Mer protein och mindre kolhydrater på tur?

Jag äter sedan ett tag hyfsat lite kolhydrater och lagar mycket från Björn Ferrys bok Ferry Food, dvs. LCHF/jägarkoststuk och trivs bra med det. Jag vill ner några kilo i vikt men det är inte huvudorsaken och jag bantar inte. Det funkar bra med styrketräning och cykling och jag får sällan lunchkoma pga blodsockerdropp. Jag kör inte extremt och får i mig lite kolhydrat via fil och musli på morgonen men sedan ganska snålt med kolhydratbiten. Äter nog 2-4 ägg om dan och olika typer av kött, fisk och sallad i vanliga fall. Nu blir det ju problem med årets Sarekvandring. Jag är inte det minsta sugen på cous-cous, godis, pulvermos, massa bröd och choklad m.m. som bara pumpar upp blodsockret så man måste toppa hela tiden.

Är det någon som har tips "mer protein och lite mindre kolhydrat"-mat under fjälltur där man inte vill bära alltför tungt. Jag kommer nog att ta med ett 6-pack ägg för tre dagar men helst inget mer tungt. En bit torkat renkött följer med också men det är ju mest som snacks.

De få idéer jag har nu:
Torka köttfärs själv
Salami eller annan rökt korv
Fläsk
Nötter

Sen har jag inte mycket mer idéer. Vad ska man äta till. Sallad och annat har ju dålig hållbarhet och kan vara bulkigt för litet energiinehåll. Fiska får man inte heller. Tacksam för tips!

I nuläget blir det 1-2 REAL om inte någon kommer på något smart. REAL håller ca 40-50% kolhydrat i sina rätter, kommer nog att käka någon sådan dagarna innan så magen och huvet vänjer sig.
 
Testa bönor och kikärtor. Jag har inte testat att torka egna, men principen är väl att koka (eller ta från konserv) och sedan torka. Någon som gjort detta?
 
Tjenare.

Det går väldigt bra att torka ägg, sedan kan man blöta upp det i vatten och steka omelett på det med vad man nu vill ha i för godsaker. Då får du ned massa vikt och massa plats och kan ta mer fler ägg.

Bönor går hur bra som helst att torka, har många kompisar som inte äter kött som kör på bönor.

Det mesta går att torka faktiskt, utom div. köttprodukter (typ bacon) som är svårt att få bra pga. fetthalten. Men varför inte torka svamp och ha med, ger mycket smak och är matigt.
Nudlar kanske kan vara nått?
 
Välsorterade matbutiker och hälsokosten har sojaprotein. Bitarna är goda med en bit buljongtärning och röda linser i soppa. Broccoli, Tartex, Tahina, Helva är också bra. Det sistnämnda väldigt sött dock. På vintern toppar jag med cocosfett, om sommaren med matolja. Kanske torkad blodpudding. Vi har haft det som hundsnax. Nötter, mandlar, fröer, som solros och pumpafrö. Kanske en falafelmix? Torkad tofu är också gott. Smakar egentligen inget. Parmesanost? Torkad fisk? Tänk på att enligt vissa forskningsrön får inte kroppen i sig mer än 30g rent protein per måltid.
 
Tackar för alla svar! Ska läsa och begrunda. Jag har tre veckor på mig innan det är dags så jag får ta mig i kragen.
 
Hör av dej sen så vi får höra vad du hade med dej!
Det är alltid intressant att höra vad andra LCHF eller likn löser matfrågan
ute.
Fick förresten Ferrys autograf i min bok förra veckan :)

God tur!
 
Tiden räcker inte riktigt till så det blir nog relativt standard tyvärr. På Sarek-vandring för jag anpassa mig till de andra på middag och kör REAL på lunch. Hade verkligen vilja att testa torkad köttfärssås men som det ser ut nu hinner jag inte med förberedelserna. Nästa vecka hoppas jag på fisk. Är ju knepigt med hållbarheten och vikten helt klart om man vill äta mycket protein.
 
Öppna konservburk m bönor eller kikärtor. Skölj i durkslaget. Mosa m en gaffel. Torka över natten i ugnen. Kan knappast bli enklare om du ska göra det själv.

Jag har tillagat det med torkade grönsaker men det är ju lite jobbigare att förbereda. Vatten att blötlägga i o sen krydda med olivolja o kanske lite fräst vitlök o spiskummin så borde man få nåt hummous liknande.
 
Röda linser? Visserligen inte fritt från kolhydrater men innehåller protein och gissningsvis inte de snabba kolhydrater som finns i pasta/ris. Har för mig att sherpas i Nepal käkar mycket röda linser. Kräver någon form av recept, gott att blanda med torkad frukt tex. Koktid 10 min.
 

Liknande trådar