Hur mycket försämras en dunsäck med tiden?

Hej,

jag har en ME dunsäck som har 15-20 år på nacken och innan jag ger mig ut i smällkalla vintern med den så skulle jag vilja ha en hum om hur mycket sämre den är idag än när den var ny. Den är inte så väldigt hårt använd, kanske 10 nätter/år bara, legat luftigt när den inte använts och tvättats nån gång eller två bara, enligt konstens alla regler. Enligt ME så åldras en dunsäck så att efter ca 10 år så lever den inte upp till specifikationerna längre, men de har inte kunnat svara på hur mycket sämre den blivit. Går det att säga nåt generellt kring detta? Typ "om den hade en komfort temperatur på -10 grader när den var ny så har den ca 0 grader nu", eller liknande?

/Måns
 
Att mäta loftet är ett bra tips. Det är nog ganska svårt att säga generellt hur mycket säcken har tappat i fråga om isolationsförmåga. Dock brukar man säga att den blir sämre för varje gång man tvättar den, även om det är gjort utifrån konstens alla regler. Blir "fjunen" på dunen blöta eller smutsiga, klibbar de ihop och det är just detta som gör att loftet sjunker. Det blir mindre mellanrum och mängden luft som ska bevara värmen minskar.

Om du vet duntyp, mängd, fill power, cuin så kan du jämföra loftet med motsvarande säckar på marknaden.

;Mvh /Joel
 
Hantering av säcken är avgörande

Mycket beror på hur du "skött" din säck, förvarats luftigt eller sammanpressad, tvättat eller ej etc. Jämför med försvarets dunsäckar som fick väldigt dålig behandling och de fungerade. Mitt tips om du är osäker är att köpa en billig +-0 säck i stort format som yttersäck. Förmodlingen kommer du att klara dig gott då. Då har du också möjlighet att testa vad din säck utan förstärkningssäck klarar av. Det finns också på nätet att köpa beggade förstärkningssäcker från försvaret, tunga och tar mycket plats men riktigt bra, speciellt om du ska sova brevid eld. Fördelen med en syntetsäck utvändigt är att den tar hand om fukten och du får en torrare innersäck.

/ Jörgen
 
På en äldre säck vet man sällan dunkvalitet, orginal lofthöjd etc. Dunvikten vill du inte ta reda på.
Totalvikten är inget att gå efter. Endast lofthöjden bestämmer hur lågt värmeläkage säcken ger.
Innerlakan, ylleundisar, bra mössa och ytterpåse bygger alla på isolationslagrena. Vad du har under betyder mest. Tro inte att en av åtgärderna ger några lycktal, men rätt applicerde kan de i kombination förbättra värmeisolationen i storleksordningen ca 5-9°.
Kanske den kritiska skillnaden mellan hutter och sömn.
 
Senast ändrad:
Lofthöjd är det som räknas, det vet ju jag med, men jag har ingen aning om vilken höjd säcken hade som ny. Jag tänkte att det kanske fanns nån generell regel att säcken tappar si och så mycket efter ett antal år, men så enkelt är det väl inte. Får väl prova helt enkelt. Och bunkra upp med reservlager om det skulle krisa.

/Måns
 
Kan trösta dig med att min 40 åriga -10 säck fortfarande verkar klara det. Hantering med tanke på dunet är nyckeln.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
Askel hur mycket dunläckage är normalt? Bo och sova 0
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Picea Hur mycket kallare blir sovsäckar med tiden? Bo och sova 32
Sarala Tips på mycket varm sovsäck Bo och sova 10
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
hakansteen sovsäcken vägde för mycket Bo och sova 19
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.