Allemansrätten

Men det där med "jaktsabotörer" - är inte det rätt överdrivet och begränsat? Svårt att tror att det åker runt såna i var och varannan skog och tjafsar. Kanske vargjakt är känsligare för dem.

Förra Licensjakten var dom på trakten och ställde till det rejält för både för dom jägare som deltog och även boende på orten som inte ens hade ett dugg med saken att göra.

Så i vinter när det är dags så lär det väl inte skyltas utan bommas i stället, synd att dessa människor ska ställa till det så det tillgängligheten minskar även för skötsamma allmänheten.
 
Jag uppskattar när de ställer upp skyltar "Jakt pågår" vid infartsvägen. Då slipper jag åka in, gå runt och utsätta mig för fara och samtidigt störa deras jakt. Win win. Borde vara standard att skylta så vid jakt. Naturen är inte mindre än att man kan åka vidare till något annat ställe där det inte jagas för stunden.
Ett problem med skyltning är att en del markägare har "jakt pågår"-skyltar uppsatta permanent i ett försök att utestänga allmänheten. I Stockholms län där jag bor är det mycket vanligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.