dunsäck

Min Haglöfs Lim 5, komf.temp +2, har följt
mig i 5 år och 150 nätter. Det flyger fjädrar om den och
nu börjar den spricka i sömmarna också.

Så jag har i öppet köp en Mountain Equipment. Man kan
välja mellan en som väger ett hekto mindre
och en som väger ett hekto mer än Haglöfssäcken.
Det är den senare jag köpt. Påstådd lägsta komfort -1
och man vet ju inget förrän man prövat!

Mitt tält har ungefär 7 grader mer än omgivningen
på morgonen (om det är vindstilla) så jag borde klara
frostnätter rätt bra. Har haft några i Alperna
och då frös jag en aning om axlarna - den kylan kommer nog från marken, ty jag fryser inte när jag sätter
mig upprätt, naken, i tältet.

Om ME värmer tillräckligt är det extra hektot värt
att ta; min startvikt härnäst, för 8 dagar,
är väl 14.5 med tom vattenflaska. Fördelen
med den lättare säcken är att den är oerhört liten
komprimerad. Säckar kan också vara för varma
ibland! Båda har blixtlås i sidan, den lättare
har kort sådant, vilket jag misstänker
minskar risken för trassel.

Undras nu om ngn har erfarenhet av dessa sovsäckar.
Är det aktuellt med återköp (eller snarare byte)
så ska väl det ske i morgon. Frågan är alltså
om 600-gramssäcken ger tillräcklig värme
en frostig morgon.
 
Hmm, Peter, du talar i gåtor. Så järnkoll har jag inte så att jag kan gissa mig till vilken ME-säck du menar...
Men, ett och annat: ME brukar enligt min uppfattning inte frisera uppgifterna om tempgränser på sina säckar. Det har jag inte varit lika säker på vad gäller Haglöfs, så har du klarat dig med en Haglöfs +2 så bör du klara dig med en ME +2.
Däremot så passar inte +2 alla. Fullängds dragkedja tycker jag gör att man klarar av att ha en betydligt varmare sovsäck, eftersom man i värsta fall kan köra sovsäcken som ett stort täcke. Detta är skälet till att du med gott samvete kan välja en säck som går till 0 eller -1. Viktskillnaden på ett hekto hit eller dit är ändå inte hela världen med tanke på att du redan optimerat rätt mycket av din utrustning till UL eller åtm L...
Å andra sidan är lätta dunsäckar vansinnigt behändiga. Min ME Skyline har räckt bra för svenska sommarfjäll med komftemp +5. Någon frostnatt har det varit kallt, men alla andra gånger har det varit schysst med en handbollsstor sovsäck. I år kommer vi att gå i slutet av augusti då vi ska bo några nätter på Luottolako, varför jag skaffat en TNF-säck utan dragkedja som når -1, som väger ungefär som ME-säcken.
Slutsatsen är att, förutsatt att din +2-säck varit tillräcklig, tycker jag att du kan satsa på en dunsäck som når 0/-1 och har dragkedja, så klarar du både svenska fjäll och andra berg. Viktskillnaden är mer akademisk än reell.
 
Strykarräven; sa:
Hmm, Peter, du talar i gåtor. Så järnkoll har jag inte så att jag kan gissa mig till vilken ME-säck du menar...

Hörru Strykarräven, du skulle bara veta!

Den här gåtan är nog en baggis jämfört med de gåtor Marmotta leverat i tentamensform...

Jag har inte hunnit surfa, men det känns som att det finns tillräckligt med kända variabler för att finna den obekanta, i frågeställningen ovan.

Eller har jag missuppfattat; är detta en labuppgift i Fysikalisk mätteknik??
 
Då antar vi utmaningen och gissar vilka säckar han funderar på!
Tyvärr vet vi inte hur gammal hans LIM 5 är. Men vi gör ett försök: En LIM 5 på Barrabés väger 700g och har komftemp +2. Hyfsat rätt.
Så anger han:
Mountain Equipment
ett hekto mer eller ett hekto mindre än LIM 5 (=700g +/-100g)
den med ett hekto mer går till -1 i komftemp.
Båda ME-säckarna har blixtlås i sidan, den lättare har ett kort blixtlås.

