Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp?

Hej!
Har en Caravan Arctic dunsäck som jag är lite nyfiken på hur den var klassad temperaturmässigt. Den ska ju vara gjord för visst vinterbruk men hur långt ner? Vägde den och den ligger på 1700g. Har för mig att jag läst någon tråd om dunvikt vs tempklassning i alla fall tillbaka i tiden
 
Vilken färg ?

Det fanns flera Caravan Artic versioner med olika fyllning och olika färg. Väger den 1600 g är den förmodligen marinblå utvändigt och röd invändigt. Är den marinblå både utvändigt och invändigt är det en annan årsmodell som skulle väga ca 1700 g.

Sedan fanns det något år om jag läser rätt Caravan Artic som var röd utvändigt och ska väga ca 2000g och en den isblå skulle väga 2300 g.

Så vilken/vilka färger har din Caravan Artic?

Källa: diverse gamla Caravan broschyrer.

Per Brune
 
Hej!
Säcken är marinblå utvändigt och röd invändigt och vikten är från hushållsvågen så hur korrekt den är har jag svårt att uttala mig om...
 
UsedToBeNice; sa:
Hej!
Säcken är marinblå utvändigt och röd invändigt och vikten är från hushållsvågen så hur korrekt den är har jag svårt att uttala mig om...


På den sida ut broschyren som jag har kvar om den blå-röda Caravan Artic som väger 1600 g har dom inte skrivit några temperaturuppgifter.

Men i ett broschyrblad från något annat år (senare) så uppger dom att den marinblå Caravan Artic varianten skulle väga ca 1700 g hade en komforttemperatur mellan + 17 grader och ner till –9 grader.

Jag tror det är en sådan (marinblå både invändigt och utvändigt) jag har, men jag har aldrig använt den på vintern.

På grund av platsbrist har jag slängt det mesta i broschyrväg och har nästan bara kvar de sidor som handlar om sånt jag har köpt när katalogen var ny.

Baksidan på broschyrbladet med den blå-röda Caravan Artic finns uppgifter om Caravan 1000 (min första sovsäck som jag nog köpte 1977). Så en gissning är att din blå-röda Caravan Artic är från 1977 +/- något år.

Mer är så kan jag nog inte längre få fram.

Per Brune
 
Imponerande ändå. Mina kataloger brukar bara överleva några månader. Jag får tacka så mycket för hjälpen! (och kring -75 har jag för mig att den är ifrån)
Ha det! // Janne
[Ändrat av UsedToBeNice 2007-01-16 kl 18:29]
 
Caravan Arctic

Hittade gamla kataloger, "Caravan Backpacking", en från 1980 och en från 1982!

Kring den marinblå Arctic med röd insida står det Under "Komfortabel sovtemperatur" +17 - -9 grader,(med överdrag ner till - 16 grader.)

"Temperaturgränserna är uppmätta vid Laboratoriet för värmeisolering vid Danmarks Tekniska Högskola."

Vidare står det under rubriken "Erfarenhetsmässigt lägsta temperatur" -20 grader.

Sjöfågeldun 895 gram är den stoppad med och ska totalt väga 1700 gram.

Trevligt att läsa i de gamla katologerna om bl a Caravan Nomad, tunneltältet designat av Bo Hilleberg, som jag använt i många år och varit väldigt nöjd med. Står också om min varma dunjacka Caravan Grizzly. Förutom reklamen också ett antal trevliga artiklar om allt möjligt, bl a en 39 sidor lång artikel av holländren Henk Raaff om vandring i Europa. Innefattar bl a ett stort antal sidor om vandringsleder, alltifrån Sälenfjällen till Mallorca.

Reklambild för dunväst med Thomas Wassberg!

Hälsningar Martin
 

avslutad210712

Gäst
Re: Caravan Arctic

Åsnen; sa:
Kring den marinblå Arctic med röd insida står det Under "Komfortabel sovtemperatur" +17 - -9 grader,(med överdrag ner till - 16 grader.)

Har en sån säck och att sova i den när det är +17 grader kan jag direkt säga inte är speciellt komfortabelt om man inte älskar svettdrypande nätter. Det är definitivt ingen sommarsäck även om jag misstänker att min nästan 30 år gamla säck tappat en del av sin isoleringsförmåga.
 
Har den isblå

Jag använde den isblå varianten i många år som vintersäck. Efter 10-15 års användning är dunet inte lika fluffigt längre, och jag tycker att den har tappat en del av sin isoleringsförmåga. Ner till ungefär 20 minusgrader är OK för min del i den, men sedan blir det kallt (-35 var den satt till från början). Den har mindre loft och är mindre varm än min nuvarande vintersäck WM BigHorn SMF fast denna väger dryga halvkilot mindre.

Både konstruktion och material i Caravansäckarna var väl OK för sin tid, men dagens kvalitetsdunsäckar är betydligt bättre.
 
Fantastiskt forum

Vilken guldgruva detta forum är. Rotade fram arvegods i form av en Caravansovsäck från 70-talet. Arctic, blå med röd insida. 1600 g enligt etiketten.

30 år i påsen på vinden och i stort sett oanvänd. -9 grader i nyskick tydligen. Hur många kan av dessa kan vara kvar nu måntro?
 
fluffa säcken å mät loftet så får du ungefärligt svar.

Förretsten, om det är någon som har gamla dunsäckar att sälja till billigt pris, så är jag intresserad. De får gärna ha varit OK. Behöver inta vara skitbra längre.

/L
 

avslutad210712

Gäst
Vilken guldgruva detta forum är. Rotade fram arvegods i form av en Caravansovsäck från 70-talet. Arctic, blå med röd insida. 1600 g enligt etiketten.

30 år i påsen på vinden och i stort sett oanvänd. -9 grader i nyskick tydligen. Hur många kan av dessa kan vara kvar nu måntro?

Tja jag vet i alla fall av en till :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Tomas J Komprimera dunsäck, hur länge? Bo och sova 4
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3
pysen78 Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa Bo och sova 18
vandrafjäll caravan kaipak 3 Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
avsl_22-07-26 Caravan 1000 Bo och sova 25
Fribo Komforttemp gammal caravan dreamfill? Bo och sova 2
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
The Trooper Caravan Trekking? Bo och sova 3
Damberg Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning? Bo och sova 4
andy69 Caravan sovsäck. Bo och sova 5
pejo Sovsäck: Caravan vs Haglöfs Bo och sova 6
CanMan Caravan tält Bo och sova 14
goofi Caravan Carry Combi -30 Bo och sova 3
Ix Caravan Skvader Bo och sova 7
kent Ask Tält, Caravan, Kaipak 3?? Bo och sova 6
Dado CARAVAN Sarek 900 - sovsäck Bo och sova 0
ollie II Caravan, Carry Combi. Bo och sova 3
Caravan-sovsäckar? Bo och sova 3
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.