Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha?

Hej!
Jag är på jakt efter en ny sovsäck. Jag tänker mig att den ska hjälpa mig att klara frostnätter och kanske ned till -10. Har ni några tips? Dun eller syntet? Hur mycket fillpower?

Jag var inne på Northstar och såg att de har säckar för under 2000kr. Arctic Alpine Approach och Arctic Alpine Condition Zero . Hur är dessa?

Jag har två sovsäckar från arctic alpine. En tresäsongs dun med kanske fem år på nacken och en varmare syntet från i fjol.
Jag är nöjd. I förhållande till priset mycket nöjd.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Varför en varmare i syntet? Spontant känns det som om det skulle vara bättre tvärt om.

Jag antar att han gjort så eftersom det finns viss risk för kondens i sovsäcken under vinterförhållanden.
Då klarar sig en syntetsovsäck bättre då den inte är så känslig för fukt som en dunsovsäck är.
//Peter

Dessutom är dunsäcken med på vandringar där låg vikt väger tungt.
Syntetsäcken har handen på hjärtat ännu bara fått göra tjänst vid frostigare klättercamping, där vikten inte spelar samma roll.

men som vanligt saknas

väsentliga data från frågaren....hm
Hur stor är du?
När avser du bruka?
Bära eller bila?
etc....

Ett litet varningens ord.

Jag har erfarnhet från en syntetsäck från arctic alpine design, klassad för 0 grader komfort. Hade tidigare en haglöfs outback zero klassad för samma temperatur. På pappret rätt lika säckar men ack så jag frös i arctic alpine säcken medan jag klarade mig fint i alternativet. Även under sommarcamping frös jag. Tror det berodde på att säcken andades dåligt, när jag somnat började jag svettas och säcken kunde inte ventilera ut det vilket ledde till att jag vaknade dyngsur och huttrande under de tidiga morgontimmarna.

Är Arctic Alpine Design sovsäckarna ens graderade enligt EN13537?

På temperaturangivelserna står endast komfort för män respektive kvinnor, ingen extremtemperatur som det alltid gör med EN.

Är AAD säckarna inte graderade enligt EN standard är det omöjligt att på pappret jämföra dem andra säckar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips