Komforttemp gammal caravan dreamfill?

Hej!

Undrar om någon därute har koll på komforttemp på en Caravan Dreamfill? Det är en sovsäck från ca 1984, då köpt till mig som barn då vi skulle vandra i norska fjällen sommartid. Vet inte vilken komforttemp den har, mamma som köpte den gissar kring nollan. Har försökt googla på den utan några vettiga resultat.

Sedan hållbarhet - är det vansinne att tro att säcken håller så här nästan 30 år senare? Den är inte så mkt använd, speciellt inte sista åren och har förvarats bra (upphängd).

Jag ska vandra kvikkjokk-ammarnäs slutet av augusti/början av september och undrar om denna säck kan vara tillräcklig eller om jag ska investera i en ny. Är ganska varm av mig när jag sover.

Tacksam för input och tips!
//Frida
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    48 KB · Visningar: 1,407
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    37 KB · Visningar: 1,864
Av bilden ser det mer ut som ett sovsäckstäcke (mer tänkt att ha i en fritidsstuga eller husvagn) än en sovsäck. Verkar dessutom genomstickat, och i så fall inte speciellt varmt. Tycker mig dessutom komma ihåg att Dreamfill var en namn på en konstfiber, dvs fyllningen, och inte på säcken som sådan?
Jag har själv i familjen nägra Caravan sovsäckar från samma tidsera. Säckar som fortfarande fungerar bra, men är ersatta av dunsäckar för fjällvandring för att spara volym och vikt. Dessa säckar har en fyllning av DuPont Quallofill vilket är en bra fiber som är ovanligt komprimerbar.
Kan du få fram namnet på säcken (om det är en sovsäck, sovsäckstäcke har nog inget namn) och kanske vikt kan detta vara en vägledning. De säckar jag har väger kring 1700-1800 gram och klarar enligt erfarenhet kring nollan (någon grad under) även idag. Kommer inte ihåg vad de var märkta för, men kan kolla när jag är hemma igen om någon vecka.
 
Googlade lite och hittade mer bilder på Caravan Dreamfill. Ser ut som ett sovsäckstäcke, rektangulärt. Skall enligt uppgift väga 1800gram och ha liggmåtten 195x95 cm.
Då sovsäcken är relativt stor och rektangulär, så är isoleringen spridd över en större yta än min mumieformade Caravan Sky High I som har samma ligglängd och vikt. Om min säck erfarenhetsmässigt klarar en temp på några grader under nollan, tror jag inte Caravan Dreamfill är komfortabel längre ner än till några plusgrader (referensram är jag själv som man).
Vägen du tänkt att vandra och årstiden borde inte innebära för mycket vinterväder, mer än frostnätter. Om du inte är frusen (som du skriver) har med dig kläder som du kan ta på dig i säcken om det blir kallt så går det säkert bra då temperaturen i ett tält alltid är högre än uteluften.
Skall du titta på en ny säck skulle jag rekommendera dig att titta på en säck med Tcomfort women enligt EN normen kring -5 till -10
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
skallagrimson Komforttemp? Bo och sova 20
Yogi_sthlm Komforttemp sommar och budgetsäck? Bo och sova 12
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
tomatchili Sovsäck på ca 1 kg och ca +4 komforttemp? Bo och sova 17
Tomas J Komforttemp. med innerlakan? Bo och sova 7
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
Niklas Östergren Syntetsäck (Komforttemp ca. -2 grader) Bo och sova 14
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
Jackiie Jämföra gammal sovsäck med ny Bo och sova 12
silenhag Gammal vs ny Termarest Z-lite Bo och sova 1
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
mikael123 Gammal sovsäck - temperatur? Bo och sova 2
pysen78 Loppisfynd caravan och fjällrävenpuppa Bo och sova 18
vandrafjäll caravan kaipak 3 Bo och sova 3
vandrafjäll Loppisfynd en Caravan Arctic Bo och sova 46
gusbo Caravan 1000 dunsovsäck 1kg Bo och sova 7
avsl_22-07-26 Caravan 1000 Bo och sova 25
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
The Trooper Caravan Trekking? Bo och sova 3
Damberg Sovsäck Caravan Odin plus -18, fyllning? Bo och sova 4
andy69 Caravan sovsäck. Bo och sova 5
pejo Sovsäck: Caravan vs Haglöfs Bo och sova 6
CanMan Caravan tält Bo och sova 14
goofi Caravan Carry Combi -30 Bo och sova 3
Ix Caravan Skvader Bo och sova 7
kent Ask Tält, Caravan, Kaipak 3?? Bo och sova 6
Dado CARAVAN Sarek 900 - sovsäck Bo och sova 0
ollie II Caravan, Carry Combi. Bo och sova 3
Caravan-sovsäckar? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.