Vi sammanfattar:
2 ME-säckar, den ena på 600 g med kort blixtlås, den andra på 800 g med längre blixtlås och komftemp -1.
Vilka passar in på denna beskrivning?
-ME Helium 250 väger 600 g och har komftemp +2.
-ME Helium 400 väger 810 g och har komftemp -2
-ME Dewline väger 700 g och har komftemp -5.
-ME Marathon 300 väger 850 g och har komftemp 0. På addnature finns en (äldre?) variant som väger 740 g.
-ME Skyline väger 600 g och har komftemp +5 (förutsatt att Marmotta inte är aningen kortväxt, då den väger 550 g).

Jag satsar mina hästar eller hur man nu säger på att han velar mellan Helium 250 och 400. 250:an har 1/2 dragkedja medan 400:an har 2/3 dragkedja. Svaret är förstås att han ska lägga några tusingar till och få en Dewline.

Och på b) svarar vi Hälsingland.
 
Strykarräven; sa:
Jag satsar mina hästar eller hur man nu säger på att han velar mellan Helium 250 och 400. 250:an har 1/2 dragkedja medan 400:an har 2/3 dragkedja. Svaret är förstås att han ska lägga några tusingar till och få en Dewline.
Jag är benägen att hålla med, iallafall om man ska begränsa sig till Mountain Equipment. Annars så finns det ju andra alternativ från t.ex. Marmot, Western Mountaineering, Rab m.fl. Veckans kap är väl annars att beställa en olivgrön PHD Minim 400 (700g) för 119 pund fast då tillkommer ett antal gram och 24 pund om man vill ha ett blixtlås.
http://www.phdesigns.co.uk/product_info.php?cPath=79&products_id=128

[Ändrat av haskell 2005-07-26 kl 17:26]
 
haskell; sa:
Annars så finns det ju andra alternativ från t.ex. Marmot, Western Mountaineering, Rab m.fl.
Jo, du har rätt. Jag läste fel, han hade öppet köp på sin ME-säck, inte tillgodo som jag trodde.
PHD-säckarna ser fina ut, frågan är det där med blixtlåset. Monterar de in sånt i rea-säckarna på uppmaning? Till fullpris tycker jag annars att ME står sig bra vad gäller pang för pengarna.
 
Strykarräven; sa:
Då antar vi utmaningen och gissar vilka säckar han funderar på!
Tyvärr vet vi inte hur gammal hans LIM 5 är. Men vi gör ett försök: En LIM 5 på Barrabés väger 700g och har komftemp +2. Hyfsat rätt.
Så anger han:
Mountain Equipment
ett hekto mer eller ett hekto mindre än LIM 5 (=700g +/-100g)
den med ett hekto mer går till -1 i komftemp.
Båda ME-säckarna har blixtlås i sidan, den lättare har ett kort blixtlås.

Vi sammanfattar:
2 ME-säckar, den ena på 600 g med kort blixtlås, den andra på 800 g med längre blixtlås och komftemp -1.
Vilka passar in på denna beskrivning?
-ME Helium 250 väger 600 g och har komftemp +2.
-ME Helium 400 väger 810 g och har komftemp -2
-ME Dewline väger 700 g och har komftemp -5.
-ME Marathon 300 väger 850 g och har komftemp 0. På addnature finns en (äldre?) variant som väger 740 g.
-ME Skyline väger 600 g och har komftemp +5 (förutsatt att Marmotta inte är aningen kortväxt, då den väger 550 g).

Jag satsar mina hästar eller hur man nu säger på att han velar mellan Helium 250 och 400. 250:an har 1/2 dragkedja medan 400:an har 2/3 dragkedja. Svaret är förstås att han ska lägga några tusingar till och få en Dewline.

Och på b) svarar vi Hälsingland.

