dunsäck vs syntet

hej! Är trött på att frysa. ska köpa ny säck antingen
en dunsäck som klarar uppemot minus 20 eller Ajungilaks tyin arctic.
Hur är det med dun egentligen, hur bra är det på tex en regnig men kall hösttur? om den blir blöt och inte går att torka pga tältsovande? inte så kul. Och en tälttur på vintern med snö och regn? påverkar luftfuktigheten säcken nämnvärt?
nån som vet något om säckar av märket "rab"?
tacksam för synpunkter.
emma
 
Dun vs. Syntet

En blöt säck är inte roligt vare sig det är dun eller syntet. En blöt syntetsäck är inte varm. Men den klarar lite bättre fukt än dun! Så se till att hålla säcken torr oavsett fyllmaterial, dvs vattentät packpåse, sovsäcksöverdrag i bivack, vapor liner vi längre utfärder!

Sedan är vikt och isoleringsförmåga överlägset för dun!

En dunsäck kan ofta klara ett större temperaturintervall än en syntetsäck eftersom man kan skaka ner dunet till undersidan samt att dunet är mycket bättre än syntet!

Jag har en RAB dunjacka och den är mycket bra! Välsydd, billig, bra dun osv...
 
Rab är kanonbra

Hej!

Jag har sedan några år en Rab dunsäck som jag är mycket nöjd med så det är ett märke som varmt kan rekommenderas. Har även en säck från Mountain Equipment, och jag tycker nog att min Rab är i paritet med den, men till ett bättre pris.

Hursom. Syntet har inte "lite" bättre egenskaper i väta, skillnaden är mycket stor. Dun förlorar ALL sin värmeisoleringsförmåga när det är blött för dun kollapsar och tappar luftigheten. Syntetmaterial å andra sidan behåller en del av sin volym och isolerar därför även när det är blött. Det finns, för att stöka till det, dessutom lite olika sorters dun, tex. Dryloft osv. och de har lite olika egenskaper. Fråga! All fukt påverar och ska man vara ute på en lång tur utan möjlighet att torka kan dun vara lite besvärligt. All fukt från kroppen när man sover samlas i säcken, liksom kondens om det är kallt ute, och det ackumuleras över tiden om man inte kan torka det. För en längre hösttur kan därför syntet vara att föredra. Som nämnts så är det dock alltid viktigt att vara noga med att hålla säcken torr. Ett sovsäcksöverdrag är alltid bra. De seriösa utelirarna använder ibland en tät innerpåse och sover i underställ så att inte fukt från kroppen ska väta ner säcken. Det är dock lite overkill om man inte ska ut på expedition.

Dunet är dock så mycket lättare och kompaktare att jag i stort sett alltid använder dunsäck och försöker vara noga med att hålla säcken torr. Det räcker med rätt lite jobb, tex. att alltid vädra den (vid torrt väder) när man gått upp, och att förvara den torrt i en plastpåse el. motsvarande.
 
Tortt är bra fuktigt är kass!

Dun är lättare, mer levande och skönt att sova i torrt.
Syntet med hålfibrer kan torkas rimligt i fuktigt tillstånd och har viss värmeförmåga då, fyller mycket och väger mer än du, saknar livkänslan.
Håll sovsäcken torr! Oavsett matrial! Sovsäcksöverdrag, luftning, torkning vid varje tillfälle är investeringar i din sovkomfort.
Välj själv om du vill bära mycket eller njuta, jag har gjort mitt val.
Stor sopsäck är ett utmärkt pack och skyddsfodral till sovsäcken, tänk på att det blir kondens om du drar säcken över fotändan.

Lycka till

Johan K
 
Dryloft

Dryloft är väl de GTX liknande material GORE tilverkar som används i skalet (yttertyget) på sovsäken och har väl inget med dunet att göra?
 
dun

Hej!
tack för synpunkterna. det blir nog dun.
är uppväxt med dun och inner och yttersovpåse,
så det är rätt självklart för att skydda mot smuts
och väta. (även om det var bomull då)
Har sovit i en rab säck i en bivack en gång och den var väldigt tjock och varm,sällskapet gjorde väl också sitt. Dessutom är ju tält kallare och vi hade renskinn.
Men eftersom jag har en syntet som täcker sommaren och en bit in på hösten så blir det Dun!
mvh emma.
 
Skrev fel i tidigare inlägg

menade förstås att det är syntetsäckarna som finns i olika varianter och inte dunsäckarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.