Dun eller syntetsäck?

Går och velar mellan om jag ska ha dun eller syntet. Säcken ska användas för fjällvandring runt 2 veckor under vår/sommar/höst.
Dunet lockar med sin lägre vikt, synteten med mindre fuktkänslighet. Men hur fuktkänsligt är dunet egentligen?
Att hålla säcken torr och skyddad från vatten under vandring ser jag inte som något problem, utan frågan är väl snarare kondens i tältet etc.

Var uppe i höstas i en hyrd syntetsäck, och flera gånger när jag vaknade på morgonen var säcken fuktig efter kondens som jag tror droppat från tältduken (som också var fuktig), framförallt nere vid fötterna. Det var aldrig ett problem med den säcken, men om jag haft dun och det varit så i 2 veckors tid, hade det då varit ett problem?

Hur mycket måste man egentligen tänka på att vädra säcken? Det är kanske inte så lätt om det regnar flera dagar i rad?
 
Det här har det skrivits om mycket på forumet så sök och du skall finna.. :)

Personligen har jag använt enbart dunsäckar sen början av 90-talet och har inte upplevt några problem med att de är något fuktkänsligare och särskilt mycket vädring brukar inte behövas. Under långa kalla vinterturer kan man nog dock överväga syntet främst pga av fukt som kroppen alstrar.
 
Rekommenderar dun, det är lätt, tycker det släpper igenom kondens bättre än syntet.
Det värmer mer per viktenhet än syntet, man kan komprimera den mycket
Köpte nu i mellandagarna en ny dun säck, en Marmot Sawtooth Long på rea från http://www.addnature.com/ den gick på 1399 inkl frakt vilket jag tycker inte var så dyrt. För en man går komforttemp ner till -10 och extrem -29. Jag kommer just att använda den till fjällen vår, sommar och höst. den finns dessutom recenserad här på utsidan om du vill läsa mer.
 
Jag valde en dunsäck med vattentåligt/avinande tyg i fot och huvuddel,
får se om den håller vad den lovar när det blir premiärtur.
Bukar ju vaa vid förrerna det blir kondens när man ligger mot tältduken.
 
Utnyttjar tråden för nya frågor på samma tema

Jag har vandrat en del, senast i Nepal, men aldrig gjort tältturer. Ska nu gå på 7-dagars vandring i Sarek sista veckan i augusti med några mycket erfarna vandrare.
Jag är en kvinna, 176 cm lång, 62 kg. Har nyligen inköpt en dunsovsäck Alpkit Pipedream 600 (enligt Alpkit temperaturgräns -10° för en man som sover i underställ) samt Therm-a-rest Neoair All Season, -17°. Har en lätt dunjacka sen tidigare som jag skulle kunna använda om det är riktigt kallt men tänkte annars sova i merinounderställ, mössa och sockor och hoppades att jag då inte skulle frysa vid några minusgrader. Dun är ju lätt och tar liten plats och jag vill få ner vikten att bära.
Nu har jag just hört att förra året kring samma tid vandrade en av deltagarna i Sarek en vecka med ständigt regn så att t.o.m. deras syntetsovsäckar blev våta. De sov i Hillberg Keron. Det gör mig orolig att jag kanske måste införskaffa en syntetsäck istället.

1. Hur fuktkänsligt är en dunsovsäck?
Sovsäcken förvaras i en drybag och vi sover tre i ett 4-mans Hilleberg Keron.

2. Några andra knep eller ev tillbehör att minska risken att dunsovsäcken blir fuktig?
Jag har läst att man ska lufta den ordentligt på morgonen.

3. Behöver jag istället en relativt lätt syntetsovsäck?

4. I så fall förslag på en lätt syntetsovsäck som klarar några minusgrader comforttemperatur och som gärna inte är alltför dyr?

5. Några förslag (relativt lätt vikt och inte för skrymmande) hur man håller värmen om en sovsäck ex är graderad till bara knappt noll grader och det är några minusgrader ute?
Skulle ex ett vanligt reselakan i siden hjälpa (jag har redan ett)? Andra tips?
Har läst att man ska vara varm, gärna ex hoppa lite, åkarbrasor mm, och mätt innan man kryper till kojs.
 
på friluftsvaror finns ett s k sovsäcksöverdrag som kostar 159 kr och väger 300 g. Har ett själv. Den har vattentät botten med tunn bomull på översidan. Kanonkomplement till din dunsäck och hjälper till (lite) med isoleringen.
Ett annat alternativ är, om man tältar i kyligare väder, att ha en ultralätt syntetsäck utanpå dunsäcken, på det sättet få du ju inte kondensen i dunsäcken utan i syntetsäcken som tål väta.
Tänk McGyver.
 
Vatten inne i tältet så attt det kan blöta ner sovsäcken kommer någonstans ifrån. Första frågan då måste bli är nattlägret rätt för tiden och platsen? Markfukten undviker man med att välja torr plats, saknas dylik, leta vidare. Vått gräs och ytgrus kan man isolera sig från med ett markskydd i byggplast eller liknande. Ventilation öppna ventileringen mellan inner och yttertält. Generera inte ytterligare fukt i tältet genom att laga mat i absiden. Vattenångan skall landa utanför tältet.
Utnyttja vare torktillfälle för att torka de delar av utrustningen som behöver torkas.
Vi vandrar med dunsovsäckar men brukar syntetiska på sjön. YMMV
go tur
 
Ditt relativt tjocka liggunderlag kommer att hjälpa till en hel del med värmen. Inte bara säcken som spelar in där. En veckas vandring med ihållande regn kommer att leda till ökad fukt inte bara i tältet utan överallt och det får nog sägas vara ofrånkomligt att utrustningen blir fuktigare än vanligt. Därmed inte sagt att det är så blött att det droppar.

Lufta ur så gott det går efter rådande omständigheter. Sannolikheten för konstant regnande under hela turen är inte stor så du kommer, även vid risigt väder, förmodligen att hitta luckor där väta kan elimineras ur säck och annat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.