Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm.

Hej

Jag har nu läst runt MASSOR här på utsidan och på andra sidor och tänkte bolla mina köpetankar med er som har mer erfarenhet :) Jag har tidigare vandrat lite i fjällen till stationer osv, paddlat en del kajak och tycker om att vistas ute i naturen rent allmänt. Nu vill jag börja vandra och bo mer med tält och kök. Jag vill kunna vandra både i lågland kring Stockholm eller Blekinge och högre upp i landet i fjällen. Vill kunna vara ute kring april till september/oktober till att börja med.

Tält:
Med tanke på att jag både vill kunna vandra och även paddla mycket i skärgården så är min tanke att köpa ett självstagande tält. Är beredd att lägga lite mer pengar på tält för bättre kvallité och livslängd.

Har framförallt tittat på Hilleberg Allak som jag tycker verkar passa mina behov. Vad har ni för åsikter kring detta tält? Ni som äger eller har använt det, vad är era erfarenheter? :)

Sovsäck:
Detta känns nästan som ett svårare val:p Jag äger idag bara en några år gammal säck från Everest som har comfort på +10 och extreme på +-0. Så den är inte så mkt att hänga i julgranen:p Men tänker att jag skaffar en ny säck men kan använda Everest-säcken om det är väldigt varmt på svenska låglandet på sommaren. Kan inte ge så mkt information om hur jag sover i sovsäck eftersom jag gjort det så få gånger eller inte reflekterat över det.

Jag kommer dock skaffa en syntet-säck eftersom jag även vill ha den på paddelturer samt att jag inte riktigt tål dun utan att nysa:p Men detta med temperaturerna är lite klurigt tycker jag... Förstår vad de olika gränserna innebär men vilken gräns bör man välja för dessa miljöer?

Har tittat en del på Haglöfs säckar Slumber och Zensor (1S och 2S). Vad skulle ni valt av dessa fyra säckarna? Fördelar och nackdelar? Vad är era åsikter kring dem? Eller har ni tips på någon helt annan säck som jag missat?

Har även tittat på att köpa till ett sånthär:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94107
Att kunna ha i början och slutet av säsongen om det är lite kallare. Någon som har erfarenheter av denna produkten?

Kök:
Planerar att köpa ett Trangia 27-1 med gasbrännare. Har även tittat på Primus ETA Express men vill kunna laga lite mer mat och inte bara koka upp vatten. Kan även vara bra att ha möjlighet att driva köket på sprit om man vill ut någon gång under vintern.


Väldigt mycket på en gång, jag vet:p Men jag är väldigt tacksam för alla åsikter och tips! Kan prata massor om detta så jag bollar väldigt gärna med er innan jag köper mina grejer :)

Tack på förhand!
 
Allak, super för en person och kan göras luftigt men för trångt för två om man inte är sambos tycker jag efter att ha kört åtta dagar i Sarek med en kompis. Jobbigt om de regnar länge i alla fall och man sover på Expedunderlag. Känns som att en får klä på sig och den andra liggar ner då. Stor skillnad med ett Nammatj 3 på två pers.

Har både EtaExpress och Tangia 27 med gas. Båda är bra på sitt men Eta är mer vattenkokare alt. om man kan göra grejer som bara kräver ett kärl, typ fräsa på lök och korv m.m. och hälla över bönor och annat. Locket som stekpanna är toppen för stekt ägg :)
 
Allak, super för en person och kan göras luftigt men för trångt för två om man inte är sambos tycker jag efter att ha kört åtta dagar i Sarek med en kompis.

Ja det är knepigt det där:p Det jag vägt in är väl att jag vill ha ett inte allt för tungt tält men att jag ändå vill ha självstagande eftersom jag vill kunna tälta lätt i skärgård och klippor. Ett bra allroundtält är det jag är på jakt efter :) Vill ju kunna vandra både själv och med kompis. Jag är 176 cm lång och smal men kanske är trångt ändå? Att bo i tält är ju ändå ett tält och jag räknar väl iofs inte med att det ska vara väldigt rymligt men för trångt är ju inte heller bra... Vad skulle du rekommendera för tält som skulle passa mina behov istället?
 
Allak är nog allmänt ansett som ett bra tält. Ska du mest vara själv kanske du ska sikta in dig på ett Soulo eller Unna dock (om du nu ska ha ett HB). Har du hittat till recensionerna på http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=206&skip=60 ? HB är dock ett lite dyrare märke och det finns en hel del ok tält till lägre prisklass.

Sovsäckar kommer oftast (förutsatt att de är testade enligt den gängse EN*ett antal siffror*-standarden) i 3 olika klasser, comfort, limit och extreme. 'Comfort' är den lägsta temperaturen för damer och 'limit' är den lägsta för herrar(som av fysiologiska skäl är mer resistenta mot kyla än damerna). 'Extreme' är den lägsta temperaturen innan man riskerar att frysa ihjäl, och inget man ska sikta på alltså. Alla dessa inkluderar ett underställ. Man brukar rekommendera typ -5 för fjällvandring, men det är kanske att ta i något. Själv har jag en Haglöfs Zensor 2S kombinerat med ett innerlakan på sommarfjället och tycker att den fungerar mycket bra. Tänk bara på att ett bra liggunderlag gör mycket för värmen (för att inte tala om komforten!).

Jag skulle definitivt gå på Trangia 27 med gas. Har visserligen inte testat Express-köket, men ffa ser det en aning instabilt ut.
 
Tänk bara på att ett bra liggunderlag gör mycket för värmen (för att inte tala om komforten!).

Tack för dina tankar!
Självklart, glömde bort den "lilla" detaljen:p Jag har kollat på Exped - SYNMAT 7 M som verkar vara ett populärt liggunderlag. Har väl inte läst på extremt mycket om detta ännu men är absolut medveten om det :)
 
178 cm och 79-80 kg. Det gick som skrivet bra med liten sambo på 50 kg och hund men med en kompis i samma strl blev det knöligt med två uppblåsbara underlag. Som karl vill man ju inte röra i en annan gubbe annat än i absoluta nödfall. Men som skrivet - gäller mest om man blir inregnad.

Jag gillar Nammatj 3 bättre för två och har ett Soulo när jag är själv. Exakt samma stuk som Allak fast enpersoners.

Ja det är knepigt det där:p Det jag vägt in är väl att jag vill ha ett inte allt för tungt tält men att jag ändå vill ha självstagande eftersom jag vill kunna tälta lätt i skärgård och klippor. Ett bra allroundtält är det jag är på jakt efter :) Vill ju kunna vandra både själv och med kompis. Jag är 176 cm lång och smal men kanske är trångt ändå? Att bo i tält är ju ändå ett tält och jag räknar väl iofs inte med att det ska vara väldigt rymligt men för trångt är ju inte heller bra... Vad skulle du rekommendera för tält som skulle passa mina behov istället?
 
Tycker f ö inte att självstagande är obligatoriskt i skärgården, om man nu inte trängt känner för att tälta på småklippor och dylikt, förstås.
 
Var inne en vända på naturkompaniet idag och pratade med en säljare.

Han tyckte att jag skulle köra på en sånhär säck:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=122361

och lägga i en liner som den här:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94107

Känner mig aningen skeptisk till detta eftersom säcken har T lim på +9,8°C.

Sen var jag inne på addnature där en säljare tipsade om Haglöfs LIM 100 med en liner i.

Har även tittat lite mer på Zensor 1S och 2S.
Kanske skulle man istället köra Zensor 1S med en liner vid behov?
Då kanske det skulle funka både på sommarfjället och inte heller bli för varm på låglandet.
Vad tror ni?
Har dock inte hittat någon Zensor idag för att se packvolymen.
 
På tok för klent skulle jag säga. Har just den linern och den funkar nog, även om jag tror att de 8 grader som utlovas är i överkant. Med en 1S-säck finns risken att du får frysa. Antingen så tar du den risken eller så köper du två säckar alternativt bär lite mer. Lika bra att acceptera att det är svårt att få en säck som fungerar optimalt i alla situationer.
 
Tulipanaros vore väl men i verkligheten så fungerar inga lösningar just så.
Vi har prima sommar kupoltält, det är relativt litet hoprullat men med alla finesser och inte allra lättaste väven samt gott om ventiler, så väger det såpass mycket att ingen vill bära det, det har blivit bil och båt/kanottält.
Själv har jag aldrig haft svårigheter att få upp tunnel och triangeltält i skärgården, frågan är om extravikten för fler bågar och kanaler därtill verkligen är motiverad, jag tror det inte, men så bär jag ju själv.

Sovsäckar det behövs olika, skaffa dig en sommarsäck som är lätt och rymlig, med helt blixtlås så att du kan bruka den som täcke. En höst och vårsäck som klara frostnyp ner till minus 7-9°. Den bör ha köldkragar vid midja och hals. Om din sommarsäck är rymlig nog kan du bruka den och förstärka h/v säcken och vips har du en hyfsad vintersäck på köpet, nej den klarar inte minus 40° men dylika bra dunsäckar väger ca 2,5 kg och är inte alls gratis. Få behöver dem.

Kök är ett hett ämne. Stabilitet med ett ovanpåbyggt gaskök är enkel med tre tältpinnar av 1/2 mellangrov strumpsticka eller aluminiumsort. Vintertid behöver du ett bensin eller fotogenkök.
Alla kök levererar sin värme effektivast i väl vindskyddat läge, men det måste finnas hål för luftinsläpp till brännaren. Du bär och väljer och varje gram, blir snabbt till hekton och dessa snabbt till kilon.

