Hur känslig är en dunsäck?

Ska köpa en ny sovsäck och funderar på en i dun. Ska ha den på fisketurer i fjällen juni-september. Anledningen att jag vill ha en dunsäck är väl den lägre vikten. Men är lite tveksam pga. att de är känsliga för väta och att de kräver mer omvårdnad än en syntetsäck (har jag läst).
Men hur stort är problemet med att den inte värmer när dunet blir blött igentligen, Mountain Equipment Dewline som jag funderar lite på verkar ju ha ett yttertyg som står emot lite väta. Och har man ett bra tält så borde man väl klara att hålla den torr. Eller?

/Tomas
 
Ingen problem als, det är regnar sällan så mycket, att du har ingen möjlighet att vädra säcken på morgonen minst ett par gången i veckan. Genom att vädra säcken på morgonen håller du efter fuktigheten som dunn suger i natten.
 
brynäs; sa:
Och har man ett bra tält så borde man väl klara att hålla den torr. Eller?

Du missar en detalj: Huden ger ifrån sig fukt.

Minns inte hur mycket, men vet att jag läst siffran och den är inte så låg som man kan luras att tro. På en natt är det nog ett par dl som kroppen ger ifrån sig och som väter säcken innifrån.

Sommartid är detta dock inget stort problem eftersom man oftast har möjlighet att torka säcken (vädra den på morgnen och rulla ut den i tältet så fort man fått upp tältet). Vintertid om man är ute uppemot en vecka kan det bli problem (se trådar om ångspärr).
 
Jag upplever det heller inte som ett stort problem med att dunet är lite fuktkänsligare. Min säck har på sin höjd blivit lite fuktig i fotändan när jag varit ute vilket gått snabbt att lufta bort genom att göra som i föregående inläggs tips. Man får också tänka på att packa säcken väl så att den inte blir blöt av eventuellt regn. Väl hemma så är det viktigt att hänga upp säcken (och förvara den så!) så att dunet torkar ordentligt och tvätta den då och då så att inte dunet "klibbar" ihop. Rätt skött håller en dunsäck MÅNGA år så väljer du att satsa på en dunsäck kan du göra det med gott samvete!

mvh
David
 
Pertex Endurance!

Det dyker upp fler och fler dunsäckar som står emot den yttre vätan riktigt bra. Som exempel på rejält vattentåliga säckar kan nämnas Mountain Hardwears säckar i Conduit SL och säckar i Pertex Endurance.
 
dunsäck

Haft min dunsäck sedan far köpte den i Kiruna 1975. En caravan combi deluxe, använd under alla år, i ur och skur. Sover med sovställ (träningoverallbyxor och t-shirt) för att skona säcken från mina kroppsvätskor. Enda problemet med den är att jag nog inte har råd att köpa en ny när denna pensioneras.
 
Dränkning

Är inte det stora problemet om man skulle dränka säcken ordentligt?
Om man snubblar i en jock eller välter kanoten samtidigt som man slarvat med packningen.

Då kan en dunsäck vara förstörd för all framtid (mögel och ihopklumpat dun), medan en syntetsäck är ok bara den får torka.
 
Re: Dränkning

Nordesjo; sa:
Är inte det stora problemet om man skulle dränka säcken ordentligt?
Om man snubblar i en jock eller välter kanoten samtidigt som man slarvat med packningen.

Då kan en dunsäck vara förstörd för all framtid (mögel och ihopklumpat dun), medan en syntetsäck är ok bara den får torka.

Det vore ingen hit och i sådant fall blir den ju helt obrukbar. Man får helt enkelt vara medveten om risken och alltid packa säcken så den klarar av ett dopp. Så länge den inte börjar mögla är det dock inga större problem om den blir blöt.

/D
 
Re: Dränkning

Nordesjo; sa:
Är inte det stora problemet om man skulle dränka säcken ordentligt?
Om man snubblar i en jock eller välter kanoten samtidigt som man slarvat med packningen.

Då kan en dunsäck vara förstörd för all framtid (mögel och ihopklumpat dun), medan en syntetsäck är ok bara den får torka.

packa alltid dunsäck i sopsäck.. gammalt jägartrix, ugg
 
Man bör altså ta ut den ur tältet och vädra den flera gånger på en vecka.
Hur lång tid måste den hänga ute?

Om man skulle välja en syntetsäck, vilket märke har den lägst vikten för en komforttemp. på minst -5.

Tomas
 
Re: Dränkning

Nordesjo; sa:
Är inte det stora problemet om man skulle dränka säcken ordentligt?
Om man snubblar i en jock eller välter kanoten samtidigt som man slarvat med packningen.

Då kan en dunsäck vara förstörd för all framtid (mögel och ihopklumpat dun), medan en syntetsäck är ok bara den får torka.

Kan man inte torktumla en dunsäck torr med tennis bollar som man gör med dunjackor ? Den börjar väl inte mögla med en gång.

//Uffe
 
Re: Re: Dränkning

uao; sa:
Kan man inte torktumla en dunsäck torr med tennis bollar som man gör med dunjackor ? Den börjar väl inte mögla med en gång.
//Uffe

Jodå, det är en ypperlig metod.
Men det kan vara lite jobbigt att bära med sig torktumlare och tennisbollar ut i vildmarken.
Och den långa sladden kan vara lite bökig.
:)

Allvarligt, jag har i alla fall läst att dunsäckar kan mögla ganska raskt om de blir blöta. Tillräckligt snabbt för att man inte ska hinna hem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.