Dubbla sovsäckar? <komforttemp>

Hej!
Ska på tälttur i vinter och det ser inte ut som om min ekonomi tillåter en ny dyr vintersovsäck...
Har en Ajungilak -12C och en haglöfs 0C.
Tänkte använda dem tillsammans, Någon som kan gissa en komforttemp? Räcker de till?

Använde dubbla sovsäckar i lumpen och jag frös inte då, men vet inte hur varma de säckarna var...

Tacksam för svar //Stefan
 
Storleken...

på säckarna kan spela viss roll, om säckarna tillsammans blir för "tighta" så kommer lofthöjden att påverkas och därmed även komforttempen...
/Anders B
 
Bra förutsättningar :)

En tresäsongers säck och en sommarsäck borde ge bra marginal även om det knäpper till och blir riktigt kallt.

Komforttemperatur är nästan omöjligt att gissa, beror väldigt mycket på din vana vid vinterövernattningar. Ta en testtur så vet du :).

Mvh,

Johan
 
Tight med dubbla, men försök fleece

Jag stämmer tyverr i at det at nytta dubbla sovsäcker kan bli for tight. Men jag villa tatt med mig din Ajunglak -12 och så frestat få tag i fleecetyg som du syr innersäck av. Utsidans medlemskod Mal är nu i Argentina och klättrar Aconcagua. Hon har en säck for -30 men temp. för dom övra camperna kann ligga under detta! Innan hon åkte köpte hon sig fleecetyg som hon sydde innersäck utav. Hon sydde den så at den gick upp om skuldrerna med hol till armarna, slik at hon enkelt kunde röra sig ut av sovsäcken....kostar inte så altför mycket! Kanske kan det vara en idè för dig?

Mvh. Lars
 
Torking av kläder i säcken

För övrigt kann det att ha for i säcken ge komfort om man tänker sig tork av kläder / kängor i säcken om natten. Då kann man ha dom inne i säcken, men utanpå fleeceforet!

Fortfarande Lars *S*
 
Det blir nog bra...

stefan77p; sa:
Har en Ajungilak -12C och en haglöfs 0C.
Tänkte använda dem tillsammans, Någon som kan gissa en komforttemp? Räcker de till?

Om båda säckarna är i bra skick blir de nog en bra vintersäck tillsammans. Din komforttemperatur är svår att uttala sig om, men jag skulle nog ha klarat -25 med två säckar av denna typ.

Ett sätt att få ett hum om vad sovsäckarna klarar tillsammans är att lägga ihop vikten av fyllnadsmaterialet i de båda säckarna, och jämföra det med andra vintersovsäckar (helst med samma sorts fyllnadsmaterial).

Peter
 
Om jag inte minns fel så brukar man säga att en person i villa avger 80W och trivs bäst i en temperatur av +28C. Vi kan anta en temp på +25 C i sovsäcken eftersom lustens rörelser är begränsade.

Rent teoretiskt kan vi nu beräkna vad som kan väntas av dubbla sovsäckar.

Q = 80 W Q=q*A q = dT/R A= arean

sovsäck 1: dT = 25 - 0 =25 R1 = 25/80 *A = 0,31A W

sovsäck 2: dT = 25--15 = 40 R2 = 40/80 *A = 0,50A W

sovsäck 1+2: dT= q*(R1+R2) dT = 80*0,81 = 64,8C

en att temperatur skillnad på 64,8 C => din dubbla sovsäck skulle klara -39,8 C.....

I det resultatet finns förståss ingen som helst rimlighet.

Varför? Man ska inte glömma vilken funktion som fyllningen i sovsäcken har. Fyllningen i sig isolerar inte utan det är luften som isolerar. Fyllningens uppgift är att skapa ett luftrum och det absolut viktigaste att få luften att stå till jmf. med en modernt fönster där luftspalten mellan glasen är avsevärt mindre än på ett äldre fönster just för att luften skall stå still och därmed isolera.

Det som händer när du använder två sovsäckar är att det blir trängt och fyllningen har inte möjlighet att skapa detta rum med stillastående luft.

Jag tror nog att en extra 0 C sovsäck praktiskt inte ger mer extra isolering än 2 st fleece säckar. Varför inte sy en innesäck (dubbel?) och dessutom en större som du använder om yttersäck eller kanske en räcker det med fleece filt.


