Sovsäck, syntet eller dun

Hej, ja jag vet att de kanske finns flera hundra trådar om detta ämne men jag uppfattar att ingen behandlar följande.

Funderar på sov säckar. Det jag vill använda den till är främst vandring i fjällen i aug, sept och okt... Det som jag funderar på hur mycket vikt skall man lägga på comfort tempraturen eller är det så att man klarar sig med lite kläder på, typ micro fleace? Jag är inte frusen av mig... jag behöver inte ha fyra lagaer kläder om de är -20 garder ute på vintern...
Hur skall man tänka skall man köpa en sovsäck som klarar typ minus 20 för att veta att man inte kommer att fyrsa och hellre ha sov säcken öppen?
Sedan syntet eller dun i vandring vad är era erfarenheter?
Som ensam vandrare är det ju viktigt med vikten också....

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej, ja jag vet att de kanske finns flera hundra trådar om detta ämne men jag uppfattar att ingen behandlar följande.

Funderar på sov säckar. Det jag vill använda den till är främst vandring i fjällen i aug, sept och okt... Det som jag funderar på hur mycket vikt skall man lägga på comfort tempraturen eller är det så att man klarar sig med lite kläder på, typ micro fleace? Jag är inte frusen av mig... jag behöver inte ha fyra lagaer kläder om de är -20 garder ute på vintern...
Hur skall man tänka skall man köpa en sovsäck som klarar typ minus 20 för att veta att man inte kommer att fyrsa och hellre ha sov säcken öppen?
Sedan syntet eller dun i vandring vad är era erfarenheter?
Som ensam vandrare är det ju viktigt med vikten också....

Du ställer lite oklara frågor som är svåra att besvara. Det är klart att komforttemperaturen har betydelse, annat vore ju konstigt. Men det är ju också så att man kan förstärka med lite kläder om sovsäcken inte riktigt räcker till.

Men själv utgår jag från erfarenhet. Jag har en Marmot Hydrogen med komforttemperatur -1 som jag använt många nätter i fjällen i september. När temperaturen sjunkit ned mot -10 så har den varit lite på gränsen och jag har då förstärkt med dunjacka. Den räcker, men jag hade med fördel kunnat haft en något varmare säck med en komforttemp på runt -6 till -10 grader, mer än så behövs inte för höstbruk i svenska fjällen. Att man har ett underlag med bra isolering påverkar också väldigt mycket. Jag använde tidigare ofta ett ridgerest, men efter en kall tur i september då jag verkligen kände kylan gå igenom skaffade jag ett downmat.

Vad man har på sig har också betydelse; mina "sovkläder" har de senaste höstturerna bestått av mina "reservkallingar" i ull, stretchfleecebrallor, torr underställströja, sockar och mössa. Ibland dunjacka. Jag försöker alltid hålla ett ombyte torrt som jag kan ta på mig när jag är i tältet vilket jag tycker är än viktigare på blöta turer.

När det gäller dun eller syntet finns nog massor att läsa på forumet. Jag säger dun alla gånger. Fördelen är att man får en varmare säck till lägre vikt, mindre packvolym och längre livslängd. En bra dunsäck kostar en bra slant men håller länge om man sköter den. Den något högre fuktkänsligheten är inget jag märkt av i praktiken trots många dagar med uselt väder.

Du bör nog förfina dina krav.
Annars blir det svårt att råda dig.
Dun leder stort, lätare, mindre och varmare. YMMV

Ja, specisera... de är inte de enklaste... Men användnings området skall främst vara de svenska fjällen på höst kanten... aug-sept kanske oktober....
Är inte skärskilt frysen av mig, men vill inte ligga å frysa i onödan... sedan så när man vandrar vill man ju vandra så lätt de går och inte bära onödig vikt...
Det går ju alltid å köpa en sovsäck som klarar 25 minus.. men hur varm är den när man höst vandrar?
nack del med att sova med öppen sovsäck???

Varma sommarnätter och inomhus kan man bruka öppen sovsäck som täcke, med god funktion.
Som du utvecklat dig komfort ner till -10°. Är du med eller ivändare? Det har att göra med rymligheten i sovsäcken. Sovsäckslakan i siden rekommenderas av många skäl.

Hur är det med komprimeringen? Har nu en everest syntetsäck, riktigt tunn. Typ 15komfort eller nått. Brukar alltid sova med kläder på. Men denna komprimerar jag tills nästintill obefintlig storlek i en Sea to Summit Event vattentätpackpåse.

Men om jag skulle få för mig att köpa en dunsäck för 1800kr+ kan hur är det med att komprimera dessa då?

Men om jag skulle få för mig att köpa en dunsäck för 1800kr+ kan hur är det med att komprimera dessa då?

Det beror väl helt på hur mkt dun det är i sovsäcken. Det är ju lite svårt att svara på ifrån ett pris bara.

Men rent generellt komprimeras en dunsovsäck mer än en i syntet om båda säckarna är specade till samma komforttemperatur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips