Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2

Hej alla,

Jag och min fästmö ska till Kiruna nu i slutet av september (23-30) och är behov av en tält som kommer att täcka våra behov när vi väl är där uppe. Båda är nybörjare och har aldrig vandra ute i vildmarken och fjällen. Vi har tittat på en hel del tält och tror oss kommit i fund med att det verkar finnas två alternativ för oss. Prismässigt finns det tyvärr inget utrymme för ett Hilleberg tält.

Bergans Kompakt Light 2

Arctic Alpine Design 2 från Northstar.se

Vilken av dessa två tycker ni är bäst / skulle ni välja / och varför i så fall?

Uppskattar verkligen alla svar. 12 dagar kvar tills vi åker och vi har fortfarande inte köpt ett tält. Anledningen för att vi fastnat för dessa två är att priset inte överstiger 3000kr, båda verkar kunna användas vintertid. Inte för att säga att de är specifikt designade för att vara 4 säsongs tält men har läst på flera forum att dessa har använts och funkat bra.

Valentin och Lotte
 
Jag har ett Bergans Kompakt 2. Positivt med det tältet är att det är relativt billigt, kvaliteten verkar lovande. Har använt det på en 9-dagars barmarkstur i fjällen plus ett flertal veckoslutsturer i skogen. Enkelt att sätta upp och få sträck på.

Något tvivelaktig ventilation kanske, kan bli en del kondens på yttertältet. Det var dock lätt avhjälpt på morgonen iom att jag hade en wettexduk med mig. Sen så
sluttar fotänden på innertältet lite väl kanske. Man ligger med sovsäckens fotände mot tältduken.

Rymlig absid för två ryggor, en 75-liters och en 65-liters. Takhöjden är dock rätt låg. Med facit i hand hade jag nog köpt ett Bergans Kompakt Light istället. Min polare köpte ett sånt istället när det var på rea. Väger lite mindre och är högre i taket och sluttar inte lika mycket. Men det är å andra sidan 700 pix dyrare.

http://www.outnet.se/bergans/kompakt-light-2.php

edit: såg inte att ni hade skrivit light i ert inlägg. :) men har vart ute en del med kompisen och hans light-version också och tycker det är ett bra tält.
 
Jag har ett Bergans Kompakt 2. Positivt med det tältet är att det är relativt billigt, kvaliteten verkar lovande. Har använt det på en 9-dagars barmarkstur i fjällen plus ett flertal veckoslutsturer i skogen. Enkelt att sätta upp och få sträck på.

Något tvivelaktig ventilation kanske, kan bli en del kondens på yttertältet. Det var dock lätt avhjälpt på morgonen iom att jag hade en wettexduk med mig. Sen så
sluttar fotänden på innertältet lite väl kanske. Man ligger med sovsäckens fotände mot tältduken.

Rymlig absid för två ryggor, en 75-liters och en 65-liters. Takhöjden är dock rätt låg. Med facit i hand hade jag nog köpt ett Bergans Kompakt Light istället. Min polare köpte ett sånt istället när det var på rea. Väger lite mindre och är högre i taket och sluttar inte lika mycket. Men det är å andra sidan 700 pix dyrare.

http://www.outnet.se/bergans/kompakt-light-2.php

edit: såg inte att ni hade skrivit light i ert inlägg. :) men har vart ute en del med kompisen och hans light-version också och tycker det är ett bra tält.

Jo det var en light version vi hade tittat på. Att den är lite lättare spelar inte så stor roll för mig, 200gram här 200 gram där men snarare att det är högre upp till taket samt att absiden verkar vara lite större än orginalet.

Jag skulle gärna uppskatta ifall någon som har erfarenhet med Arctic Alpine design 2 kunde skriva vad de tyckte om den. Har pratat med Anders som driver Northstar.se och har varit med och utvecklat tältet och han säger att hans tält har bättre och dyrare material än Bergans tält har...vissa delar var tom bättre än dem hos Hilleberg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2
akerman Bergans Kompakt Bo och sova 2
ripnils Nya Bergans Kompakt Bo och sova 1
kristofer_wallmark Bergans Kompakt 2 - vill veta mer! Bo och sova 11
Colonel_Anders Bergans Kompakt 2 eller Fjällräven Skule R/S Bo och sova 2
reflex Bergans Kompakt? Bo och sova 8
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
rezet Bergans Kompakt 3 Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
skogstösen Bergans Kompakt 3/HB Nallo Bo och sova 3
sunderlux Bergans kompakt Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...