Dunsäck alt lätt säck till stora barn?

Min dotter har vuxit ur sin juniorsäck. Den syntetsäck som vi och hon tidigare har haft har blivit för gammal och isolerar inte som den ska. Hon ska använda den vid vandringar hemmavid och på fjället (och bära själv längre sträckor) vid scouting och den behöver klara sommarfjäll och vår och höst. Syntetsäxkarna är så tunga... Hon är lite allergisk mot kvalster och sover inte med dun hemma, men utomhus hade det kanske gått bra. Frågan är bara om en 12 åring kan sköta en dunsäck och om det funkar vid t.ex scouter... Vad tror ni? Har ni förslag på en bra dunsäck alternativt lätt, men varm syntetsäxck så är jag mer än tacksam.
 
Nya dunsäckar är väl kvalsterfria så det borde inte vara något problem med kvalsterallergin. Men kolla upp med affären/tillverkaren om den är gjord på kvalsterbefriad dun.
Kan inte tänka mig att en 12-åring inte skulle kunna lära sig att hantera en dunsäck. Man kan ju även köpa ett innerlakan till. Största problemet kanske är om hennes menstruation har börjat och om hon då har bra koll på när den är på väg, så att hon inte blir tagen på sängen med det. (inte meningen att göra en ordvits där)
Vilken säck du sen ska välja är helt upp till ekonomi: ju lättare och högre fp på dunet desto dyrare så klart. Temperaturmässigt skulle jag satsa på en säck som klarar strax under nollan och då hamnar du runt ca 800 g för hela säcken, om du väljer en av de med bättre bärighet (fp=fill power, samma som bärighet). Prismässigt hamnar du på från 2000 kr. Kolla på www.packalatt.se, de har bra priser på bra säckar just nu.
Å andra sidan: jag har själv barn, men yngre än din dotter, och i den åldern dom är i är dom väldigt varma på natten så de klarar betydligt lägre temperaturer än vad säckarna vi använder är gjorda för. Min 3-åring klarar minusgrader utan problem i en säck som har en komfort temp på 10 grader, med underställ i microfleece.
Lycka till
 
Kom precis ihåg att vi köpte duntäcke på Jysk från Ajungilak, som också tillverkar sovsäckar, som var garanterat kvalsterfria. Danskt märke har jag för mig. På www.draussen.de har de just nu rea på en Ajungilaksäck med dun i fp 700, med en manlig komfort på 2 grader. Den väger 900 g och kostar 120 euro. Frakt tillkommer med typ 15 euro.
 
Tack för input! Vågar nog att satsa på dun. Ska kolla med packa lätt. Hon är frusen av sig (till skillnad från sin syster). Eftersom det handlar om en födelsedagspresent så kanske det är värt att satsa långsiktigt. Fick tips om att ha sovsäcksöverdrag när de bor i vindskydd...
 
Skulle slå ett slag för en Western Mountaineering Caribou MF.
Jag har en, likaså en polare och hans lillebrorsa. Finns i 183 och 167cm versionen.
Extremt lätt för att vara en dunsäck (till det priset och den kvalitén)
Lättheten bidrar också till att säcken är aningen känsligare för vassa föremål och fastnande dragkedjor som kan riva upp duken.
vikten ligger på 600g och om du köper 183 versionen håller den när barnet växer (skiljer 10g mellan 167 och 183 versionen)

länk till produkten: http://www.outnorth.se/western-mountaineering/caribou-mf.php
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
gpsarn Tips pa fjalltalt internatinellt alt ill Hilleberg Bo och sova 0
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.