Räknas hängmattor som tält?

För att inte tala om hur mycket död ved som skulle kunna ramla på och skada den som ligger och filosoferar i hängmattan. :)
/Niklas
 
För att inte tala om hur mycket död ved som skulle kunna ramla på och skada den som ligger och filosoferar i hängmattan. :)
/Niklas

Som alltid, det gäller att vara smart när man väljer lägerplats. :)

Bara lite OT, ni som har erfarenhet av hängmatta, är det något ni rekommenderar?
Jag har varit lite sugen på att pröva, men tyckt att det blivit allt för tungt, men med lite smarta lösningar och lätta hängmattor jag hittat går det ju faktiskt komma ner i en anständig vikt.
 
När man flyttar upp från marken måste man förstå att värmeläckaget blir, just det runt om. Liten vind genom skogen blir till ständigt drag och kommer vi alltid ihåg de gamles varning ligg inte i drag?
Men samtidigt slipper man markfukt, myror och grenar samt stenar. Det finns + och -.

I tropisk regnskog är att bygga en A-formad upphöjd bädd ofta bästa sättet att komma upp från komposten och fukten på marken, samt allt som lever i den.

I våra moskogar finns inte riktigt de problemen. I de södra blandskogarna än mindre. Men ett antal hänger sina hängmattor, tarpar, quiltar, mm, mm.

Allas ryggar gillar inte böjen, utan alla byggbitarna kan det bli si och så med sömnen. Funktionella grejor är inte heller mellan träden gratis. Men de som gillar det blir ofta bitna och börjar se fram mot en högre skogslinje i bland bergen.

Den erfarenhet jag har av att sova i luften är med rejäla militära saker, det blev tungt, utom i tropisk djungel, där det var funkis. Förutsatt att insekterna kunde hållas utanför. YMMV
 
När man flyttar upp från marken måste man förstå att värmeläckaget blir, just det runt om. Liten vind genom skogen blir till ständigt drag och kommer vi alltid ihåg de gamles varning ligg inte i drag?
Men samtidigt slipper man markfukt, myror och grenar samt stenar. Det finns + och -.

I tropisk regnskog är att bygga en A-formad upphöjd bädd ofta bästa sättet att komma upp från komposten och fukten på marken, samt allt som lever i den.

I våra moskogar finns inte riktigt de problemen. I de södra blandskogarna än mindre. Men ett antal hänger sina hängmattor, tarpar, quiltar, mm, mm.

Allas ryggar gillar inte böjen, utan alla byggbitarna kan det bli si och så med sömnen. Funktionella grejor är inte heller mellan träden gratis. Men de som gillar det blir ofta bitna och börjar se fram mot en högre skogslinje i bland bergen.

Den erfarenhet jag har av att sova i luften är med rejäla militära saker, det blev tungt, utom i tropisk djungel, där det var funkis. Förutsatt att insekterna kunde hållas utanför. YMMV

Det som jag tycker verkar bra är enkelheten att finna en lägerplats, två träd på lite lagom avstånd och vips så är man redo att slå läger, med tält/tarp gäller det att hitta en plan plats, utan stubbar, stenar, ojämnheter, småkryp, fuktig mark mm, hitta en massa platser att sätta tältpinnar där marken inte är för mjuk eller hård eller stenig. Med hängmatta behövs bara två pinnar, är vädret torrt och man inte är rädd för att det ska börja regna behövs ju inga pinnar alls. (Men det gäller ju iofs tält och tarp också..) ;-)
 
Hängmattan jag använder ligger man på diagonalen i. Detta ger en oerhört rak liggställning och det enda man behöver extra för liggkomforten är stöd under nacken.

Gällande att behålla värmen är det mycket riktig draget under mattan som är det stora "problemet", dock enkelt att motverka med exempelvis ett liggunderlag av någon form.

Själv använder jag en Under Quilt.

De två avgörande faktorerna för min emigration från marken är dels liggkomforten men även möjligheten att enkelt slänga benen över kanten och knyta sina kängor sittandes med bakdelen varm och torr :)

Särskilt dyrt behöver det inte heller vara, mattan ordnade jag själv med en materialkostnad på ca 300 svenska, ett cellplast liggunderlag kostar inte många kronor samt en tarp behöver inte vara av märkestyp.

Just saying ;)

Ett tilläg:
LightDan: Man kan enkelt göra sig en egen matta, finns vettiga instruktioner på t ex www.tothewoods.net

Går även utmärkt att nyttja befintlig Tarp, sovsäck samt Liggunderlag till hängmattan, vid minusgrader bör man nog dock förstärka med ytterligare isolering under sig.

Det finns två "skolor" när det gäller hängmattorna, dels de mattor som exempelvis DDHammocks mattor där man spänner dem som en planka, en modell som inte passade mig.

I Staterna är det vanligast att man ligger på diagonalen, Sk "Brazilian Style" och har en betydlig större bananform på mattan, denna variant passar mig bäst.

From da Phone
 
Senast ändrad:
Jag har sovit i min näthängmatta i yngre år - hårt spänd så blir det mindre banan och bättre sömn för mej. Liggunderlag under inuti hängmattan minskar också bananen och kyla underifrån. Spännremmar och ingen klaustrofobi (bygg din egen kokong) gör att man inte ramlar ur om man rör sig i sömnen - i värsta fall vaknar man på mage i vrängd banan :)

Myggen hittar in så det får man lösa på något valfritt sätt.

Men näthängmatta borde kvala i i UL-gänget och storlek som en dryg knyttnäve ihopavikt.

/Patrik, som hoppas på nytt liggunderlag från tomten
 
Det är som flera redan påpekat förbud mot övernattning och läger som avses när man skrivet förbud att tälta. Skulle man tolka orden är det annars lika tillåtet att ställa upp en husvagn som en hängmatta, inget av dem är ett tält;) - men det är nog inte den tolkningen myndigheten avsett när de instiftat förbudet.

I de flesta av mig kända fall brukar även "ställa upp husvagn" explicit förbjudas.
 
Jag tolkar det som att det är slitaget kring lägerplatser som myndigheterna vill komma åt, och förbud mot att bryta grenar, elda eller på annat sätt skada natur och växtlighet finns redan inskrivet på annan plats bestämmelserna. De enda gånger som jag stött på förbudet mot att tälta utanför angiven plats i våra nationalparker, är där dessa ligger lättillgängligt för åtkomst från allmänna vägar etc och kan utsättas för betydande skador på ett känsligt växt och djurliv om man tillåter fri "camping". Ett exempel är Abisko.
Jag tror inte att det är oss vandrare som försiktigt övernattar och lämnar platsen som den såg ut när vi kom dit som man primärt vill komma åt. Men gränsdragningar är alltid svårt, så istället för att tvista om dessa har man beslutat att man inte vill att besökare övernattar (ordnar läger) utanför angivna platser.
Nu framgår det inte i TS inlägg om bara nationalparker i Sverige avses, men utomlands är reglerna ofta betydligt striktare pga avsaknad allemansrätt etc.


I franska Alpernas nationalparker är det vanligt att tältning tillåts 19-9.
Tält sliter nämligen mindre på natten.
Samma gäller den franska nationalparken i västra Pyreneerna. Sen finns ofta också avståndsregler, minimavstånd till väg, stugor och parkgräns. Omvänt gäller i La Vanoise att tältning är tillåten endast nära vissa stugor, och inte i september.
 
Jag har en Exped Scout Combi UL hängmatta. Med tarp, myggnät etc väger den 1kg. Mycket anständig vikt tycker jag :)

Tror att "reglerna" för hängmatta inte hängt med (nästan ordvits?) campingreglerna. På vissa ställen är det markavtrycket som är viktigt, på andra ställen är det själva lägerplatsen med eldning etc som är förbjudet.
Fråga först.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.