Tipps på sovsäck ner till -15 grader

Jag är ute efter en sovsäck som klarar ner till ca -10 grader, som extrem temp ned mot ca -15.
Antar att det bara är dunsäckar som kan komma ifråga.
En säck man ofta hör om är ajungilak Tyin Vinter som tydligen ska vara bra, finns det några mer alternativ?
Ska användas i Södermanland under höst vår, kanske lite på vintern samt i fjällen under sommaren.
 
Jag är ute efter en sovsäck som klarar ner till ca -10 grader, som extrem temp ned mot ca -15.
Antar att det bara är dunsäckar som kan komma ifråga.
En säck man ofta hör om är ajungilak Tyin Vinter som tydligen ska vara bra, finns det några mer alternativ?
Ska användas i Södermanland under höst vår, kanske lite på vintern samt i fjällen under sommaren.

Hmm, eftersom Tyin är en syntetsäck så undrar jag om du bara är ute efter dun..?

I vilket fall som helst, om du vill ha dun kan jag rekommendera Western Mountaineering Antelope SDL/SMFsom är komfortabel ner till minus 15 (vikt ca 1300 gr) eller WM Apache SDL/SMFsom är komfortabel ner till ca minus 8.

Antelope skulle jag inte använda vare sig på hösten i sthl eller i sommaren på fjället, alldeles för varm säck för det. Men minus 15 klarar den med bibehållen komfort.

Apache funkar nog bättre men även den är lite overkill på sthhösten och sommarfjället...kanske bra om du är frusen...

Använder själv en Antelope för höst/vårturer i fjällen (september/oktober och april/maj) och en ME Dewline för sommarturer i fjällen. (klarar ca minus 2-3 komfortabelt, lagom på sommarfjället tycker jag). Antelopen får följa med på vinterturer i närområdet också...barmarksturer i Sthl gör jag med min "skrotsäck" inhandlad på överskott för länga sedan (FM dunsäck m/ä).

//J



//J

//J
 
Kanonsäck..!

Jag köpte en ny sovsäck på Naturkompaniet nu till min fjällsemester.
(Moonwalker 4) är en syntetsovsäck och ganska okänslig för fukt .m.m. Priset är 2495:-

Den är väl i varmastre laget för sommar användning men det går ju att ha den som "täcke" utan att knäppa igen den om det är för varmt.
Tyvärr så är packvolymen och vikten inte den minsta som finns, men å andra sidan så hatar jag att frysa. Temp. område +5 till -20 och en extrem temp på -34 räcker även för vintertid.
Så nu i vinter så skall jag väl kanske slippa att släpa med mej dubbla säckar...
 
Marmot Sawtooth

dunsäck med komfort -9 och 1306 g. Finns på GO för halva priset just nu. Ca 1000 kr alltså. Tror inte du hittar en mer prisvärd säck än det. Problemet kan vara att de har haft sin utförsäljning en vecka nu så det kanske kan vara svårt att få tag på en.
De har 50% på allt annat uteliv också ifall ni behöver något mer.

/Daniel
 
dunsäck med komfort -9 och 1306 g. Finns på GO för halva priset just nu. Ca 1000 kr alltså. Tror inte du hittar en mer prisvärd säck än det. Problemet kan vara att de har haft sin utförsäljning en vecka nu så det kanske kan vara svårt att få tag på en.
De har 50% på allt annat uteliv också ifall ni behöver något mer.

/Daniel

Med GO avses www.getout.se ?
Frågar en förvirrad person....
 
Med GO avses www.getout.se ?
Frågar en förvirrad person....

Ursäkta, jag skulle förklarat lite bättre.

Måste dessutom tillägga att det var synd att det blev som det blev med GO-butikerna för de hade klart roligare sortiment än övriga sportaffärer (typ Stadium, Intersport ) i Stockholmsområdet.
Å andra sidan var det bra för nu fick jag mig en utmärkt längdåkningsutrustning för halva priset;)

/Daniel
 
ok, det finns inte i "hålan" Eskilstuna så då blir det att jaga på nätet...
Med llite overkill + kombination har jag fått länkar till
http://www.recon.se/product_info.ph...d=117&osCsid=dbaad342739cba4d9e63be63ec1218fe
+5 sommar
- 17 vinter
- 40 kombinerad
för under 3000 kr...
Är det något att sattsa på?

Sovsäck 2000 är bra, men minus 40 är ren överlevnadstemperatur om du inte förstärker den med ytterligare lager. Minus 25-30 är mer realistiskt om du sover i tjockt underställ och tjock mössa (min erfarenhet). Tycker själv att den är helt ok, bra allround och funkar nästan överallt. I sträng kyla förstärker man lämpligen med dunjackan (motsvarande).

//J
 
Sovsäck 2000 är bra, men minus 40 är ren överlevnadstemperatur om du inte förstärker den med ytterligare lager. Minus 25-30 är mer realistiskt om du sover i tjockt underställ och tjock mössa (min erfarenhet). Tycker själv att den är helt ok, bra allround och funkar nästan överallt. I sträng kyla förstärker man lämpligen med dunjackan (motsvarande).

//J

Då verkar den kombinationen klara kraven, höst vår och fjällen med ena säcken , de få vinterturerna i sörmland med båda!
Kan någon som använt säckarna tala om hur mycket plats de tar i de olika kombinationerna?
 
Svårt val..

Sovsäck 2000 tar en hel del plats om du har med bägge säckarna!

Lite funderingar..
Pris..?
Är vikt/storlek av betydelse?

På sommaren i fjällen klarar du dig med en komf +5/+2..

Våren/hösten i Södermanland är inte direkt kallare...

Vintertid antar jag att du menar april kanske? Under den månaden är nätterna inte så kalla, en bra säck runt -7/-9 i komf temp klarar du dig med.

Kompleterar du med underställ/tröja så vinner du ytterligare ett par grader till säckens fördel på sommar som vinter.

Jag föreslår två sovsäckar, dun är det bästa ur värme och vikt synpunkt! Syntet funkar oxå bra men tar i regel större plats!

Två lättar säckar kan du kombinera till en på vintern, en +2 och -5 har jag använt i -18 och sov gott...

Om du bara ska ha EN säck så är det mycket svårt...

//A
 
Då verkar den kombinationen klara kraven, höst vår och fjällen med ena säcken , de få vinterturerna i sörmland med båda!
Kan någon som använt säckarna tala om hur mycket plats de tar i de olika kombinationerna?


Den tunna blir liten men funkar bara som ren sommarsäck ner till ca +5/+10. Den tjockare tar större plats men håller dig varm ner till ca minus 5, min erfa. Den är inte oformligt stor dock, båda säckarna ryms i samma packpåse och brukar gå ner på bredden i botten på en större ryggsäck.

En sovsäck för sommarfjäll bör klara någon/några minus, annars kan man få frysa. Vill man chansa så gäller det att vara beredd på att det kan bli kallt och att använda tjock mössa och underställ i säcken. Skulle därför inte satsa på en säck som klarar +2/+5 komfortabelt för sommarfjäll om man inte vet att man klarar av det innan...

SS2000 tar inte så stor plats som andra syntetsäckar, men är i ärlighetens namn inte lika varm heller...vill man ha varm syntetsäck för riktigt låga temperaturer får man nog räkna med minst 3 kilo enkelsäck, kanske 4 kilo om det är dubbelsäck...men är man beredd på att använda dunjackan som extra isolering så funkar den fint även i strängare kyla...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.