Sovsäck - syntet

Hej,

Rekommendationer för sovsäck komfort (kvinna) 0 till -10. Måste vara syntet. Så miljövänlig som möjligt.

Jag hade i min lista över säckar att testa Mountain Hardware UltraLamina versioner. Verkar ha än bättre nu med Lamina Z. Men det verkar som Mountain Hardware intet ska säljas längre i Sverige för jag hittar väldigt lite nu i butikerna och definitivt inte de som är lättast i vikt.

Vad skulle ni välja?
Hur mycket hjälper en liner för värmens skull?
Finns det något märke och modell som närmar sig 1kg i vikt med dessa krav?
 
Isoleringen är ganska rakt proportionell mot vikten på fyllningen. Med vikt kring 1 kg kommer man i allmänhet några grader över fryspunkten, vill man ha det varmare får man öka vikten. Var och när ska du ha säcken? En liner ger några grader till, inte fullt så många som reklamen utlovar dock, enligt min erfarenhet...
 
Hej,

Rekommendationer för sovsäck komfort (kvinna) 0 till -10. Måste vara syntet. Så miljövänlig som möjligt.

Jag hade i min lista över säckar att testa Mountain Hardware UltraLamina versioner. Verkar ha än bättre nu med Lamina Z. Men det verkar som Mountain Hardware intet ska säljas längre i Sverige för jag hittar väldigt lite nu i butikerna och definitivt inte de som är lättast i vikt.

Vad skulle ni välja?
Hur mycket hjälper en liner för värmens skull?
Finns det något märke och modell som närmar sig 1kg i vikt med dessa krav?

Här kan du kolla några enligt Prisjakt : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s211235435&o=eg_2828&rev=1#prodlista

Men 1 kg hamnar du garanterat inte på, snarare det dubbla.
 
Jag har en Lamina 35 och den skall väl klara ner till 0
men den är en aning för kall för mig på fjället på sommaren.

Skulle jag köpt idag hade jag nog försökt med en aning varmare eller kompletterat med kläderna som jag har med mig, men jag blir varm när jag vandrar så har enbart en fleece med som värmeplagg, resten är mer mot regn.
 
Du får nog räkna med en vikt kring ca 1,6-2kg (variation för ligglängd) för en syntetsäck som klarar de temperaturer du anger. Räkna även med att många tillverkare inte anger fodralet i sovsäcksvikten, så det tillkommer;)
Det är inget magiskt med polyestervadd även om tillverkarna använder olika fantasifulla namn, så värmen och loftet står oftast i direkt proportion till isoleringsförmågan. Då syntetsäckar snabbare tappar loftet är ett tips att lägga dig i undre skalan av ditt behov, för att säcken skall vara komfortabel vid ex -5 om några år. Du bör leta efter en sovsäck som har en TComfort (enligt EN13537) ner mot -10C.
Ett tips jag hitta som motsvarar ditt krav är Marmot Wm Trestless 15 (TComfort -10.1C) vilket ger en viktangivelse i undre gränsen av ditt önskade tempområde:
http://marmot.com/products/details/womens-trestles-15

Men det finns säkert fler alternativ om du letar runt. Marmot, MH, Haglöfs, Mammut mfl är kända tillverkare av bra syntetsäckar.

Tänk även på hur du sover, då de allra lättaste sovsäckarna även är ganska klaustrofobiskt skurna och passar sämre om du sover på sida eller vill vända dig inuti säcken.
 
Quilt + sovsäck

Kanske kan vara en idé att testa en kombination av en syntetquilt (kolla astucas.com) och en sovsäck med comforttemp runt 0-grader. Kan ge en lägre totalvikt än en renodlad vintersäck i syntet.
 
