Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2

Hej alla,

Jag och min fästmö ska till Kiruna nu i slutet av september (23-30) och är behov av en tält som kommer att täcka våra behov när vi väl är där uppe. Båda är nybörjare och har aldrig vandra ute i vildmarken och fjällen. Vi har tittat på en hel del tält och tror oss kommit i fund med att det verkar finnas två alternativ för oss. Prismässigt finns det tyvärr inget utrymme för ett Hilleberg tält.

Bergans Kompakt Light 2

Arctic Alpine Design 2 från Northstar.se

Vilken av dessa två tycker ni är bäst / skulle ni välja / och varför i så fall?

Uppskattar verkligen alla svar. 12 dagar kvar tills vi åker och vi har fortfarande inte köpt ett tält. Anledningen för att vi fastnat för dessa två är att priset inte överstiger 3000kr, båda verkar kunna användas vintertid. Inte för att säga att de är specifikt designade för att vara 4 säsongs tält men har läst på flera forum att dessa har använts och funkat bra.

Valentin och Lotte

Jag har ett Bergans Kompakt 2. Positivt med det tältet är att det är relativt billigt, kvaliteten verkar lovande. Har använt det på en 9-dagars barmarkstur i fjällen plus ett flertal veckoslutsturer i skogen. Enkelt att sätta upp och få sträck på.

Något tvivelaktig ventilation kanske, kan bli en del kondens på yttertältet. Det var dock lätt avhjälpt på morgonen iom att jag hade en wettexduk med mig. Sen så
sluttar fotänden på innertältet lite väl kanske. Man ligger med sovsäckens fotände mot tältduken.

Rymlig absid för två ryggor, en 75-liters och en 65-liters. Takhöjden är dock rätt låg. Med facit i hand hade jag nog köpt ett Bergans Kompakt Light istället. Min polare köpte ett sånt istället när det var på rea. Väger lite mindre och är högre i taket och sluttar inte lika mycket. Men det är å andra sidan 700 pix dyrare.

http://www.outnet.se/bergans/kompakt-light-2.php

edit: såg inte att ni hade skrivit light i ert inlägg. :) men har vart ute en del med kompisen och hans light-version också och tycker det är ett bra tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har ett Bergans Kompakt 2. Positivt med det tältet är att det är relativt billigt, kvaliteten verkar lovande. Har använt det på en 9-dagars barmarkstur i fjällen plus ett flertal veckoslutsturer i skogen. Enkelt att sätta upp och få sträck på.

Något tvivelaktig ventilation kanske, kan bli en del kondens på yttertältet. Det var dock lätt avhjälpt på morgonen iom att jag hade en wettexduk med mig. Sen så
sluttar fotänden på innertältet lite väl kanske. Man ligger med sovsäckens fotände mot tältduken.

Rymlig absid för två ryggor, en 75-liters och en 65-liters. Takhöjden är dock rätt låg. Med facit i hand hade jag nog köpt ett Bergans Kompakt Light istället. Min polare köpte ett sånt istället när det var på rea. Väger lite mindre och är högre i taket och sluttar inte lika mycket. Men det är å andra sidan 700 pix dyrare.

http://www.outnet.se/bergans/kompakt-light-2.php

edit: såg inte att ni hade skrivit light i ert inlägg. :) men har vart ute en del med kompisen och hans light-version också och tycker det är ett bra tält.

Jo det var en light version vi hade tittat på. Att den är lite lättare spelar inte så stor roll för mig, 200gram här 200 gram där men snarare att det är högre upp till taket samt att absiden verkar vara lite större än orginalet.

Jag skulle gärna uppskatta ifall någon som har erfarenhet med Arctic Alpine design 2 kunde skriva vad de tyckte om den. Har pratat med Anders som driver Northstar.se och har varit med och utvecklat tältet och han säger att hans tält har bättre och dyrare material än Bergans tält har...vissa delar var tom bättre än dem hos Hilleberg.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips