• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Jämföra gammal sovsäck med ny

Jag har två sovsäckar, Western Mountaineering HighLite och en äldre Caravan "1000 Cotton?", mörkblå utsida och röd insida. Caravanen väger såklart mer, men är också mycket äldre. Någon som har tips om vilken av dessa två som grovt gissat är varmast i nutid?

Ska upp till Alta, och behöver ha med mig en innersovsäck. Ska såklart testa utomhus om jag hinner.

Cotton= bomull=torkar dåligt

Skulle absolut undvika en sovsäck som torkar dåligt om den blir fuktigt.

Bomull är väldigt trevligt i en sommarsäck som används i vart klimat, men annars helt värdelös.

DDeninger, fyllningen verkar vara dun (då den tappat fyllning ibland), så tror cotton syftar på typ yttertyget eller liknande. Har dock ej koll på modeller från den tiden då jag ej var född då. :)

DDeninger, fyllningen verkar vara dun (då den tappat fyllning ibland), så tror cotton syftar på typ yttertyget eller liknande. Har dock ej koll på modeller från den tiden då jag ej var född då. :)
Det trodde jag var självklart att cotton syftar på tyget, oftast på innertyget.
Men även där torkar den dåligt.

Eftersom jag är så gammal så att jag var med på den tiden så kan jag upplysa om att det var insidan som var av bomull på Caravan 1000 Cotton. Bra för komforten(på kort sikt) men dåligt i alla andra aspekter varav det försvann efter ett tag.

FMs gamla genomsydda dun, hade bomull på båda sidorna. Även i två sov man kallt vintertid, när man fått alla 4 sidorna frysna frös man hela natten.
Bomull har goda egenskaper men inte i sovsäckar för vinterbruk.

go tur

Logga in

Tips!