Syntetsäck (Komforttemp ca. -2 grader)

Hej!

Jag har relativt lång erfararenhet av dunsäckar men vill nu testa moderna syntetsäckar för att se vad jag gått miste om under årens lopp.

Orsaken till att jag vill prova en syntetsäck är pga. kondensansamling som kraftigt försämrar dunsäckarna (enl. min erfarenhet).

Jag är relativt frusen av mig och vill därför ha en sovsäck (konstfiber) med en komforttemp på en eller ett par minusgrader.

Säcken skall användas i huvudsak i låglänt terräng under vår/sommar och tidig höst.

Önskemålet är liten packvolym. Priset spelar mindre roll, även om det är roligare att köpa en bra säck billigt!

Jag har tittat runt lite och skulle önska att Ajungilak (som jag inte har någon erfarenhet av) hade en säck mellan "Kompakt" och "Kompakt Summer". Sommarmodellen är för kall och "Kompakt" tycker jag tar för mycket packvolym.

Ett alernativ jag tittat på är Jack Wolfskin "Prple Haze" men jag har ingen erfarenhet av deras produkter och vet därför inte om det är en bra säck!?

Vänligen hjälp mig med idéer på vad som kan vara lämpligt för mig att titta på!

Mvh!
// Niklas
 
Mountain Equipment m.fl.

Kolla närmare på Mountain Equipment. De har tre syntetserier - Firewalker, Sleepwalker och Cloudwalker. De flesta verkar mycket positiva till säckarna och de ser verkligen fina ut. Andra alternativ som jag skulle titta på om jag vore som du är Marmot och The North Face. Ajungilak gör bra syntetsäckar men de är inte lika prisvärda som förut... :-/
Jag har aldrig haft några problem med mina tre Ajungilaksäckar men för egen del så är jag, i motsats till dig, inne på att skaffa mig 3-4 dunsäckar som ett komplement till syntetsäckarna... ;)
 
Packvolym / Temperaturgränser / Material

Hej Fredrik!

Tack för tipsen, jag skall titta närmare på dessa märken.

Vad jag dock ofta saknar i produktinformationen är packvolymen. Man får, naturligtvis, ett viss hum om det via vikten. Så jag antar att jag helt enkelt får gå på den när jag avgör vilken säck som har liten resp. "stor" packvolym, eller?

Något annat som verkligen är minst sagt tveksamt så är det just temperaturangivelserna som anges för säckarna. Jag VET att mingränsen oftast är överlevnadstemp. men ibland anger tillverkarna komforttemp. och min erfarenhet av hur det var för 15-20 år sedan är att det varierade ganska mycket med vad som ansågs vara komforttemp. för en tillverkare gentemot en annan.

Kan man lita på de gränser som anges idag? Eller finns det några tillverkare som är mer verklighetsanpassade än andra?

Som jag skrev så har jag nästan bara erfarenhet av dunsäckar och har inte alls följt med när det gäller materialutvecklingen på syntet. Vad är skillnaden på dagens olika syntetmaterial? Vilket material har bäst resp. sämt värmeisoleringsförmåga?

Jag vill ha en bra säck med liten packvolym, vilket fyllnadsmaterial skall jag välja?

Mvh!
// Niklas
P.S Måste sticka men tittar in i morgon!
 
Arctic Alpine Compact Light -3

Hej!

Har just köpt en Arctic Alpine Compact Light -3, vikt 950 g, med Polarguard 3D från http://www.northstar.se (1075 kr).
Har inte provat den ännu, men jag blev oerhört positivt förvånad när jag fick paketet på Vivo. Trodde först jag fått felleverans...

Men däri låg både sovsäck (välkomprimerad) och lite annat jag hade beställt.

Nu förvarar jag den uppackad hemma så jag kan inte omedelbart mäta omfånget på den, men den var nätt och fin.

Hör av dej om du vill veta närmare.

Eva
 
jag är på jakt efter en tålig säck med komforttemp kring -5 eller så.
Önskar en med liten packvolym.
Problemet är att jag är 193cm så det blir så trångt i många säckar.
Tips mottages tacksamt
 
Niklas Östergren; sa:
Jag har tittat runt lite och skulle önska att Ajungilak (som jag inte har någon erfarenhet av) hade en säck mellan "Kompakt" och "Kompakt Summer". Sommarmodellen är för kall och "Kompakt" tycker jag tar för mycket packvolym.

Håller som ägare av Kompakt Summer med. Det är antagligen därför som Kompakt Spring (+5/0, 940g) introducerades. Kolla på Globetrotter:
http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?&mod_nr=aj22001&r=251

Annars tycker jag Northstarsäcken verkar lovande.
 
Re: Packvolym / Temperaturgränser / Material

Niklas Östergren; sa:
Vad jag dock ofta saknar i produktinformationen är packvolymen. Man får, naturligtvis, ett viss hum om det via vikten. Så jag antar att jag helt enkelt får gå på den när jag avgör vilken säck som har liten resp. "stor" packvolym, eller?
Mountain Equipment och The North Face uppger packmått på sina produktsidor. Tyvärr verkar inte alla göra det. Vissa återförsäljare kan ibland ha uppgifter om sådant fast det bästa är ju förstås om man kan kolla själv. Min subjektiva uppfattning är att åtminstone ME:s säckar går bra att komprimera - åtminstone fjolårsmodellen. Vi köpte en Firewalker i födelsedagspresent åt en kollega och den var ganska nätt. De har bytt fyllningsmaterial i Firewalker och Cloudwalker till i år och jag vet inte hur mycket det påverkar.
CMM (Castle Mountain and Moor) Online säljer f.ö. ut en hel del av fjolårets ME-säckar - endast regular - till bra pris om man vill snåla litet på pengar (och vikt).

Något annat som verkligen är minst sagt tveksamt så är det just temperaturangivelserna som anges för säckarna. Jag VET att mingränsen oftast är överlevnadstemp. men ibland anger tillverkarna komforttemp. och min erfarenhet av hur det var för 15-20 år sedan är att det varierade ganska mycket med vad som ansågs vara komforttemp. för en tillverkare gentemot en annan.

Kan man lita på de gränser som anges idag? Eller finns det några tillverkare som är mer verklighetsanpassade än andra?

Om jag ska generalisera en aning så kan man säga att de märken - framförallt amerikanska - som har USA som en viktig marknad mer försiktiga än mindre märken.
Marmot (USA), Mountain Equipment (UK) och en del andra märken har gott renommé när det gäller temperaturangivelser. Personligen så brukar jag försöka bedöma trovärdigheten utifrån fyllnadsvikt, material och hur säcken ser ut.
Vad är skillnaden på dagens olika syntetmaterial? Vilket material har bäst resp. sämt värmeisoleringsförmåga?

Jag vill ha en bra säck med liten packvolym, vilket fyllnadsmaterial skall jag välja?

Polarguard Delta anses vara bäst med Polarguard 3D på andra plats när det gäller isolationsförmåga. Andra bra material är t.ex. Thermolite Extreme. Många tillverkare har dock egna varianter som dels kan vara "egna" och dels kan vara blandningar av flera material. Om man köper från stora välrenommerade märken brukar detta inte vara något större problem.

/Fredrik, som köper en Marmot Never Winter som sin nästa sovsäck... :)
 
Re: Arctic Alpine Compact Light -3

ehn; sa:
Hör av dej om du vill veta närmare.

Eva

Hej Eva!

Detta lät intressant! Du skulle möjligtvis inte kunna packa ihop den och mäta upp vilka ca. mått, ihoppackad, du får?

Eller om du vet var jag kan läsa dylig information! Jag var in på den hemsidan som du länkade till men hittade ingen sådan information (jag kanske missade den vad vet jag).

