Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar?

Ser fint ut får testa detta nästa gång jag ger mig ut. Hur gammal påse vågar du käka med förutsättning att det inte luktar eller smakar illa?
Jag fixar mat för 14 dagars vandring. Lunch och middag. Jag har extremt lite fett i när jag lagar till maten hemma, försöker undvika fett vid tillagningen.
Så här har jag gjort sedan 2017,när jag gick all in på att inte köpa frystorkat mer. Det är inget jag ångrar. Nu äter jag gott, blir alltid mätt. God mat är nödvändigt. Jag skulle aldrig äta någonting som inte var gott.
Min mat har aldrig blivit dålig.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kan man inte laga till i ett kokkärl? Jag vet inte om jag förstår vad problemet är.
Packade om 2 påsar och kommer inte göra fler pga lukten. Det gäller kanske inte alla men de rätter som jag packade om luktade ganska starkt även efter att man förslutit den nya plastpåsen.
Jo, det var lite det jag varnade för, men hade du de löst i ryggan eller i större påse? Det blir ju bättre iaf om de inte ligger löst.

Ser fint ut får testa detta nästa gång jag ger mig ut. Hur gammal påse vågar du käka med förutsättning att det inte luktar eller smakar illa?

Det finns en jättebra (och lång!) tråd i detta forum om att torka mat, och boken Torka mat av Eric Tornblad är en jättebra guide till torktider, hur man avgör att något är färdigtorkat, och hur länge det håller. Torkad köttfärs stekt utan fett håller åtminstone en månad i rumstemperatur, längre i kyl eller frys (och så försiktigt upptinad med möjlighet att torka ut kondens, när den ska med ut). Torkade grönsaker håller generellt i flera år.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips