Kriminell av misstag

Jo, kan säkert stämma även om jag nog tror folk är mer rädda och äcklade av människoskit av andra anledningar.

Själv tycker jag nog nästan toapappret är äckligare än nån korv. Är det så svårt att gräva ner det eller bränna upp?
 
Kopplade hundar i Tyresta är ca 5% av de jag möter. Jag har haft diskussioner med ett flertal (hundar och) ägare/grannar när hundarna försöker att klättra upp på mig ute i nationalparken.

Inte mycket till förståelse för att det finns regler då trots att de inte lyder, de "är ju så snälla", De hundarna kan vara hur snälla som helst och jag har inte blivit skadad, men jag såg hur den ilskna tjädertuppen fick hund och ägare att plötsligt koppla och ta en annan väg, där och då är de inte så oförsiktiga längre.

Där har du skillnaden mellan en hundägare och en hundförare.
En hundförare äger också sin hund men tränar den och är engagerad för att inte sånt ska ske och att hunden går fot på motsatta sidan vid mötet.

En hundägare är bara en lallande människa med noll koll och förlitar sej bara på att hunden är snäll när den hoppar upp på andra människor.

Lite orättvist att vi som tränade vår hund mer eller mindre varje dag under hela hennes liv, beblandades att bara vara en lallande hundägare när det på långt håll syns enorm skillnad att det är hundföraren som styr sin hund med enkla kommando.

Så kontentan är att hundägare har nollkoll medan en hundförare har fullkoll på sin hund även om båda är okopplade.
 
Där har du skillnaden mellan en hundägare och en hundförare.
En hundförare äger också sin hund men tränar den och är engagerad för att inte sånt ska ske och att hunden går fot på motsatta sidan vid mötet.

En hundägare är bara en lallande människa med noll koll och förlitar sej bara på att hunden är snäll när den hoppar upp på andra människor.

Lite orättvist att vi som tränade vår hund mer eller mindre varje dag under hela hennes liv, beblandades att bara vara en lallande hundägare när det på långt håll syns enorm skillnad att det är hundföraren som styr sin hund med enkla kommando.

Så kontentan är att hundägare har nollkoll medan en hundförare har fullkoll på sin hund även om båda är okopplade.
Absolut orättvist, det är förmodligen hundägaren som får hela det ansvaret om hundföraren inte har hunden kopplad där det är koppeltvång!

Och hunden får skulden om den inte sköter sig, oavsett att varken ägare eller förare gav den rätt förutsättningar i t ex Tyresta NP där jag möter hundar mycket ofta. Vissa sköter sig utmärkt, många inte, och det finns ett tydligt kopplingstvång.
Tyvärr är det de med sämst lydnad på hunden som också verkar tycka att det är jobbigt att ha den kopplad, kanske går den och drar iväg åt alla möjliga riktningar med kopplet, vad vet jag.

Men det verkar vara 1 "hundförare" med bra kommunikation till hunden på 20 hundmöten.
Såg en hund som skötte sig väldigt bra i NP igår i alla fall.
 
Tyvärr är det de med sämst lydnad på hunden som också verkar tycka att det är jobbigt att ha den kopplad, kanske går den och drar iväg åt alla möjliga riktningar med kopplet, vad vet jag.

Just precis så är det, dom har så noll koll på sin hund så att dom inte ens har lärt den att gå i koppel och tycker att det är jobbigt med den ständiga dragkampen där dom har låtit sin hund bestämma istället för att lägga energi på att dressera sin hund så att den åtminstone funkar på promenader.

Varför ens vara hundägare om man inte har tillräckligt med intresse för sin hund, som att dressera den?
 
Nja, det var så folk "dresserade" sina hundar på 70-talet för att det ansågs då vara den enda metoden.
Numera är det helt annat...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.