Mvh!
// Niklas
 
Re: Re: Arctic Alpine Compact Light -3

Niklas Östergren (Niklas Östergren)
Hej Eva!

Detta lät intressant! Du skulle möjligtvis inte kunna packa ihop den och mäta upp vilka ca. mått, ihoppackad, du får?

Det enklaste är förmodligen om du ringer till NorthStar Trading och frågar. De borde ju ha ett antal sovsäckar som de kan mäta på om de inte vet på rak arm... ;)
 
Arctic Alpine

Som sagt, har du bråttom kanske Northstar Trading kan ge snabbast besked.
Annars kan jag packa ihop och mäta ikväll.

Eva
 
Re: Arctic Alpine

Hmm...skall det vara nödvändigt att använda hjärnan här på nätet också!??? Vilka krav ni har på mig :)

Jag tog kontakt med dem på Northstar Trading och fick hjälp att få den uppmätt och fick följande svar (max komprimerad) 30 x 15 cm.

Vilket låter helt ok för en syntetsäck med de prestanda som man anger.

Jag skall nog slå till på en sådan. Skall fundera ett litet tag till men allt lutar åt ett positivt beslut.

Tack så mycket för hjälpen!

Mvh!
// Niklas



ehn; sa:
Som sagt, har du bråttom kanske Northstar Trading kan ge snabbast besked.
Annars kan jag packa ihop och mäta ikväll.

Eva
 
Beställde en idag!

Hmm, efter lite funderingar och en natts sömn har beslutet klarnat.

Jag gjorde slag i saken och beställde en "Arctic Alpine Compact Light" idag.

Det som gjorde att jag beslutade mig för den var informationen om fyllnadsmaterialet Polygard 3D. Dvs. lite försäljningssnack från personalen på Northstar Trading om Polygard 3D jämfört med andra fyllningar.

Nu återstår och se om jag har fallit offer för marknadssnack eller om det håller måttet. Första testet sker direkt efter leverans (1/5 - 4/5). Leveransen sker förhoppningsvis i mitten/slutet av nästa vecka.

Lite mer info om säcken som jag fick fram av Björn på Northstar Trading är:

- Säcken finns endast i en längd (något kortare än andra säckar (Regular), vilket borgar för låg vikt. Och är därmed INTE lämpad för väldigt långa personer. Men mina 170 cm är inga problem.

- Säcken finns med dragkedja på vänster alt. höger sida (som vanligt).

Mvh!
// Niklas
P.S Tack för hjälpen allihop med vägledningen till mitt beslut.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jon242 Förvaring syntetsäck Bo och sova 1
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
Joseflarsson Syntetsäck Bo och sova 5
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
f97erna Lätt syntetsäck? Bo och sova 15
peter.simeonsson torka syntetsäck? Bo och sova 2
larre lätt syntetsäck (tex snugpak) Bo och sova 3
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
skallagrimson Komforttemp? Bo och sova 20
Fribo Komforttemp gammal caravan dreamfill? Bo och sova 2
Yogi_sthlm Komforttemp sommar och budgetsäck? Bo och sova 12
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
tomatchili Sovsäck på ca 1 kg och ca +4 komforttemp? Bo och sova 17
Tomas J Komforttemp. med innerlakan? Bo och sova 7
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
Jock Scott ajungilak tyin komforttemp ?? Bo och sova 7
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
patbos 0 grader eller 4? Bo och sova 10
skogsavenyn Sovlakan som sänker ktemp med -14 grader? Bo och sova 7
JerryV Lågprissovsäckar, -23 grader, 28 resp 55 euro? Bo och sova 14
mo9jan -40 grader med två sovsäckar? Bo och sova 3
jasainc Klarar vi oss med komftemp +7, extrem 0 grader? Bo och sova 13
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13
Kenzo Lätt sovsäck som tål -grader. Bo och sova 7
ulltand Hobbexsovsäck som klarar -17 grader... Bo och sova 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.