Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

Vad ni krånglar till det - min förkortning var avsedd och tänkt FjC (för att undvika det i sammanhanget onödigt
långa "Fjällräven Classic") men i hastigheten missade jag uppenbarligen att lätta på skifttangenten tillräckligt
för att få till det gemena j:et. Något jag inte uppmärksammade innan jag klickade på skicka svar - och när jag
noterade det någon timme senare så var det något som hindrade att jag korrigerade felet.
/Odd
PS
För övrigt så brukar jag, som den Haglöfs Alaska-fan jag är, skriva Fjällröven när det ska skrivas ut, en travesti
på deras logga med rävrumpan... ;-)
 
För ca 35 år sedan var jag upp med en guidad tur på toppen.Då kändes det helt lugnt att tälta rätt nära stationen,vara in och äta,och lagom många som följdes upp. Sprang en sväng till Tarfala när jag lika var i området,och gick sen vidare söderut Kungsleden.Kommer knappt ihåg att jag mötte folk varken på väg från Nikkaluokta eller sedan vidare söderut. (gick nattetid). Nästa gång;väl 12-13 år senare var vi hela familjen dit.Stigen från Nikkaluokta bred,sliten,mycket folk.Vanan trogen hälsade jag på alla jag mötte,men slutade med det efter ett kort tag. Vi tältade lite längre ifrån stationen. Det var OK. gick "västra leden " upp då barnen var för unga att få följa turen östra leden. Mer folk,många fler helikoptrar som smattrade över oss. Det kostade parkeringsavgift i Nikkaluokta. Tyvärr får detta vackra område nu vara för min del pga att det är för slitet,mycket folk etc.Glad ändå fått vara där när det ännu var en fin fjällupplevelse.
 
Oavsett åsikterna som luftas i tråden konstaterar jag ändå att alla faktiskt ÄR intresserade av Kebnekaise om än med olika utgångspunkter; annars hade det inte alls blivit någon diskussion.
Då de två topparna är de punkter som når högst över havet i landet kommer det oavsett allt annat finnas ett intresse.
Jag har varit upp på syd- och nordtoppen en gång för drygt 30 år sedan, i strålande väder, i grupp, via östra leden, och med det som grund tycker jag inte att det är särskilt överskattat med Kebnekaise som vare sig besöksmål eller begrepp.
Nuvarande besökstryck, helikoptertrafik, nedskräpning mm har uppenbarligen försämrat upplevelsen för den som vill ha den mer ursprungliga upplevelsen.
 
Oavsett åsikterna som luftas i tråden konstaterar jag ändå att alla faktiskt ÄR intresserade av Kebnekaise om än med olika utgångspunkter; annars hade det inte alls blivit någon diskussion.
Då de två topparna är de punkter som når högst över havet i landet kommer det oavsett allt annat finnas ett intresse.
Jag har varit upp på syd- och nordtoppen en gång för drygt 30 år sedan, i strålande väder, i grupp, via östra leden, och med det som grund tycker jag inte att det är särskilt överskattat med Kebnekaise som vare sig besöksmål eller begrepp.
Nuvarande besökstryck, helikoptertrafik, nedskräpning mm har uppenbarligen försämrat upplevelsen för den som vill ha den mer ursprungliga upplevelsen.
Diskussionen motiveras antagligen just av Kebnekaisetoppparnas status som högsta punkter i Sverige. Liknande disussioner förs nog i Norge. där jag varit mycket mer, c:a 20 resor, där jag märkt att besökarna till stor del antingen är sådana som går från hytte till hytte, eller tar sikte på toppar, kanske rentav med biltransport från bas till bas. Tältare verkare mest vara tyskar, nederländare och svenskar. Den högsta punkt jag öht besökt till fots är Piz Boé, Sellagruppens högsta topp, drygt 3100 möh. Den är unik för sin höjd i att man kan nå den på vandring (i mitt fall Grödnerjoch-Corvara), dock på en lätt säkrad led från ena hållet. Men, som sagt, värderingarna växlar. För en del handlar det om utsikten och kanske även prestationen, för mig är det viktiga det man har inpå sig.
 
Oavsett åsikterna som luftas i tråden konstaterar jag ändå att alla faktiskt ÄR intresserade av Kebnekaise om än med olika utgångspunkter; annars hade det inte alls blivit någon diskussion.

Det är väl inte själva området i sig som gör att man väljer att inte söka sig just dit, det handlar mera om folket som häckar där.
Både sett till antal och även vad det verkar beteende med dumpning och nedskräpning tyvärr.
(gäller naturligtvis inte alla besökare, men tydligen för många)

Det finns över 300st toppar över 2000m i Norge som många gånger ligger närmare till för många, så man kan ju även vända på frågan.....varför skulle man besöka just Kebnekaise under rådande omständigheter ?
 
