Superlätt Dunsäck

Hänger lite på hur lång du är och hur frusen du är, men något liknande Marmot Helium kan ju vara ett första tips på runt kilot jämt för regular ligglängd (Max 183cm)
 
Jag maste erkanna att jag inte hittade nagot som passade.
Om du vill ha komforttemp pa -10 sa kommer det nog att vaga lite. Speciellt som du ar langre an 183 cm vilket enligt min erfarenhet ofta ar gransen mellan regular och long.
Vager ca 960gr utan pase, men har bara -3 som komforttemp.
Roberts Ultralight
Vager under kilot, men den varmaste modellen har -7 som komforttemp.
Kanske Cumulus. Cumulus Tenequa har faktiskt komforttep pa -10 men vager 1150gr.
Cumulus Panyam 600 vager under kilot, men har komforttemp pa -6. Bada vikterna ar for normallang sovsack.
Kanske kan Roberts eller Cumulus gora nagon specialvariant. (Kanske mer troligt ar att nagon annan vet battre an vad jag gor.)

Lycka till!

Tillagg:
Pa papper sa kanske denna uppfyller dina krav.
 
Senast ändrad:
184. Jo lite frusen när jag är trött
I så fall rekommenderar jag att du mer går efter Tcomfort som lägsta komforttemperatur än Tlimit. Jag har själv upplevt att det stämmer bättre på mig själv. Och en säck med Tcomfort -10 med ligglängd troligen ”Long” för att passa dig är nog i princip omöjligt att hitta under 1000g. Dessutom behöver du beakta dina mått och hur du sover ( i-vändare eller med-vändare) för att få en säck med inte för klaustrofobisk skärning som många av de allra lättaste säckarna har bara för att spara några få gram på bekostnad av komfort.
 
Hmmm. När man valde storlek = large så landade ju exped säcken på ca 1.3 kg.

Jag tror att det bästa tipset är att kontakta Roberts och diskutera direkt med dom. Har själv gjort ett antal specialbeställningar från dom och alltid blivit mycket nöjd.

Min gissning är att det lättaste kommer bli någon variant liknande deras alpinist säck. (https://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_alpinist), där de till och med tagit bort blixtlåset för att spara vikt.

Sen hade jag valt att byta tyg från Quantum till Microtex 21 som är 40% lättare. Självfallet blir ju säcken även känsligare / mindre robust, men både klart lättare och mindre känslig för fukt.

Min bedömning är att du kommer landa strax under 1 kg med en sådan säck.

/ Stefan
 
Marmot helium xl väger 800 gr med påse ej spec varm men ska du ned i temp öka då vikt några 100 gr min ok med ylle underställ och lig.på R 2.6 med tält som har solitt innertält.
Trotts 850 FP ok till ca +5 gr ute ev + 10 i tältet.
Ska du ha högsta kv köp USA Mountin...... ,Rab,
Man kan även välja en tältplats som ´känns´ varm,är man ute ofta så märker man utan termometer var det är lite varmar ofta på nivå mellan dalar och toppar med ett vinskyddat läge ganska nära sluttningen,dvs första plana merken där ev jämte en stor sten som lagrar värme om sydläge.
 
En Cumulus Panyam 600 med maxat dunfyllning, superlätt tyg och halv dragkedja landar på 950gr med en komfort temp på -9. Pris 520€ .
 
Halvlång dragkedja hade jag personligen aldrig valt på en sovsäck. De få gram detta sparar kommer på bekostnad av så mycket annat, inte minst möjligheten till att effektivt kunna variera ventilationen i sovsäcken de dagar den är för varm. Att just öppna 30-50cm i nederkant av dragkedjan vid smalbenen är ett effektivt sätt att ventilera sovsäcken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.