Räknas hängmattor som tält?

Ja, men det ju klart de säger att det gäller all övernattning om man frågar dem. Det är mer intressant om det håller rent juridiskt att förbjuda nåt som inte uttryckligen är innefattat i det skrivna. Tillåt mig tvivla.
Gissar att reglerna är skrivna av okunniga personer som tror att man måste ha tält för att kunna övernatta.
Jag skulle inte hänga hammock där själv, men skulle inte klandra andra om de gjorde det. Det måste va tydligare skrivna regler.

Hur svårt kan det var att skriva campa/övernatta istället? så har man ju fått med allt.
 
Som kommunikatör tycker jag att Länsstyrelsen kunde vara bättre på att berätta om reservaten och varför reglerna finns. Kanske handlar det inte om att marken tar skada utan att man stör djurliv? Kanske skulle förståelsen öka om man kan förstå hur det egna beteendet påverkar just den natur som är skyddsvärd i det aktuella reservatet.

Sen kan man väl tycka att vi naturvänner inte borde ha som mål att tänja på reglerna. Det finns ju många fina platser där endast allemansrätten sätter gränserna.
 
Som kommunikatör tycker jag att Länsstyrelsen kunde vara bättre på att berätta om reservaten och varför reglerna finns. Kanske handlar det inte om att marken tar skada utan att man stör djurliv? Kanske skulle förståelsen öka om man kan förstå hur det egna beteendet påverkar just den natur som är skyddsvärd i det aktuella reservatet.

Sen kan man väl tycka att vi naturvänner inte borde ha som mål att tänja på reglerna. Det finns ju många fina platser där endast allemansrätten sätter gränserna.
Vilka regler är det då som "finns" menar du? Tältning är ju inte synonymt med all form av övernattning.
 
Vilka regler är det då som "finns" menar du? Tältning är ju inte synonymt med all form av övernattning.
Det går ju inte att svara på eftsom det skiljer sig åt mellan olika reservat. Men om det t ex, som nån skrev, handlar om att inte störa det nattliga djurlivet är det lätt för de allra flesta att räkna ut vad som är lämplig eller ej. Men som jag skrev, de borde vara tydligare och mer generös med information.
 
Sen kan man väl tycka att vi naturvänner inte borde ha som mål att tänja på reglerna. Det finns ju många fina platser där endast allemansrätten sätter gränserna.

Ja, verkligen.

Men det är väl baksidan med att "my myself and i-folket" hittat ut i naturen, man ska prompt driva sin upplevda "rätt" till sin spets med ett resultat att vi övriga får fler och åtstramade restriktioner och regler där ribban läggs efter största sneseglaren.

Visa hänsyn i kombination med inte störa, inte förstöra räcker långt som ledord.
 
Jag bor i ett område där tältning är förbjuden i skärgården men det är mycket motorbåtar. Man har även installerat övernattningsbojar för båtar. Om ni ursäktar fördommen är min observation att det oftast är undommar med vattenskotrar/racerbåtar som i samband med fester lämnar sitt skräp som engångsgrillar ölburkar. Vi som ej är motorburna har ju behov av att kunna övernatta eftersom transporten tar långtid. Trots att jag tror vi stör naturen minst är reglerna främst riktade mot oss. Det känns lite fel, de få extra timmarna man behöver för en övernattning med sömn kan omöjligt vara avgörande för naturen och vinsten att inte använda motorbåt bör vida överväga. Båtägarna tar med lika mycket utrustning men kan ju blåsa hem på 20 min vid 23:00 om de vill alterativt ankra och sova i båten. Tror inte tältandet och slitaget skulle öka markant om regeln togs bort de flesta här vill köra vattenskoter racerbåt vi är några få som paddlar. Sen tycker jag att det högs ljudet från vattenskotrar är mycket störande och önskar att man införde någon begränsning på hur mycket de får låta.
 
Men som i mitt fall kunde dottern ju fått prova tältet om det var nattaktiva djur som skulle värnas, men om det var för att skydda markfloran blev vår picknickfilt dubbelt så stor som tältet och väl rullad och hoppad på.

Campa är för mig synonymt med att slå läger, vilket också är något oklart. Ett läger blir det väl när man slår ut picknickfilt, hänger jackan på trädet, tar av skorna och slår dank några timmar utan att stanna för natten. Men bivy under en gran från 21-07 och frukosten i farten medan man drar vidare, nej det är inget läger.
 
