Räknas hängmattor som tält?

Jag har en Exped Scout Combi UL hängmatta. Med tarp, myggnät etc väger den 1kg. Mycket anständig vikt tycker jag :)

Tror att "reglerna" för hängmatta inte hängt med (nästan ordvits?) campingreglerna. På vissa ställen är det markavtrycket som är viktigt, på andra ställen är det själva lägerplatsen med eldning etc som är förbjudet.
Fråga först.

Tältförbud inkluderar att övernatta med hängmatta. Visst har beskrivningarna av reglerna inte hängt med i utvecklingen. Hängmattor, bivibags eller tarpar osv är inget nytt, men inte lika vanligt förr. Då övernattade de flesta i tält (och gör säkert så än idag). Men andemeningen är att man inte ska övernatta och slå läger för att minska risken för svineri, bränder och skadegörelse på vegetationen eller störa häckande/spelade fåglar.

Har inte funderat på det, men det vore intressant att jämföra föreskrifterna mellan nya och gamla naturreservat och se om de skriver "tälta" även på senare år.
 
Men andemeningen är att man inte ska övernatta och slå läger för att minska risken för svineri, bränder och skadegörelse på vegetationen eller störa häckande/spelade fåglar.

Problemet är ju (som jag nog påpekat tidigare i tråden) att reglerna alltså förbjuder en vandrare att sova en natt på platsen (utan att elda eller skräpa ner), men samtidigt tillåter ett ungdomsgäng att ha grillfest och spela musik från eftermiddan till långt in på småtimmarna (och lämna drivor med skräp efter sig) så länge de inte övernattar.

Det vore mycket bättre om förbudet t.ex. var att man inte får vistas inom området längre tid än 4 timmar i sträck.
 
Problemet är ju (som jag nog påpekat tidigare i tråden) att reglerna alltså förbjuder en vandrare att sova en natt på platsen (utan att elda eller skräpa ner), men samtidigt tillåter ett ungdomsgäng att ha grillfest och spela musik från eftermiddan till långt in på småtimmarna (och lämna drivor med skräp efter sig) så länge de inte övernattar.

Det vore mycket bättre om förbudet t.ex. var att man inte får vistas inom området längre tid än 4 timmar i sträck.

Nu raljerar du allt lite väl yvigt - nedskräpning är reglerat i lag som gäller både i och utanför skyddade områden - alltså kan inte ungdomsgäng lagligen "lämna drivor av skräp efter sig".

i naturskyddade områden i mitt närområde är det även förbjudet att framkalla störande ljud, t ex mitt "hemma-reservat" som förbjuder att på störande sätt nyttja radio, grammofon, bandspelare eller dylikt" och grillnign endast på iordninggjorda platser:
http://www.lansstyrelsen.se/bleking...atur/naturreservat/karlskrona/knoso/Knoso.pdf

Dessa regler är vanliga i Blekinge län men vet inte hur det är på andra ställen.

Jag kan inte alla skyddsvärda djur beteenden men respekterar att länsstyrelsen vet det och att övernattningsförbuden därför är berättigade - det finns i mina ögon gott om oskyddad natur där man kan övernatta med hänvisning till allemansrätten, givet att man sköter sig, dvs inte stör eller förstör.

Jag kan dock tycka att länsstyrelsen borde berätta mer om motiven för skyddet , vilka växter/djur som skyddas och på så sätt få ökad förståelse för reglerna.

/Patrik
 
Nu raljerar du allt lite väl yvigt - nedskräpning är reglerat i lag som gäller både i och utanför skyddade områden - alltså kan inte ungdomsgäng lagligen "lämna drivor av skräp efter sig".
Det var inte menat som raljerande, utan som ett "svar" på att en av avsikterna med tältförbudet skulle vara att minska svineriet.
 
