Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise?

Det possitiva med 08 folket är ju att de finnanierar STF stationer som kan vara bra att handla på om man glömt något hörde tex om fsg ´under ´disk av kvarglämda gasbehållare från Kirruna flyg plats på A. T.
Om man söker tältplats tidigt och därmed kommer igång före det börjar köras helikopter i fjällen med ˋturisterˋså man slipper vakna av detta pitoreska inslag,Dock träffade jag ett trevligt par från ett av de befriade länderna från CCCP som kom från skyn med alla tänkbara elektronik prylar men ändå ej hittade leden och helik.gick upp och ner flera ggr för att ej de skulle få gå utanför leden.
Jag hade slut på batteri och missat följa med på kartan som var 1: 100K jag var på leden men på ˋfel ˋställe mot vad jag trodde då orient.punkter blir mer svår identifierade vid den skala och om man ej varit där förr.
 
Mitt vandrarliv är troligen slut, eftersom ryggen är så dålig. Min sista vandring skulle isåfall ha varit den (i Schweiz) som började på min 75-årsdag, den 23/8 2019, och slutade den 31/8. Under mina 30 (?) vandringsår hann jag med stora delar av de sydnorska fjällen, en enda N om Polcirkeln, 8 somrar i Pyreneerna, otaliga turer i Alperna, 2 turer i Jämtlandsfjällen, en tur på Korsika samt en i Skottland. Toppbestigningar lockade mig aldrig; för mig var vandring att resa till fots. Det kunde, speciellt på sensommaren, innebära höga övergångar, 2800 möh eller så.

Det kunde också innebära långa turer. Mina båda längsta i Alperna varade 21 dagar, den (särklassigt) längsta i Pyreneerna 31; men då var jag ännu bara 60 år (och hade vackert väder varje dag!!)


Typiskt är att jag varit 7 gånger i Jotunheimen, men aldrig bestigit Galdhøpiggen eller Glittertind, och aldrig gått över Besseggen. Tack vare tältet och tidiga morgonvanor kunde jag undvika att bli kullsprungen -- frukost på norska hytter serveras kl 8! När jag mött andra vandrare har det alltså ofta gått 3-4 timmar sen jag gick iväg.

På mina turer i Pyreneerna gick jag aldrig genom Brèche de Roland eller överhuvudtaget genom Ordesa.

Vi har alla olika syften med våra resor, mitt är giltigast för mig. Pandemisomrarna 20-21 cyklade jag i alla Östergötlands 13 kommuner, samt Jönköping (Gränna), Tranås (Tranås, Sommen) och Gamleby (Risebo) -- det hade också sin tjusning.
 
Har aldrig ens tänk tanken på att göra det. Om jag tänker på det så..... Nej!
Visst kanske det är vacker utsikt där uppe men det finns inte mycket annat som lockar mig. Och utförsåkningen lär väl knappast var bra där?
Jag föredrar naturupplevelser där man får vara för sig själv.
 
Du är säkerligen inte ensam, snarare tvärt om. Jag är inte det minsta intresserad av Kebnekaise t.ex.

Sett till höjdmetrar är den näst intill löjlig - jag har faktiskt åkt släplift på höjder som är 1,5-2 ggr så
högt i Alperna. (Det behövdes alltså inte ens kabinbana för att kunna åka utför däruppe på vatten-
delaren mellan Zermatt CH och Cervinia IT - helikopter vore rent löjligt - mitt hotell i byn låg faktiskt
på Kebnekaisehöjd...)

Och promenader i Skanderna gör man väl för att slippa umgås med en massa människor?!?
Två-tre veckor nästan utan någon annan människa är väl drömläget? Eller?

Så med nöje överlåter jag Keb till massturisterna från Fjollträsk. Likadant med de där fåniga stress-
puttarna på/längs FJC. Misstänker att enstolslift på sommaren / knappsläp på vintern skulle få dem
alla att jubla... Nej, du är inte ensam!
/Odd
FJC=?
 
Så jag undrar, är jag helt unik i min inställning eller finns det fler än jag som inte omfamnar lockelsen/hypen kring Keb?
Som du ser finns det en lika stor hype för att dissa Kebnekaise, skryta om att inte vara intresserad och spy galla på dem som är det.

Nedskräpningen är helt klart ett problem, men det är inte det stackars bergets fel. Och om man skulle avfärda alla resmål med "jag har inget ärende dit" så skulle de flesta få stanna på vägen mellan hemmet och jobbet.
 
Och en annan intressant synpunkt är att när man själv åker någonstans så är man cool och häftig, medan alla andra som oxå åkt dit är töntiga turister....
 
Jag var dit för 20 år sedan. Men dimma / moln drog in på vägen upp vilken gör att fotot jag har från toppen ser ut som det är taget på en snöhög utanför huset. Största behållningen är "klättringen" och vandringen över Björlings glaciär. Men eftersom jag ogillar höjder(utan säkring) och minns med förskräckelse vandringen upp så vill jag inte göra om det. Den vanliga leden upp är för lång och tråkig bara för att bestiga ett berg. Eventuellt att jag skulle ta med min son upp dit om han är påstridig, bara för att. Jag har aldrig varit något toppjagare heller, någonsin.
 
Jag möter då hellre 100 stressputtar på fjället än 1 surputte. Jante och inskränkthet är ofräscht.

Finns många platser som inte intresserar en, men bättre då att fokusera på de platser man tycker om.
 
Kebnekaise är väldigt vackert och att påstå något annat är bara larvigt. Det ÄR mycket folk som rör sig i området men man har till viss del möjligheten att skräddarsy sin vistelse. När vi var där 2018 så kom vi från Kungsleden och hade hela Singivagge samt vandring via Durlings led helt för oss själva - vi var uppe på toppen innan lunchtid och även om vi inte var ensam där så var det inte tillräckligt mycket folk för att det skulle störa upplevelsen.

På väg ner för västra leden så mötte vi många som kämpade sig upp och framme vid fjällstationen så var det också "folkigt" men på ett sånt här ställe får man nog acceptera det och ta det för att det är en knutpunkt i fjällen.

Det enda som "drog ner" upplevelsen var att vi tältade i skogen öster om stationen, där var det tält överallt och väldigt skräpigt men även det går att undvika genom att gå någon kilometer längre bort från stationen.


Jag är väldigt nöjd över att jag upplevt Kebne - både toppen, området runtomkring och fjällstationen men jag har inte bråttom tillbaka och speciellt inte under pandemiturismen som varit där de senaste två säsongerna.
 
Jag var där för att min dotter ville upp. Sen dess har jag inte vistats i Keb områden vilket är ju tråkigt eftersom det är riktigt fina fjäll. Men för mycket folk för min smak.
Jag har även undvikit Sarek för att alla bli så lyriska och tycker det är top of the line. Men förra året sa jag ”okey då, jag svänger förbi”. Fint, yes men en massa folk även där.
Summa summarium, jag undviker vissa områden bara för att det är hög status att vandra där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
såg Varför jag ha dessa pryllar är att det är provat. Fjällvandring 5
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.