Jag har ett svagt minne av att någon här på Utsidan för ett antal år sedan frågade relevant länsstyrelse om "tältförbud" även innefattade förbud mot övernattning i hammock i ett visst givet naturreservat och fick svaret att hammockövernattning gick bra! Tyvärr kommer jag inte ihåg några fler detaljer om det inlägget, men av det hela lärde jag mig att att fråga vid oklarheter kan löna sig.
 
Såhär är det:

För varje reservat som bildas finns tre grundläggande delar, nämligen syfte, föreskrifter och skötselplan. I korthet kan man säga att såväl föreskrifter som skötselplan kopplar till syftet. Syftet är utgångspunkt för föreskrifter om inskränkningar i pågående markanvändning, förpliktelser att tåla intrång samt ordningsföreskrifter. Föreskrifterna får inte vara mer långtgående än vad som krävs för att syftet med skyddet ska kunna tillgodoses. Skötselplanen anger så att säga vägen. Hur ska syftet uppnås? Vilken skötsel krävs.

Observera att syftet kan enligt miljöbalken som styr detta vara att:
  • *bevara biologisk mångfald,
  • *vårda och bevara värdefulla naturmiljöer,
  • *tillgodose behov av områden för friluftslivet,
  • *skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer, och/eller
  • *skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter.
Så om det är tillåtet att tälta beror helt på syftet med reservatet, och kan man inte motivera en föreskrift genom att koppla den till syftet så ska inte föreskriften finnas. Observera att detta är som det fungerar idag, för en del äldre reservat som beslutats med stöd av äldre lagstiftning kan det säkert finnas föreskrifter som är svåra att koppla till syftet, men även de är gällande tills reservatsbeslutet revideras.

Beslut och föreskrifter för ett enskilt reservat hittar man bäst och säkrast här: https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

Här hittar man Naturvårdsverkets tolkning/utveckling av paragraferna i Miljöbalken:
 
Såhär är det:

För varje reservat som bildas finns tre grundläggande delar, nämligen syfte, föreskrifter och skötselplan. I korthet kan man säga att såväl föreskrifter som skötselplan kopplar till syftet. Syftet är utgångspunkt för föreskrifter om inskränkningar i pågående markanvändning, förpliktelser att tåla intrång samt ordningsföreskrifter. Föreskrifterna får inte vara mer långtgående än vad som krävs för att syftet med skyddet ska kunna tillgodoses. Skötselplanen anger så att säga vägen. Hur ska syftet uppnås? Vilken skötsel krävs.

Observera att syftet kan enligt miljöbalken som styr detta vara att:
  • *bevara biologisk mångfald,
  • *vårda och bevara värdefulla naturmiljöer,
  • *tillgodose behov av områden för friluftslivet,
  • *skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer, och/eller
  • *skydda, återställa eller nyskapa livsmiljöer för skyddsvärda arter.
Så om det är tillåtet att tälta beror helt på syftet med reservatet, och kan man inte motivera en föreskrift genom att koppla den till syftet så ska inte föreskriften finnas. Observera att detta är som det fungerar idag, för en del äldre reservat som beslutats med stöd av äldre lagstiftning kan det säkert finnas föreskrifter som är svåra att koppla till syftet, men även de är gällande tills reservatsbeslutet revideras.

Beslut och föreskrifter för ett enskilt reservat hittar man bäst och säkrast här: https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/

Här hittar man Naturvårdsverkets tolkning/utveckling av paragraferna i Miljöbalken:
Här är det även värt att poängtera att Allemansrätten även gäller i Naturreservat, vilket av egen erfarenhet, inte är allmänt känt på landets Länsstyrelser!
 
Här är det även värt att poängtera att Allemansrätten även gäller i Naturreservat, vilket av egen erfarenhet, inte är allmänt känt på landets Länsstyrelser!
Hur menar du? Naturreservat får ju ha egna föreskrifter som då gäller före allemansrätten. Dvs de kan sätta tältförbud, förbud mot att plocka döda kvistar på marken osv. Allemansrätten gäller bara sålänge den inte trumfas av en annan lagstiftning, förordning osv. Föreskrifter för ett naturreservat inkluderas i det.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Campa10 Vilket tält rekommenderas? Allmänt om friluftsliv 7
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.