Dun el. synt?

Är det bara vikten som skiljer en dunsovsäck från en syntetisk, eller finns där andra kvalitetsskillnader? Det skiljer ju rejält i pris...
 
Dun är varmare men också känsligare mot fukt, tar längre tid att torka. Är det risk att det blir blött så är syntet bättre.
 
min erfarenhet

Idag är syntetsäckarna av så hög kvalitet så det finns relativt få anledningar till att välja en dunsäck. Men det är med sovsäckar som med allt annat, vad skall den användas till? Jag har själv 2 sovsäckar, en dunsäck för extrem kyla vilken passar sig för expeditioner. Min andra sovsäck är en syntetsäck som har en komforttemperatur på -5grader, denna säcken använder jag till i princip all friluftsaktivitet året om. Personligen så är jag inte känslig för kyla men skulle man vara det så kan man ju välja en syntetsäck med lägre komforttemperatur.

Så här tycker jag.

Dun.
+ Värme per viktenhet
+ Mindre skrymande

- Fuktkänslig
- Dyr om man vill ha bra kvalitet

Syntet:
+ Mindre vård
+ Tåligare

-Större och tyngre
___________________________________________________

Med andra ord så skall man inte på expedition som skall klara extrem kyla och låg vikt så är det nog bättre med en syntetsäck
 
Dun, absolut om du har råd!

Det är sällan så våt att du skulle ha ingen möjlighet att få dunnsäcken torkat. Till exempel tältade vi i somras en vecka i Kebnekaises Storglaciär. Det regnade nästan hela tiden, men det räcker ju om det finns ett par torra stund per veckan för att hålla din dunsäck tor och bekväm.
 
Men vilken säck ska man köpa?

Vilken säck ska man då köpa?
Jag har gjort en kort efterforskning, det finns "miljarder" olika modeller och märken, se bara listan nedan:

Dunsäckar
---------
Haglöfs Ultrapro #18, -18 / -10
Vikt: 1 900
Pris: 1 600 (friluftsbolaget)

Haglöfs Outback 20, -20 / -10
Vikt: 2 400
Pris: 1 100 (friluftsbolaget)

Karrimor TNF Superligth -18 (komftmp)
Vikt: ?
Pris 2 850 (friluftsbolaget)

Fjällräven Silhuett M15 +0 -20
Vikt: 1 750 g
Pris: 1 399 (friluftsbolaget)

Marmot Col Dryloft -29
Vikt: 2 150 g
Pris: 5 795 (sportsnet)

Marmot Aguille Dryloft -21
Vikt: 2 020 g
Pris: 5 195 (sportsnet)

Ajungilak Goose Bay Arctic -30
Vikt: 1 700 g
Pris: 3 995 (sportsnet)

Mountain Equipment Iceline -25
Vikt: 1 680 g
Pris: 5 395 (addnature)

Mountain Equipment Classic Dragon 1000 -20
Vikt: 1 600 g
Pris: 2 795


Syntetsäckar
------------
Ajungilak Kompakt Winter +15 -15 / -20
Vikt: 180 cm; 1 600 g, 195 cm; 1 750 g
Pris: 1 580 (sportsnet)

Ajungilak Tyin Winter +10 -20 / -35
Vikt: 180 cm: 2 000 g; 200 cm: 2300 g
Pris: 1 794 (sportsnet)

Ajungilak Tyin Arctic -5 -35 / -45
Vikt: 180 cm; 2 450 g, 200 cm; 2 700 g
Pris: 1 930 (sportsnet)

Mountain Equipment Skywalker3 -12 / -20
Vikt: 1 660 g
Pris: 1 995 (addnature)

Mountain Equipment Sleepwalker3 -12 / -20
Vikt: 1 850 g
Pris: 2 595 (addnature)

----------------

Jag är medveten att det är lite blandat "äpplen & päron" här, vissa säckar klarar inte särskilt låga temperaturer.

Men se bara på syntetsovsäcken Ajungilak Tyin Arctic, den påstås tåla temperaturer nedåt -35 (extrem -45), en säck för personer upp till 180 cm väger 2 450 g och kostar 1 930 kr.
En dunsäck Marmot Col Dryloft -29 väger 2 150 g och kostar 5 795 kr.

Då följer naturligtvis frågan:
1. Är 300 g viktskillnad värd ung. 4 000 kr?
2. Lovar syntetsäckstillverkarna mer än de kan hålla (dvs, är alla syntetsäckstiullverkare Onda)?

Över huvud taget verkar inte viktskillnaden vara mer än ca 500 g för en motsvarande syntetsäck (rätt eller fel)? Jag är på jakt efter en lätt sovsäck som ska ha komforttemperatur på omkring -15 C, men ska tåla nedåt -35 C.
 
samma situation!

Hallå!

