Dunsäck

Hej!
Äger en dunsäck som jag funderar på att tvätta, min undring är om den kommer att få sämre egenskaper efter en tvätt? Kanske någon har nått alldels utomordentligt bra tvätt-tips? Är det max 30 grader som gäller med påföljande torktummlig?
 
detta ämnet

Här har vi varit tidigare och ältat detta.. Din sovsäck kommer förmodligen inte att bli sämre för att du tvättar den, troligtvis blir den däremot sämre om den e skitig och svettig.. Tvätta enligt anvisningarna och glöm inte tennisbollarna vid tumlingen!
 
Tvättmedel!

Ytterligare ett tips är att köpa tvättmedel anpassat just för tvätt av dunkläder/säckar.

Tror du kan köpa det hos en välsorterad sportbutik. Däremot INTE på snabbköpet. (Har själv alltid köpt mitt utomlands varför jag inte vet var med 100% säkerhet).

Om du får problem att få tag i det hör av dig så skall jag hem och läsa på förpacklningen och mer i detalj se vad det innehåller och namnet på tillverkaren.

Jag har tvättat mina dunsäckar vid ett flertal tillfällen med gott resultat och INTE upplevt någon nämnvärd försämring av värmeegenskaperna.

Mvh!
// Niklas
 
Prata med din kemtvätt

För att kunna torka säcken efter tvätt behöver du en stor torktumlare. Jag har ingen torktumlare. Därför lämnade jag säcken till min lokala kemtvättare. Han verkade ha mycket bra koll på hur dunsäckar skulle tvättas.

Han tog bra betalt, trehundra tror jag. Säcken blev betydligt fräschare och fluffigare efter kemtvättarens behandling än den var innan.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.