Du är vansinnigt intelligent - jag känner igen alla
modellbeteckningarna nu och du har rätt i alla
delar, utom fråga b).

Dewline fanns förmodligen inte
i butiken, ty annars hade jag nog kastat mig över den!
Helium 400, och, ännu hellre 250, är förstås
tämigen billiga. Nu ska jag ha säcken med mig
på söndag till Norge, så är det Dewline jag vill/ska ha
får jag lämna tillbaka 400:n, köra med Lim5 8 dygn
till och be butiken skaffa hem Dewline under tiden.

Tänker. Tack för tipsen.

jag är f ö 177 cm lång/kort, väger 67 kg
och musar med vänster hand.
 
Om det nu inte finns en Dewline att få tag på snabbt nog på internet (det är ju inte farligare att få ett försenat paket, än att vänta till i efterhand), eller i en butik mellan dig och ditt resmål (kanske i Oslo).

Hur mycket du vill krångla, och vad din resrutt döljer för möjligheter, vet du dock bara själv...
 
rent allmänt om alternativ...

marmotta; sa:
Min Haglöfs Lim 5, komf.temp +2, har följt
mig i 5 år och 150 nätter. Det flyger fjädrar om den och
nu börjar den spricka i sömmarna också.

Så jag har i öppet köp en Mountain Equipment. Man kan
välja mellan en som väger ett hekto mindre
och en som väger ett hekto mer än Haglöfssäcken.
Det är den senare jag köpt. Påstådd lägsta komfort -1
och man vet ju inget förrän man prövat!

Mitt tält har ungefär 7 grader mer än omgivningen
på morgonen (om det är vindstilla) så jag borde klara
frostnätter rätt bra. Har haft några i Alperna
och då frös jag en aning om axlarna - den kylan kommer nog från marken, ty jag fryser inte när jag sätter
mig upprätt, naken, i tältet.

Om ME värmer tillräckligt är det extra hektot värt
att ta; min startvikt härnäst, för 8 dagar,
är väl 14.5 med tom vattenflaska. Fördelen
med den lättare säcken är att den är oerhört liten
komprimerad. Säckar kan också vara för varma
ibland! Båda har blixtlås i sidan, den lättare
har kort sådant, vilket jag misstänker
minskar risken för trassel.

Undras nu om ngn har erfarenhet av dessa sovsäckar.
Är det aktuellt med återköp (eller snarare byte)
så ska väl det ske i morgon. Frågan är alltså
om 600-gramssäcken ger tillräcklig värme
en frostig morgon.

Vågar inte gissa vilken ME du menar, men jag har erfa av både ME och Western Mountaineering (WM). Om jag köpte ny superlätt sommarsäck idag så skulle jag tveklöst välja bort ME och ta WM eftersom dunkvaliten är betydligt högre hos WM. Icke desto mindre är jag ändå nöjd med min ME Dewline (utan blixtlås) så det är inget dåligt köp. WM är bara snäppet bättre och därför lättare i förhållande till komforttempen.

Exempel: min Antelope SDL väger 1300 gr inklusive packpåse. Den har komforttemp på ca minus 17-18 grader för mig under alla förhållanden. Om jag är mätt och varm när jag lägger mig klarar jag minus 25 ca.

WM uppger komforttempen för den modellen till minus 16-18 grader, så jag upplever att de är ganska mitt i prick faktiskt, med some room to spare eller hur man nu ska uttrycka det.

Min Dewline har en uppgiven komforttemp på minus 5 men jag upplever att den är ganska sval då. Minus 2-3 grader är mer rätt för mig i alla fall.

Så summa summarom, ME är kanske lite optimistiska medan WM har lite marginal nedåt.

//J
 
Det bir att kolla med butiken i morrn, då.
Kan de få hem Helium kan de givetvis få hem
Dewline (internet använder jag nog bara till
böcker och CD).

Ett skäl att jag vill ha en *lite* varmare säck än
nu är att jag
hoppas pensionera mig nästa år
(då jag fyller 62 år)
och få tid till vandringar i september, t ex.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.