Hopps jag inte räknade fel nu......
 
Glöm inte ordentliga liggunderlag!!

Var själv ute på bivacktur i Sarek i våras. Hade som kallast -22 C ute och ca -10 i bivacken. I tält blir det kallare ändå. Jag hade dubbla sovsäckar en Everest som väger två kilo extremtemp -18 och en Haglöfs lättvikt. Dessutom sov jag i ullfrottéunderställ. Det var på gränsen men gick bra. Det viktigaste är dock ordentlig isolering underifrån. Min far hade dubbla vanliga liggunderlägg och jag hade ett vnligt och ett uppblåsbart och det gjorde ordentlig skillnad. Glöm inte heller en flaska som du kan fylla med varmt vatten på kvällen att ha i sovsäcken och som håller garanterat tätt (typ Nalgene). Ett tredje bra tips är att bre dunjackan över sovsäckarna på kvällen.
Ha en skön tur och ta hellre i lite för mycket än att ligga och huttra!
 
Ungefär -25

Jag använder själv Ultrapro -25 och LIM-5, dvs komfort -15 och 0. Ligger temperaturen under -25 kan jag behöva ruska lite på mig när jag ligger och drar på morgonen för att ha "full" temperatur. Har sussat i -40 hela natten utan problem (fast i tält vilket höjer temperaturen några grader).

En liten brasklapp för hur utrymmeskrävande din lilla säck är.
 
Syjunta

Jag har i min dunjacka sytt i 5 st små tygöglor innanför dragkedjan på varje sida (5 på hö sida & 5 på vä sida). Sedan har jag ett resårsnöre i fickan.
När det är dax att sova trär jag i resåren sick-sack och knyter ihop ändarna.

När jag sitter i sovsäcken kan jag nu trä över dunjackan över fötterna och upp över överkroppen. Nu ligger jag på resåren och dunjackan ligger still fluffigt över säcken och jag har ökat på lofthöjden med 10-12 cm ! Funkar kanon.

Det viktiga är, som tidigare påtalats, att liggunderlaget är av toppklass. Vintertid använder jag ett Thermarest 5cm och under ett Ridgerest. Ridgerest är bra om något skulle hända med Thermarest och det är ju mycket lätt.
Fötterna brukar jag, om det är riktigt kallt, trä in ryggan eller GTX-jackan.

Din extra sovsäck borde kunna modifieras på detta sättet så behöver du inte oroa dig över att förlora lofthöjd och att det ät trångt utan bygga på höjden istället.

Sov varmt

:-Johan

"Pride is when you know what you can do.
Ego is when you have to tell someone."
[Ändrat av Johsv 2002-01-18 kl 10:30]
 
Dubbla sovsäckar

Så har vi alltid gjort när det blir riktigt kallt!
Ordna så att underlagen inte glider av varandra, tejp, kardborre, band.
Kan du så planera dina sovsäcksinköp så att de rymms väl i varandra. En sovsäckskil i den yttre brukar kunna hjälpa upp det. Lakanspåse i siden eller fleece höjder även de komforten, är det riktigt kallt bruka bägge. Byt ut syntetunderstället mot ett ullfrotte-l/fleeceställ att sova i.
En yttersäck är pricken över i:et! I det militära hade jag alltid värmejäckan över och det har hjälpt mer än en natt. En rymlig ryggsäck kan fungera fint över underbenen.
Thermos med varm dryck vid fotändan och täta vattenflaskan inne i säcken.
Kläder föredrar jag att torka på torklina och inte i säcken, då jag till varje pris vill hålla sovsäckarna så torra som möjligt. Men jag vet att smaken varierar. Lufta väl och borsta bort rim på soväckarna innan du rullar samman dem!
Själv brukar jag numera ha en styv snö/isborste (Rotfruktsborste med avslipade urtagare) och liten sopskyffel (Skrivunderlaget mm) inne i tältet. Snö och is lämnar jag i absiden senast.
Duntofflor och mössa gör det betydligt mer uthärdbart, liksom trivsamt färdsällskap.
Är du bara mätt och tankad samt varm innan du går och lägger dig blir det inga problem alls. Gör några provövernattningar hemmom innan om du kan.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2002-01-18 kl 11:21]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
chilehead Dubbla liggunderlag Bo och sova 7
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.