Syntetiska sovsäckstyger och fibrer är inte speciellt miljövänliga, urprunget är olja och det krävs rejält med kemikalier för att komma till målen.
Dun från slaktdjur är betydligt snällare mot naturen, värmer mer och väger mindre, men en sovsäck med ner till -10° verklig temperatur blir ändå 1,2-1,3 kg om du inte väljer en skräddad som passar dig. Då kanske du kan minska vikten med ett par hekton.
Att reflektera över vad det är man väljer och då gå till pudelns kärna brukar sällan vara fel. En dunsäck har även längre liv än en syntetsäck.
Jag har haft syntetsäckar som tröttnat efter 5-6 års hård användning och jag har dunsäckar i 25 år även om de har flertalet lappar både invändigt och utvändigt. Miljöbelastning har många parametrar förutom mot plånboken.
I ditt fall skulle jag ta reda på vad Roberts skulle vilja ha för en i rätt storlek.
go tur.
 
Syntetiska sovsäckstyger och fibrer är inte speciellt miljövänliga, urprunget är olja och det krävs rejält med kemikalier för att komma till målen.
Dun från slaktdjur är betydligt snällare mot naturen, värmer mer och väger mindre, men en sovsäck med ner till -10° verklig temperatur blir ändå 1,2-1,3 kg om du inte väljer en skräddad som passar dig. Då kanske du kan minska vikten med ett par hekton.
Att reflektera över vad det är man väljer och då gå till pudelns kärna brukar sällan vara fel. En dunsäck har även längre liv än en syntetsäck.
Jag har haft syntetsäckar som tröttnat efter 5-6 års hård användning och jag har dunsäckar i 25 år även om de har flertalet lappar både invändigt och utvändigt. Miljöbelastning har många parametrar förutom mot plånboken.
I ditt fall skulle jag ta reda på vad Roberts skulle vilja ha för en i rätt storlek.
go tur.

Tack för svaret.
Tyvärr har du fel om miljövänligheten. Antar lite att du är jägare :)
Syntetmaterial återanvänds. Produkten ska komma från återanvänt material, material från bl.a. de 300 miljoner nya ton plast som vardagspersonen per år bidrar med att producera. Att materialet från början kommer från resurser som borde ligga kvar långt under marken är en annan kamp att utkämpa. Jag jobbar med dessa frågor, bl.a.. Dock just detaljerna kring plasten har vi andra i organisationen som sysslar med men jag får tillräckligt med underlag att studera.

Du skriver dun från slaktdjur. Viktigt att kolla detta när man handlar. Dun kommer OFTAST från fjäderfän som hålls i trånga utrymmen hela livet och där man plågar djuren genom att dra ur fjädrarna ur dom i vaket tillstånd. Många fåglar dör av denna tortyr. Men det är tortyr nog även för de som lever vidare och inte har kvar sina fjädrar. Deras försvar och värmeskydd är också en fortsatt tortyr.

Annars har du rätt i allt annat. Jag betalar gärna många gånger mer för något som håller livet ut, men jag kan inte moraliskt acceptera att andra lider för mina krav.
Min säck ska dessutom klara av upp mot 100% fuktiga områden i tropisk miljö och ner till öken miljö. Kommande resa är att tälta i Alaska och Botswana. Därav fungera inte en dun även om jag skulle hitta en som är miljövänligt dun. Dessutom svettas jag som bara den så säcken blir blöt invändigt.

Tack för rådet att kolla upp Robert's. Dom kände jag inte till.
 
Tack till alla ni andra också. Ett antal tänkvärda kommentarer.

Jag anade att jag måste ligg kring 2kg för att det ska passa mig. Får nog också se till att testa ett antal så jag får en som man kan ligga hopkurad på sidan, min liggställning.
 
Hos norska Isbjörn som nämndes tidigare i tråden kan du få din syntetsovsäck måttbeställd.

Vill du ha motsvarande i dun så är det Polska Roberts eller Cumulus som gäller.
 
Nej jag jagar inte med annat än kamera och kikare så även där hade du fel.
Till syntettyger återanvänds några % av petflaskor etc, det mesta kommer från svart olja hur ogärna du än vill inse det.
Slaktfågeldun brukas numera som certifierarat dun. En hellång blixtlås tillåter dig bruka säcken som quilt om det blir varmt.
Syntetsäckar fyller mer än dunsäckar förutom att de är tyngre och under livstiden av en dunsäck behöver du 4-6 syntetsäckar, gissa vad som gör störst avtryck?
Go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.