Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då?

Om vädret är så fuktigt att det inte går att torka dunsäcken som blivit lite blöt under natten, vad gör man då med den när man ska börja gå? Packar ned den i vattentäta packpåsen (varvid den inte blir torrare – men heller inte fuktigare)? Eller bara rullar ihop den i en vanlig, icke vattentät påse? Eller någon annan lösning?

Jag har tidigare alltid gått med syntet men har nu bytt till dun för fjällvandringar under sommar- och höstsäsongen (för att minska volym och vikt). Jag har inte sett något om hur denna situation bör hanteras.
 
Om vädret är så fuktigt att det inte går att torka dunsäcken som blivit lite blöt under natten, vad gör man då med den när man ska börja gå? Packar ned den i vattentäta packpåsen (varvid den inte blir torrare – men heller inte fuktigare)? Eller bara rullar ihop den i en vanlig, icke vattentät påse? Eller någon annan lösning?

Jag har tidigare alltid gått med syntet men har nu bytt till dun för fjällvandringar under sommar- och höstsäsongen (för att minska volym och vikt). Jag har inte sett något om hur denna situation bör hanteras.

Packar sedvanligt och luftar när tillfälle ges, ibland får man improvisera och kanske korta dagsetappen eller gå till sent. Lite fukt klarar dom.


valdemar
 
Ett tips om man befinner sig i fuktigt-/kallt klimat och man måste dunsäck är att ha med sig en gaslykta som avger mycket värme, exempelvis Primus el. liknande. Öppna ventilerna men stäng alla "dörrar" i tältet och brassa på med värmen så det blir en bastu.

Går fortare att torka grejer än man tror...
 
Speciellt om de hänger luftigt inne i tältet. Ett underlag under tältgolvet av plast gör att du inte behöver torka jorden under tältet.....
 
Ett fotogenkök eller Trangia ger motsvarande "torkeffekt" som en gaslampa.

Men var försiktig så att du inte eldar upp tältet för då har du fått problem... ;-)
/Dag
 
De flesta dunsäckar har fuktspärr i yttertyget, så man ska vara rejält slarvig för att dunet ska bli blött. Jag har använt dunsäckar (och inte de dyraste heller) senaste 5 åren i fjäll & lågland, regn & rusk utan några problem. Bra idé att ha en vattentät packpåse dock om man är ute länge långt bort från civilisationen, för den största risken sovsäcken kan bli blöt är ett ryggsäckshaveri i ösregn (eller ett ofrivilligt dopp i bäcken). Blir dunet trots allt blött får man som sagt improvisera. Jo jag e också förtjust i min gaslampa... Men i höstas i Sarek, då jag ännu inte hade en sådan, kom gasköket till en ny användning: mina lätt fuktiga läderstövlar hade blivit till is en kall morgon. En försiktig uppvärmning över öppen låga så var det möjligt att få på dem. Funkar dock inte med sovsäck... Lufta utrustning så fort solen tittar fram.
 
Jag hänger upp säcken direkt efter att jag gått upp, sen ska man ju äta frukost o annat, packa o så, sen åker säcken ner i fodralet igen, o åker upp så fort jag kommer fram till nästa nattplats så den får torka igen.
Det har funkat.
 
Lite fukt i fotänden brukar inte vara ngt problem. Under färden packar jag sovsäcken vattentätt tillsammans med en del annat. Den vattentäta påsen väger mindre än den kompressionspåse som sovsäcken kommer i.

För 4 år sen hände ngt lite pinsamt i Spanien. Jag hade tältat vid en bäck. Hela säcken var packad när jag skulle riva tältet och jag lade den åt sidan. Efter en stund var det gjort; när jag vände mig om såg jag till min fasa att säcken glidit ner i bäcken! Och ingenting var vattentätt packat inuti, inte ens spaghettin för de närmaste dagarna. Jag förstörde en del mat och sovsäcken var absolut genomsur.

Då välsignar man det soliga klimatet ty på följande läger lyckades jag verkligen torka sovsäcken i luften innan det var dags att lägga sig.
 
Fuktig dunsäck och fuktig morgon så är det kört - jag har fått kondens i tältet vid några tillfällen, exempelivs när ventilerna snöat igen eller det varit hög luftfuktighet. Har sedan fått glida med blöt säck & kollapsade dun.

Jag har inte testat det där gastricket - hur lång tid tar det då att torka sovsäcken om det är ganska fuktigt?
 
"Gastricket" har väl diskuterats i en gammal tråd vill jag minnas. Ett problem är ju att den brinnande gasen avger vattenånga och koldioxid som avgaser. Man får alltså mer fukt av den...

I den tråden jag tänker på hade nån räknat ut t.ex. hur mycket vattenånga ett värmeljus ger ifrån sig när det brinner och försökt ställa det i relation till hur mycket den ökade värmen man sänka den relativa fuktigheten.

Det är ju så att värmen från en låga inte på något sätt transporterar bort fukt från tältet, den höljer bara lufttemperaturen vilket gör att den relativa luftfuktigheten minskar. Men i och med att den samtidigt ger ifrån sig vattenånga finns risken att nettoeffekten trots allt blir en högre luftfuktighet.
 
"Gastricket" har väl diskuterats i en gammal tråd vill jag minnas. Ett problem är ju att den brinnande gasen avger vattenånga och koldioxid som avgaser. Man får alltså mer fukt av den...

I den tråden jag tänker på hade nån räknat ut t.ex. hur mycket vattenånga ett värmeljus ger ifrån sig när det brinner och försökt ställa det i relation till hur mycket den ökade värmen man sänka den relativa fuktigheten.

Det är ju så att värmen från en låga inte på något sätt transporterar bort fukt från tältet, den höljer bara lufttemperaturen vilket gör att den relativa luftfuktigheten minskar. Men i och med att den samtidigt ger ifrån sig vattenånga finns risken att nettoeffekten trots allt blir en högre luftfuktighet.

hehe, ja det låter som en död gata? Om jag inte minns fel har jag fått en del kondens när jag värmt tältet med köket tidigare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.