Klart man skall besöka Keb, och dalarna runt omkring. Väldigt fint område ! Eller Sarek såklart, men det är ju mer svårtillgängligt. Sen är det inte nödvändigt att bestiga topparna.
Resten av Svenska fjäll är inte lika dramatiska och häftiga.
 
Senast ändrad:
Har aldrig ens tänk tanken på att göra det. Om jag tänker på det så..... Nej!
Visst kanske det är vacker utsikt där uppe men det finns inte mycket annat som lockar mig. Och utförsåkningen lär väl knappast var bra där?
Jag föredrar naturupplevelser där man får vara för sig själv.
När jag var på Kebnekaises topp var det dimma. Sikten var mycket begränsad. På vägen ner klarnade det upp. ☹️
 
Lite av poängen med Keb-tur och liknande är ju att det fungerar som en fokuspunkt för att få till en uteupplevelse, få med familj och vänner med mindre intresse för vandring, något att träna mot etc. Det går givetvis att vandra i andra områden, men det är inte en lika jämförelse.

Lite som att springa ett maratonlopp. Det fungerar som en motivator, blir annorlunda upplevelse, mycket grupgemenskap med andra som haft samma mål etc. Så klart det går utmärkt att löpträna och ha kul utan maran, men det handlar into om samma underliggande logik.

Jag skulle nog säga att det är just för att Keb är populärt som gör det värt att gå upp. Mycket mer social uppelvelse än vanlig vandring, och umgänget med andra är egentligen höjdpunkten. Att det sedan kan vara nog så gemytligt med lite tysthet och egen-vandring är liksom en annan sak.
 
Den högsta punkt jag öht besökt till fots är Piz Boé, Sellagruppens högsta topp, drygt 3100 möh. Den är unik för sin höjd i att man kan nå den på vandring (i mitt fall Grödnerjoch-Corvara), dock på en lätt säkrad led från ena hållet.
Dolomiterna är fint, speciella berg och trevliga bybor. Från liftstationen vid Sass Pordoi på 2848 meter finns en skidled över till Grödnerjoch via Piz Boe. Det ligger ett helt gäng byar runt Sella. Jag tycker inte att det går att ens jämföra Dolomiterna med Kebnekaise. Två helt olika områden och två helt olika upplevelser.

Vyerna runt Kebnekaise är ikoniska. Tycker inte att det spelar någon roll att berget är relativt lågt. Det inger respekt att stå på toppen med dess branta sluttningar.
 
I tv-intervjun med stationschefen sa hon väl att det var långt mycket bättre när det gällde skräpet än föregående år? Om du menar den svt-serien som gick nyligen.

Jag gick upp för keb spontant under en tiodagars i Abisko 2020, det var fantastiskt, bästa vädret o lite av en folkfest med hundratals på väg upp. Alla pratade med alla och sen var det fin stämning på stationen. Det var en rejäl ansträngning upp och ner även för en ung person, så glad över att ha klarat det.
Keb är ju en helt annorlunda upplevelse än andra delar av fjällen pga folket men jag tyckte verkligen det berikade min upplevelse. Sen att jag gillar Sarek också det behöver ju inte betyda någonting.

Smaken är som bekant som baken.
 
Jag förstår tanken hur frågeställaren tänkte. Själv så har jag vandrat mellan bergen runt keb och har försökt att kliva upp på toppen. Hela området är mycket intressant. Misslyckas man med toppen pga väder eller annat så finns det mycket att se runt om massivet. Jag har självt misslyckats med toppen, men jag tycker att det finns mer att se och hinner inte med att älta det här. Nu har jag gått vidare och sett andra vidder och vyer. Men det klart att det kanske har varit en inspiration för de här äventyren som jag har gjort efter. Jag har försökt mig på Västra leden och misslyckats, sedan via Durlings led också. Nej, vi får se i framtiden, men nu har jag andra mål.
 
Senast ändrad:
Tråden handlar väl egentligen inte om området och naturen där uppe, utan om man står ut med STFs fjällstation och allt folk som rör sig därikring.

Jag åker till fjällen för naturupplevelser, avkoppling, enskildhet och vildmarksliv. Är inte alls intresserad av socialt liv där uppe, men jag försöker låta bli att döma de som inte har samma inställning som jag. Det kan vara lockande att ta till dömandet om man blir störd av nåt, men livserfarenheten man har, är att det oftast är en återvändsgränd.

Vad hjälper det mig att klanka ner på bucketlist-ungdomar och andra nybörjare? Har man inte själv varit där en gång i tiden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.