Många gånger betyder en något tyngre inköpt pryttel att vikttarmen börjar knorra och så för åtskilliga kronor kapar du ett 1/2 kilo till och upptäcker att ditt två veckor brukade dyra pinal inte ens är värd hälften av vad du gav. Det blir dyrt i längden.
En billigare och bättre strategi är att låna och pröva. Då vet du bättre vad du vill ha.

Vi har kommit fram till att 2p är för trångt för 2 men 3 p blir lyxigt stort, för ibland blir man inregnad ett eller två dygn. Det betyder att en lätt tarp kan dubblera som tälttak till större tältet och som enmanstak i skogen.

Märken och modeller byts så fort att vad som gällde förra säsongen kan vara slutsålt när man väl utvärderat vad man vill ha, dylik är trenden. Begagnademarknaden är inte oäven och vet man vad man vill ha kan man säkert få det till rätt pris för den egna börsen. Loppisar är en annan startkälla.
go tur
 
Hej

Jag har nu läst runt MASSOR här på utsidan och på andra sidor och tänkte bolla mina köpetankar med er som har mer erfarenhet :) Jag har tidigare vandrat lite i fjällen till stationer osv, paddlat en del kajak och tycker om att vistas ute i naturen rent allmänt. Nu vill jag börja vandra och bo mer med tält och kök. Jag vill kunna vandra både i lågland kring Stockholm eller Blekinge och högre upp i landet i fjällen. Vill kunna vara ute kring april till september/oktober till att börja med.

Tält:
Med tanke på att jag både vill kunna vandra och även paddla mycket i skärgården så är min tanke att köpa ett självstagande tält. Är beredd att lägga lite mer pengar på tält för bättre kvallité och livslängd.

Har framförallt tittat på Hilleberg Allak som jag tycker verkar passa mina behov. Vad har ni för åsikter kring detta tält? Ni som äger eller har använt det, vad är era erfarenheter? :)

Sovsäck:
Detta känns nästan som ett svårare val:p Jag äger idag bara en några år gammal säck från Everest som har comfort på +10 och extreme på +-0. Så den är inte så mkt att hänga i julgranen:p Men tänker att jag skaffar en ny säck men kan använda Everest-säcken om det är väldigt varmt på svenska låglandet på sommaren. Kan inte ge så mkt information om hur jag sover i sovsäck eftersom jag gjort det så få gånger eller inte reflekterat över det.

Jag kommer dock skaffa en syntet-säck eftersom jag även vill ha den på paddelturer samt att jag inte riktigt tål dun utan att nysa:p Men detta med temperaturerna är lite klurigt tycker jag... Förstår vad de olika gränserna innebär men vilken gräns bör man välja för dessa miljöer?

Har tittat en del på Haglöfs säckar Slumber och Zensor (1S och 2S). Vad skulle ni valt av dessa fyra säckarna? Fördelar och nackdelar? Vad är era åsikter kring dem? Eller har ni tips på någon helt annan säck som jag missat?

Har även tittat på att köpa till ett sånthär:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=94107
Att kunna ha i början och slutet av säsongen om det är lite kallare. Någon som har erfarenheter av denna produkten?

Kök:
Planerar att köpa ett Trangia 27-1 med gasbrännare. Har även tittat på Primus ETA Express men vill kunna laga lite mer mat och inte bara koka upp vatten. Kan även vara bra att ha möjlighet att driva köket på sprit om man vill ut någon gång under vintern.


Väldigt mycket på en gång, jag vet:p Men jag är väldigt tacksam för alla åsikter och tips! Kan prata massor om detta så jag bollar väldigt gärna med er innan jag köper mina grejer :)

Tack på förhand!

Har ett Trangia 27-3 Ha med gasbrännare på köpet som jag säljer. du kan skriva ett meddelande om du är intresserad.
 
"Med tanke på att jag både vill kunna vandra och även paddla mycket i skärgården så är min tanke att köpa ett självstagande tält. Är beredd att lägga lite mer pengar på tält för bättre kvallité och livslängd."


Ett tips är att titta på EXPED och deras Orion II Extreme-tält. Helt självstagande och går lätt att ställa upp.

Se klipp här: http://www.youtube.com/watch?v=S7xLaZo5laY
http://www.youtube.com/watch?v=H5htou42FGA


Många som är nöjda och är värt ett försök.

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
andersmossing Köpråd tält Bo och sova 2
SonnyS Köpråd sökes! Tält i 2000kr-klassen. Bo och sova 6
robertho Köpråd tält! Bo och sova 3
Jmhe Köpråd Arctic Alpine WBT 2 Bo och sova 2
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Isildur Tält köpar tankar... Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.