Dunsäck

Jag är ute efter en LÄTT dunsäck, gärna under eller strax över ett kilo. Efter besök i diverse affärer är jag inte värst mycket klokare eftersom varje affär naturligtvis hävdar att dom har just säcken för mig!!.

Har någon uppslag på säckar jag bör titta på. Var jag kan hitta dem billigare än i affärerna i Sthlm. Priset är inte jätteviktigt men det blir ingen 5.000:- säck. Speciellt som jag skall köpa två med höger resp. vänster dragkedja!

Tack på förhand, Leif
 
Dunsäck??

Jag har en North face Superlite -18°C som är både lätt och varm. Men ska du ha en extremt lätt säck kan du kolla efter en Fjällräven FEM säck men då får du inte möjligheten att zipa ihop dem. Men om jag vore du så skulle jag satsa på antingen en North Face eller MHW säck i 600+ kvalitets dun och inte 800 dun!

//Micke
 
Har du kollat in The North Face?

Trots att TNF brukar ha grymt höga priser på de flesta av sina produkter är deras sovsäckar väldigt prisstarka på marknaden.
T.ex. så finns ju deras Kilobag, komforttemperatur 9 grader (-4), vikt ca. 873 - 925 g för runt 1600:- och sedan Blue Kazoo -7 grader (-10), 1250 - 1336 g för ca. 2200:- Temperaturerna jag skrivit inom parantes är de komforttemperaturer som de brukar upplevas, varmare än genomsnittet. Detta förmodligen eftersom det är ett amerikanskt märke som måste hålla mer än vad de lovar för att inte bli stämda i USA. De lägre vikterna är för modellen upp till 183 centimeters personlängd och de tyngre funkar för folk upp till 198 cm. Kilobag görs däremot endast med dragkedjan på en sida, men Blue Kazoo finns med dragkedja på vilken sida som helst. Sen finns det även en damvariant till Blue Kazoo'n, Blue Igloo som då är mer anpassad för damer, lite mindre, lite lättare och lite billigare.
Allt enligt http://www.thenorthface.com

Hoppas du blir något klokare.

/ Nicke
 
TNF

Jag har använt TNF Blue Kazoo som sommarsäck de senaste 10 åren, och är mycket nöjd. Fungerar bra maj-oktober i Sydsverige och på sommarfjäll. -7 som lägsta temp får man väl ta med en nypa salt, speciellt när man har slitit på den i några år. Ner till nollgradigt är den OK tycker jag, blir det minusgrader tar jag helst en annan säck.

Blue Kazoo har förändrats lite genom åren, men tjocklek, vikt etc har nog hållit sig ungefär konstant. Som de flesta amerikanska säckar går standardstorleken bara upp till 183 cm kroppslängd. Ganska dumt för svenska förhållanden där medellängden för män är ungefär så mycket.

Peter
 
Blue Kazoo

I mitt fall har det varit tvärtom. Jag köpte Blue Kazoo för ca 6 år sedan. Under dessa åren jag har använt har det varierat men oftast har jag frusit på nätterna. Först trodde jag att det berodde på mig och sedan att dunsovsäcken var mer känsligare för fukt än förväntat. Jag försökte lösa det på olika sätt. Sovsäcken var ofta lite blöt eller fuktig på morgonen.

Till slut tröttnade jag på det och lämnade in i våras för att få sovsäcken undersökt på TNF här i Sverige. Jag fick en ny, årsmodell 2002 efter några veckor. Jag gav min nya Blue Kazoo en chans till eftersom jag hade tänkt göra av med den. Så sist jag använde den nya sovsäcken i fjällen, gick det jättebra! Sov gott och varmt varenda nätter. Det var en stor skillnad jämfört med den gamla Blue Kazoo. Den nya var mkt bättre och hade mer fyllnad i den. Så i efterhand behåller jag den!

Den gamla, just den Blue Kazoo-sovsäcken som jag köpte, var nog ett måndagexamplar eller så hände det något med den under de åren.

Jonas
 
Goose Bay

Var i precis samma situation för några veckor sedan, och valet föll till sist på Ajungilak "Goose Bay". 1160 gram, -8 (-12), 600 gram dun600+, ca 3000pix. Efter en första tvåveckors-tur med säcken är jag nöjd, även om temperaturen aldrig kröp många grader under noll.
En ganska 'ren' säck, som ändå har hellång dragkedja (skulle inte vilja vara utan), värmekrage och en vettig huva. 'Loftar' underbart!

/Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.