Mer protein och mindre kolhydrater på tur?

Jag brukar äta röda linser till lunch, men jag har dem i mattermos sedan frukosten och sedan är det bara att äta direkt när man stannar. Funkar utmärkt fast jag tycker ju de är bra eftersom de just INTE är lågkolhydratmat utan en perfekt kombination av både protein och kolhydrater samtidigt.
 
Jag är ingen lågkolhydrat-taliban men det är lite jobbigt att det är helknepigt att äta merparten protein och fett på tur. Magen kan bli lite i olag och man blir lätt trött om man helt plötsligt kör på med grötfrukost, musli, choklad, bröd osv. Får väl trappa upp lite kommande veckor.

I vanliga fall äter jag ägg i alla former, kött, fisk, använder smör och grädde i matlagningen, sallad, grönsaker, svamp m.m. men håller ner på kolhydrater. Det har utan att jag tänkt så blivit väldigt lite kolhydrater jag får i mig men det funkar bra. För mig är det en hel del viktkontroll. Var grymt överviktig fram till 2005, 107 kg/178 kg, och nu ca 80 kg. Vill ner lite till men det får ta lång tid så nu tränar jag på och håller ner på kolhydrater. Jag har nog inte kokat pasta, ris eller potatis hemma på 2-3 månader nu och det funkar hur bra som helst. Fikar någon gång per månad men har inte bullar och kakor hemma. Det jag saknar mest men inte köper hem är bröd. Ett gott rostat bröd med mycket smör och ost är ju jäkligt gott men också en orsak till min viktuppgång - för mycket mackor alltså.

Jag blev lite inspirerad efter att ha sett den här och köpt hans bok Ferry Food: http://urplay.se/163513

Tackar för era tips också! Linser ser bra ut, ca 50% kolhydrat och 25% protein. Ägg är ju också en helt suverän "måltid" med 12% protein, 10% fett och 1% kolhydrat. Synd bara att det är lite meckigt och tungt att ta med okokta även om hållbarheten är bra.

...eftersom de just INTE är lågkolhydratmat...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.