Jag har precis samma problem som dig! En viktig detalj du glömmer är dock att syntetsäckar är betydligt mer skrymmande än dunsäckar. Det kan vara viktigt!
Annars är det som du säger. Det skiljer inte särsilt mycket i vikt. Ta en titt på northstar.se också. Där har de bra säckar till billiga priser. Vet dock inte om de håller samma kvalitet som haglövs o grabbarna men de är iallafall billigare.

Lycka till med ditt val och meddela mig gärna vad du valde!
 
Tänk på hållbarheten

En högkvalitativ dunsäck håller livet ut,, en högkvalitativ syntetsäck kanske 10 år max.

Mina råda:
Skall du göra skidturer i mycket kall väderlek>> DUN
"Vanliga veckovandringar">> syntet
Paddla>> Syntet (här kan det bli blött)
Tävla i Bergsmarathon>> Dun (varje gram räknas)
Sommarsäck>> Syntet (skiljer för lite i vikt)

Huvudtanken är: Blött och varmt>> syntet
Kallt och torrt>> Dun
 
Atle; sa:
Är det bara vikten som skiljer en dunsovsäck från en syntetisk, eller finns där andra kvalitetsskillnader? Det skiljer ju rejält i pris...
Det finns nog ingen form av djurutnyttjande där djuren utsätts för så mycket lidande som när det gäller framställning av dun till bl.a. sovsäckar. Det mesta dunet importeras från Kina där etisk hantering av djur är ett okänt begrapp.
 
Enligt vad jag har hört så kommer det mest högkvalitativa dunet från Östeuropa, eftersom gässen där föds upp till högre ålder än i Asien. Äldre gäss ger bättre sovsäcksdun. Östblockets kollaps för drygt 10 år sedan har bidragit till att mer bra dun har nått marknaden i väst. Till följd av detta har dunkvaliteten i friluftsprodukter höjts märkbart de senaste 10 åren. På 80-talet var 550 standard, och 650 det bästa man kunde få tag i. Nuför tiden har flera tillverkare kvalitet 800 i sina sovsäckar.

Dun är en biprodukt när man föder upp gäss för att äta dem, men jag har också hört hårresande historier om hur man behandlar gässen. Hurvida det är bättre i Östeuropa än i Asien kan jag inte uttala mig om. Här kanske vi har en potentiell "bomb" i klass med pälskappor - pälsdjursuppfödning?

Dock är ju dun en naturprodukt. Syntetstoppningen i sovsäckar är ju gjord av olja, med allt elände i form av oljeutsläpp, raffinaderier, kemisk industri mm som den hanteringen för med sig.

Syntetfyllningarna utvecklas och blir bättre, men som sagt så har även dunfyllningen blivit bättre! Jag är tveksam till att syntetfyllningarna verkligen har knappat in på dunets försprång under de senaste 10 åren.

Dunets hållbarhet är omvittnad. Jag har en dunsovsäck från 1959 som fortfarnade fungerar bra. Det är mer än man kan säga om syntetsäckarna från 80-talet.

Peter
 
Dun är känsligare för fukt som sagt var, och det torkar inte särskilt lätt som vissa verkar tro. Det är klart att på sommaren så är fuktigt dun inget problem, värre är det på vintern. Kroppen ger ifrån sig fukt som stannar i dunet och är det 15 minusgrader så lär det inte vara så lätt att torka dunet.

Dun är dessutom organiskt vilket innebär att det kan mögla. Enligt vissa kan det börja mögla på mindre än ett dygn beroende på temperatur och fuktighet.

Jag skulle vilja påstå att argumenten för att köra med syntet istället för dun är samma som argumenten för att välja polyester och nylon i kläderna istället för siden.
 
Dun och fukt

Det stämmer att dun är känsligare för fukt än syntetstoppning, men hur ofta har det någon praktisk betydelse? Under samtliga mina friluftsnätter de senaste 15 åren har jag sovit i dun, och de gånger jag fått min sovsäck så fuktig att det över huvud taget påverkat dess isoleringsförmåga kan man räkna på ena handens fingar. Ingen av mina dunsovsäckar har någonsin möglat.

Den som tvivlar på att jag varit ute en del under olika förhållanden kan ta en titt på min hemsida.

Visst, jag är noga med att hålla min sovsäck torr när jag är ute. Men vem är inte det? Det var väl en av de första reglerna som man blev itutad som liten frilufsare: Det sista som får bli blött är sovsäcken.
Är man slarvig med att hålla sovsäcken torr kanske man bör ha syntetsäck istället? Frågan är bara hur skönt det är att sova i en blöt syntetsäck?

Peter
 
Dun och Dun (etik)

Det är ju skillnad på olika sorters dun (liksom det är skillnad på olika sorters syntetfyllningar) också. Om man väljer ejderdun så bör det inte vara något etiskt problem, dunet plockas från bona och ejdern skyddas. möjligtvis kan man hävda att ejdrarna skyddas lite väl bra, endel dunsamlare skjuter havsörnar och andra rovfåglar! Nu är ju ejderdun också något dyrare än gåsdun.
[Ändrat av KLAGER 2002-06-10 kl 13:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.