Kriminell av misstag

Här i Tyresö finns både naturreservat och nationalpark och jag läste igenom vilka regler som verkligen gäller där och vad jag med flera har brutit och bryter mot utan en tanke på att det är olagligt.

Paddla kajak - förbjudet
Cykla mountainbike - förbjudet
Tälta på annan än anvisad plats - förbjudet
Göra upp eld på annan än anvisad plats - förbjudet.

Dom här 4 punkterna har jag brutit mot och dom 4 punkterna bryter folk mot hela tiden utan en tanke på att vara kriminell.
Vilka punkter här eller andra punkter har du brutit mot i en nationalpark utan en tanke på att det är en kriminell handling?
 
Är det bara mountainbike som är förbjudet eller är det cykling allmänt som är förbjudet där?
Blir ju nyansskillander om vad som är MTB resp icke-MTB....

/Patrik, försöker ha koll på vilka relger som gäller var
 
Inga, jag är en sån där trist rackare som försöker ha koll på vad som är tillåtet eller inte innan jag ger mig ut i en nationalpark eller naturreservat. Det brukar vara svårt att missa alla stora informationsskyltarna vid entreérna också.

Men dina 4 punkter ovan är inga bekymmer för mig av enkla skäl:
1) Jag äger ingen kajak och paddlar aldrig
2) Jag äger ingen cykel och har inget behov eller önskan att cykla varken i skog eller stad
3) Jag tältar bara när jag vandrar i fjällen vilket jag inte gjort i varken reservat eller park
4) Jag lagar mat i stormkök alt har matsäck med mig. Gör aldrig upp eld eftersom jag inte stannar så länge på samma plats att det skulle vara nödvändigt.

Men jag är ingen paragrafryttare, försöker bara göra rätt för mig i den utsträckning jag klarar av det.

//lasse
 
All cykling oavsett är förbjudet.
Jag skrev mountainbike för att det var en mountainbike och man cyklar inte där med en vanlig cykel pga terrängen.
 
Tyvärr har jag ovetande om förbudet paddlat på en av sjöarna i nationalparken. Hade inte en tanke om att det kunde vara förbjudet. Tror inte att jag orsakade någon skada.

Gör förstås inte om det. Tyresta är en pärla väl värd att värna om.

Thure
 
Ja det vimlar ju av naturreservat i Swe, en aning överambitiöst kan man tycka. Paddla gör väl ingen skada om man inte skrämmer fåglar, elda så att det blir fula märken och skräpa ned odyl ska man inte göra oavsett om det är reservat el ej.
Dom flesta reservat har väl regler för att förhindra eld och/eller camping utom på särskilda platser.
 
I naturreservat gäller särskilda regler. Det är därför det heter naturreservat. Självklart tar man reda på vad som gäller om man beger sig till ett sådant. att bryta mot reglerna för att man är för slö för att ta reda p dem är lika illa som att medvetet bryta mot dem. "Vuxna" människor som tror att de får fara fram var och hur som helst med sina "leksaker" är något av ett problem.
 
Tyvärr har jag ovetande om förbudet paddlat på en av sjöarna i nationalparken. Hade inte en tanke om att det kunde vara förbjudet. Tror inte att jag orsakade någon skada.

Gör förstås inte om det. Tyresta är en pärla väl värd att värna om.

Thure

Paddling kan störa fåglar som häckar i vass och det kan vara en anledning till förbud att paddla men då borde det räcka med ett tidsbegränsat förbud att paddla under häckning dvs några månader under våren. Men får man vistas på land rimmar det också illa med paddelförbud. Förstår annars inte heller vad förbipaddlling kan göra för skada. Sälreservat har normalt längre tillträdesfördbud.
Någon som vet bakgrunden?

/Patrik
 
Kan det inte vara så att förbud mot paddling handlar om att inte släpa in sjukdomar från andra vattendrag?

Normalt inte. Gäller bara vatten med kräftpest, där ska man desinficera.
 
I naturreservat gäller särskilda regler. Det är därför det heter naturreservat. Självklart tar man reda på vad som gäller om man beger sig till ett sådant. att bryta mot reglerna för att man är för slö för att ta reda p dem är lika illa som att medvetet bryta mot dem. "Vuxna" människor som tror att de får fara fram var och hur som helst med sina "leksaker" är något av ett problem.

Vi har bott 200 m ifrån naturreservatet i 24 år och vi vandrar väldigt ofta där men har alltid respekterat reservatet med sunt förnuft.

Att det är så hårda regler hade jag ingen aning om och att såna saker är förbjudet hade jag aldrig trott.
Att kolla igenom alla regler innan man går in i en nationalpark är ungefär som att läsa igenom alla paragrafer när man handlar något på nätet. ingen gör det!

Att göra som tokstollen i höstas som var där inne och sågade ner träd för att han behövde ved till sin kamin, är ju helt sanslöst!! Han åkte fast med fingret i syltburken.

Många åker ut till vindskydden och stjäl ved som kommunen transporterar dit, så sen i höstas har kommunen tillsatt vedvakter som är där ute.

Många fiskar kräftor i sjöarna - förbjudet - så sen några år har kommunen tillsatt kräftfiskevakter som är där ute.

Dom äldre grannarna har som tradition att gå in där vid varje jul för att såga ner och ta hem en julgran. visst, det är inte okej pga att det är en nationalpark men jag tänker inte ställa till med tjafs om det i vårt lilla bostadsområde.

Man kan ha åsikter om allt möjligt men överlag så är nationalparken väldigt fint bevarad.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.