Sovsäck, syntet eller dun

Hej, ja jag vet att de kanske finns flera hundra trådar om detta ämne men jag uppfattar att ingen behandlar följande.

Funderar på sov säckar. Det jag vill använda den till är främst vandring i fjällen i aug, sept och okt... Det som jag funderar på hur mycket vikt skall man lägga på comfort tempraturen eller är det så att man klarar sig med lite kläder på, typ micro fleace? Jag är inte frusen av mig... jag behöver inte ha fyra lagaer kläder om de är -20 garder ute på vintern...
Hur skall man tänka skall man köpa en sovsäck som klarar typ minus 20 för att veta att man inte kommer att fyrsa och hellre ha sov säcken öppen?
Sedan syntet eller dun i vandring vad är era erfarenheter?
Som ensam vandrare är det ju viktigt med vikten också....
 
Hej, ja jag vet att de kanske finns flera hundra trådar om detta ämne men jag uppfattar att ingen behandlar följande.

Funderar på sov säckar. Det jag vill använda den till är främst vandring i fjällen i aug, sept och okt... Det som jag funderar på hur mycket vikt skall man lägga på comfort tempraturen eller är det så att man klarar sig med lite kläder på, typ micro fleace? Jag är inte frusen av mig... jag behöver inte ha fyra lagaer kläder om de är -20 garder ute på vintern...
Hur skall man tänka skall man köpa en sovsäck som klarar typ minus 20 för att veta att man inte kommer att fyrsa och hellre ha sov säcken öppen?
Sedan syntet eller dun i vandring vad är era erfarenheter?
Som ensam vandrare är det ju viktigt med vikten också....

Du ställer lite oklara frågor som är svåra att besvara. Det är klart att komforttemperaturen har betydelse, annat vore ju konstigt. Men det är ju också så att man kan förstärka med lite kläder om sovsäcken inte riktigt räcker till.

Men själv utgår jag från erfarenhet. Jag har en Marmot Hydrogen med komforttemperatur -1 som jag använt många nätter i fjällen i september. När temperaturen sjunkit ned mot -10 så har den varit lite på gränsen och jag har då förstärkt med dunjacka. Den räcker, men jag hade med fördel kunnat haft en något varmare säck med en komforttemp på runt -6 till -10 grader, mer än så behövs inte för höstbruk i svenska fjällen. Att man har ett underlag med bra isolering påverkar också väldigt mycket. Jag använde tidigare ofta ett ridgerest, men efter en kall tur i september då jag verkligen kände kylan gå igenom skaffade jag ett downmat.

Vad man har på sig har också betydelse; mina "sovkläder" har de senaste höstturerna bestått av mina "reservkallingar" i ull, stretchfleecebrallor, torr underställströja, sockar och mössa. Ibland dunjacka. Jag försöker alltid hålla ett ombyte torrt som jag kan ta på mig när jag är i tältet vilket jag tycker är än viktigare på blöta turer.

När det gäller dun eller syntet finns nog massor att läsa på forumet. Jag säger dun alla gånger. Fördelen är att man får en varmare säck till lägre vikt, mindre packvolym och längre livslängd. En bra dunsäck kostar en bra slant men håller länge om man sköter den. Den något högre fuktkänsligheten är inget jag märkt av i praktiken trots många dagar med uselt väder.
 
Du bör nog förfina dina krav.
Annars blir det svårt att råda dig.
Dun leder stort, lätare, mindre och varmare. YMMV
 
Ja, specisera... de är inte de enklaste... Men användnings området skall främst vara de svenska fjällen på höst kanten... aug-sept kanske oktober....
Är inte skärskilt frysen av mig, men vill inte ligga å frysa i onödan... sedan så när man vandrar vill man ju vandra så lätt de går och inte bära onödig vikt...
Det går ju alltid å köpa en sovsäck som klarar 25 minus.. men hur varm är den när man höst vandrar?
nack del med att sova med öppen sovsäck???
 
Varma sommarnätter och inomhus kan man bruka öppen sovsäck som täcke, med god funktion.
Som du utvecklat dig komfort ner till -10°. Är du med eller ivändare? Det har att göra med rymligheten i sovsäcken. Sovsäckslakan i siden rekommenderas av många skäl.
 
Hur är det med komprimeringen? Har nu en everest syntetsäck, riktigt tunn. Typ 15komfort eller nått. Brukar alltid sova med kläder på. Men denna komprimerar jag tills nästintill obefintlig storlek i en Sea to Summit Event vattentätpackpåse.

Men om jag skulle få för mig att köpa en dunsäck för 1800kr+ kan hur är det med att komprimera dessa då?
 
Men om jag skulle få för mig att köpa en dunsäck för 1800kr+ kan hur är det med att komprimera dessa då?


Det beror väl helt på hur mkt dun det är i sovsäcken. Det är ju lite svårt att svara på ifrån ett pris bara.

Men rent generellt komprimeras en dunsovsäck mer än en i syntet om båda säckarna är specade till samma komforttemperatur.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.