Köpråd Arctic Alpine WBT 2

Hej,

Har tänkt investera i ett 4-säsongstält och har kollat på Arctic Alpine WBT 2 och det verkar ju väldigt prisvärt och väldesignat! Kul med svenskt tält också.

Har ni några tips på likvärdiga tält som man kan kolla på (Ej Hilleberg p.g.a pris). visst kan man kolla beganat men behöver tältet till påskhelgen och vill helst ha nytt.

Till WBT 2 finns lite tillbehör som jag har frågor om:

-Storm mattor, behövs det? Jag känner mig tveksam till det, jag kommer använda tältet på vårvintern i svenska fjällen, kanske någon tur nere i alperna/höga tatra o.s.v sommar som vinter, men 75% sommar 25% vinter kanske. Känns mest som de kommer vara ivägen/mer jobb/ tyngre

- Behövs dom extra stängerna man får köpa till fördelaktigt pris?

-Tänker köpa snöpinnar i samma veva och undrar hur många samt vilken längd jag borde köpa? (Hamptonwrk) 500 mm, 420 mm eller 310 mm

Är det något annat jag ska tänka på och kanske beställa extra för att kunna använda de på vinterfjället alt om ni kan tipsa om ett bättre tält i samma prisklass?

Mvh Jocke
 
Jag har ett wbt2 som jag senast var ute med en vecka i slutet av Januari i år.

Mina erfarenheter kring tältet under vintern och under hård vind( dock ej storm) är att storm mattor inte behövs. Jag brukar skotta upp snö längs sidorna och packa till snön så håller det garanterat.

Har inte några extra tältstänger heller, och min upplevelse i tältet är att det står och känns stabilt med orignalstängerna, känns betydligt stabilare än mitt Akto i hård vind.

Jag köpte till footprint till mitt tält pga den låga vatttenpelaren, dock kom det aldrig till användning senaste vinterturen för jag tycker det är dåliga fästen. Är van från mitt Akto att man kan fästa footprinten i tältet och så sitter den fast bra när man slår upp och river tältet och att packpåsen rymmer både tält och footprint. På mitt wbt2 så lossnar footprinten lätt när man ska packa eller sätta upp tältet och att det är alldeles för liten packsäck så jag tröttnade och körde bara tältet. Men tältetgolvet höll tätt. Men då hade vi iofs aldrig under nollsträcket. kan kanske vara eljest om man tältar i blötsnö.

Jag har 310 snöpinnar och har aldrig känt behov av att ha längre pinnar.

Om jag inte missminner mig så är det 6 fästen på långsidan och 4 på kortsidorna.
 
Har du möjlighet att handla i den fysiska affären är det ju en sak, annars skulle jag inte våga chansa på att tältet hinner komma innan påsk om du beställer per post från Northstar. Har beställt därifrån två gånger och båda gångerna har det tagit lång tid att få grejerna. Det har dessutom varit en del fel, t.ex skickade de fel färg på mitt Veloce-tält så nu väntar jag återigen på mitt tält...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
andersmossing Köpråd tält Bo och sova 2
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
robertho Köpråd tält! Bo och sova 3
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
robato Bergan eller Arctic Alpine Bo och sova 0
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
paris_dakar Arctic alpine design WBT fråga Bo och sova 10
Bobart Arctic Alpine Design WBT2 Bo och sova 4
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
såg Arctic Tunnel 2P Bo och sova 0
Bragge Arctic alpine design, Ice evolution Bo och sova 10
joakim.kallstrom Fjällmark Arctic 3P? Bo och sova 3
xtrem Arctic Alpine Veloce Bo och sova 272
såg nån som använder Arctic Alpine Design WBT3 Stormmatta Bo och sova 7
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Martin_GBG Fjällmark Arctic Dome 2p Bo och sova 1
Cremytos Arctic Alpine Design, WBT 2 i Göteborg? Bo och sova 8
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
donas Arctic Alpine Design, WBT 3 - Stormmattor Bo och sova 2
hikemike Fjällmark arctic 3p Bo och sova 3
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
Magnusfridh Arctic alpines liggunderlag Bo och sova 1
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
Mathias PHS Arctic Alpine Design WBT 2??? Bo och sova 9
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Psycoboy Arctic Alpine Design sovsäck Bo och sova 4
skalman Arctic Alpine, nått å ha? Bo och sova 12
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
livetarunderbart Sovsäck Arctic Alpine Design är den bra? Bo och sova 2
Luffarn Arctic Alpine? Bo och sova 6
Tidenztand Ajungilak Goose Bay Arctic Bo och sova 3
storhenke Artic Alpine-tält Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.