Nu är tråden visserligen gammal men det är klart att all övernattning kommer räknas in under förbudet för "tältning" hängmatta, under bar himmel eller tältning spelar mindre roll. Svenska regler/lagar tolkas till skillnad från tv-serier inte bokstavligen utan utifrån i vilket syfte förbudet uppkommit :)

Däremot så kan det förekomma att naturreservat fått "förbjudet att tälta" av slappa webbredaktörer trots att det inte är förbjudet enligt föreskrifterna. Exempelvis nackareservatet https://www.nacka.se/boende-miljo/natur-och-parker/natur--och-friluftsomraden/nackareservatet/

Jag påpekade detta i höstas och påminde dem om det idag när jag såg att de inte rättat trots att det utlovats
 
Skrev faktiskt till en länsstyrelse och frågade om tältningsförbud var detsamma som övernattningsförbud. Frågade inte om hängmatta, utan om det var ok att t.ex. sova direkt på marken på ett liggunderlag. Varför jag nu berättar det, för jag fick aldrig nåt svar. Trodde faktiskt myndigheter var skyldiga att svara.
 
Jag skulle välja att tolka det bokstavligen, kanske inte i en stadspark, där risken för konflikt är för stor, men i skogen.

Jämför med regler i trafiken - hur skulle det se ut om man skriver en sak, men menar nåt annat också? Det är därför man skriver "motortrafik förbjuden" istället för biltrafik tex för att inkludera allt med motor.
 
Nu är tråden visserligen gammal men det är klart att all övernattning kommer räknas in under förbudet för "tältning" hängmatta, under bar himmel eller tältning spelar mindre roll. Svenska regler/lagar tolkas till skillnad från tv-serier inte bokstavligen utan utifrån i vilket syfte förbudet uppkommit :)

Däremot så kan det förekomma att naturreservat fått "förbjudet att tälta" av slappa webbredaktörer trots att det inte är förbjudet enligt föreskrifterna. Exempelvis nackareservatet https://www.nacka.se/boende-miljo/natur-och-parker/natur--och-friluftsomraden/nackareservatet/

Jag påpekade detta i höstas och påminde dem om det idag när jag såg att de inte rättat trots att det utlovats

I vår lilla nationalpark vill jag minnas att det visserligen råder tältningsförbud, men är tillåtet att sova med liggunderlag och bivyvag eller så.
 
Nu är tråden visserligen gammal men det är klart att all övernattning kommer räknas in under förbudet för "tältning" hängmatta, under bar himmel eller tältning spelar mindre roll. Svenska regler/lagar tolkas till skillnad från tv-serier inte bokstavligen utan utifrån i vilket syfte förbudet uppkommit :)

Däremot så kan det förekomma att naturreservat fått "förbjudet att tälta" av slappa webbredaktörer trots att det inte är förbjudet enligt föreskrifterna. Exempelvis nackareservatet https://www.nacka.se/boende-miljo/natur-och-parker/natur--och-friluftsomraden/nackareservatet/

Jag påpekade detta i höstas och påminde dem om det idag när jag såg att de inte rättat trots att det utlovats

Det står i skötselföreskrifterna för Nackareservatet som du länkar till att det är förbjudet att cykla förrutom på anlagd väg. Samtidigt finns det många som cyklar på mountainbikestigar ute i terrängen. Vilket är allmänt accepterat och utmärkt på kartor, beskrivet i böcker och på nätet etc.

Så tolkningen av vad som är tillåtet i Nackareservatet blir rätt knepig. Håller med om att det inte är bra med ovederhäftig info för besökande.

Rapportera gärna här om du får svar på dina frågor/påpekanden.

Thure
 
Skrev faktiskt till en länsstyrelse och frågade om tältningsförbud var detsamma som övernattningsförbud. Frågade inte om hängmatta, utan om det var ok att t.ex. sova direkt på marken på ett liggunderlag. Varför jag nu berättar det, för jag fick aldrig nåt svar. Trodde faktiskt myndigheter var skyldiga att svara.

Jag skrev och ställde samma fråga för länge sedan. För mig handlade det om att dottern ville slå upp tältet dagtid och sitta där ett par timmar med fika. Svaret jag fick var kort, tältförbud innebär förbud att campa. Jag blev inte ett dugg klokare och tältet fick stanna hemma och vi satt istället på en kraftig picknickfilt. Jag vet inte om jag gjorde något olagligt, eller om jag hade gjort något olagligt om jag tagit med tältet. Det var ”random tätortsnära barrskog” som jag trodde var naturreservat mest för att erbjuda friluftsområde men med mindre avtryck. Det är inte bra när de inte är tydliga, jag följer gärna reglerna utan att söka kryphål - men då måste jag kunna hitta och förstå reglerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...