandring och/eller prestationsförmåga så kan det vara smart att räkna igenom det man äter. Kör man färdigmat är det någon annan som redqn gjort det teoretisk tramset...
 
För en vecka eller två i fjällen, kan man knappast förvänta sig bristsjukdomar och undernäring pga dålig mat. Man kan nog leva på digestivekex och pucko om det kniper. Inte så viktig fråga att jag skulle bry mig så mycket om näringsinnehåll och det. Jag gör det enkelt och räknar verkligen inga kalorier heller. Sånt tycker jag är teoretiskt trams. Ok att elitidrottare håller på med sånt, men de är väl alltid på marginalen och har inte en droppe lagrat fett på sig.

Brukar köpa färdigt torrfoder eller bara mos och hemmatorkade köttstrimlor


(Pucko=Nido med oboy)
Pucko har väl en annan betydelse också 😉
 
Att räkna kalorier är ett verktyg av många nät det gäller kost och märker man t ex att man tappar mycket i vikt på en veckas vandring och/eller prestationsförmåga så kan det vara smart att räkna igenom det man äter. Kör man färdigmat är det någon annan som redqn gjort det teoretisk tramset.
På en vandring jag gjorde hade jag för lite mat med mig. Jag tappade 7 kg i vikt och förmodligen blev vandringen jobbigare pga för lågt energiintag. Det vanliga är dock att jag haft för mycket mat. Därför räknar jag numera kalorier på maten jag tar med på tur för att minska risken för att ha för mycket/för lite mat med. Naturligtvis gör var och en som hen vill.
 
För en vecka eller två i fjällen, kan man knappast förvänta sig bristsjukdomar och undernäring pga dålig mat. Man kan nog leva på digestivekex och pucko om det kniper. Inte så viktig fråga att jag skulle bry mig så mycket om näringsinnehåll och det. Jag gör det enkelt och räknar verkligen inga kalorier heller. Sånt tycker jag är teoretiskt trams. Ok att elitidrottare håller på med sånt, men de är väl alltid på marginalen och har inte en droppe lagrat fett på sig.

Brukar köpa färdigt torrfoder eller bara mos och hemmatorkade köttstrimlor


(Pucko=Nido med oboy)
Håller med i princip om att det inte är så noga med tillfällig under- eller felnäring. Jag har bara kontrollräknat inför de längsta turerna, när jag verkligen behövt slimma packvikten utan att hamna helt fel. Då vill man ha största möjliga antal kcal per viktenhet och mat som kräver minimalt med bränsle. Samtidigt vill jag njuta av mat jag gillar (jag får mer i mig då), slippa sött (som jag hatar), begränsa andra snabba kolhydrater (som jag verkar vantrivas med) och hålla min mage på gott humör (den är van vid mycket grönsaker och annat fiberrikt och vägrar jobba utan). Allt detta gör ju att jag får lägga lite eftertanke på vad jag packar med mig.

Nuförtiden har jag så pass mycket järnkoll att det går "på känn" och rutin, jag vet vad som funkar och räknar inte på kaloriinnehållet heller.
 
Har över 3000 kcal på kuperad sommartur men 193L ca 86 kg på vintertur borde det då behövas minst 5000 kcal.
De som tränar hårt för tex långlopp äter mellan 5-6000 kcal dag.
Ang olja och fett kan behöva att testa vad man mår bra av vissa klarar ej av att äta så mkt som ca 1dl dag men har iaf över 1/2 dl som mål i tex en stor portion potatismos och då mindre vatten än rekomenderat.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.