Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

Jag tycker ju förstås att Tolpagorni är det vackraste och häftigaste åk jag har gjort i Sverige.
Gangesaxla var ju den finaste jag gjort i Norge tror jag.

Iofs var ju hydrologgrottan spektakulär men skidåkningen medioker…
Visa bilaga 38867
Där ser man så det går att åka utför där. Häftigt att åka i en krater men verkar lite väl svårtillgängligt för min del. Cool grotta men är det inte någon rasrisk där? Att få 250 000 ton is i pannan är något jag föredrar att undvika.
 
Var ute och testade ett par Salomon fellriser om de skulle klara gå i terräng lika i fjällen men ej man får ont i trampdynan när man går på ojämna berg,raviner osv.Och med packning så skulle de vara än värre.

Tog en rast vid ett vindskydd och pratade med en turist från Tyskland som startade i Trelleborg och skulle till Nordkap i lite kraftigare joggingskor.
Han skulle vara ute i 6 månader och gå ´zigg zack ´upp genom Sv och N.bl på hela kungsleden.

När det var dsgs att gå vidare kom några ungdomar förbi som hade varit på Keb och de var nöjda men att det var mkt folk senare gick de på Kungsleden upp mot Abisko.

Ang folksamlingar så var det samtal med folk från kontinenten ang bl Covid bl Finnars syn på vår hantering
samt från Österike ett land lika S. utom i natur.
Att Norden är intr beror ju på att det ifh til deras länder är relativt få turister här trots den stora ökningen på senare år.
Det som som är intr att tala om är ju även deras val av utr som de tror att vikten är avgörande för val av utr.
Jag träffade dem vid deras start vid ´campingen´i Abisko nationalpark och de hade problem nere vid jocken med kanske 5 m/s att få deras kök att vara igång helt utan vinskydd tex MSR pocket rocket de fick tända om flera gr.(jag har de lux med lite vindskydd som lättviktskök som då ska anv mest i Absiden)
 
Senast ändrad:
Jag såg inget skräp men det var en ny upplevelse att ovanför trädgränsen kunna vända sig om och se en oavbruten kö med människor ända mer i dalen .

Visst är det lite intressant att man kan gå upp på Gaustatoppen med det lämmeltåg av människor du nämner utan att se skräp.

Att man uppenbarligen inte kan göra samma sak vid Kebnekaise måste då rimligtvis bero på att det är skillnad på beteendet hos människorna som söker sig dit.

I det konstaterandet finns kanske även svaret på varför många naturmänniskor väljer att undvika Kebnekaise och den typ av folk som häckar där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.