Innersäck dun med yttersäck av syntet!

Hej!
Efter 4v på fjället i vintras i -20 i snitt så har jag hittat mina svaga punkter som jag vill åtgärda till vinterns långtur! Jag hade försvarets dubbelsäck (Är man 20 så fryser man inte i den men jag är 45...) och säcken är minst 12 år gammal=tveksam isolering....Nu hade vi det kallt men soligt så varje morgon kunde vi torka säckarna i solen (Gick väldigt snabbt)och om jag har analyserat rätt så fukten på yttersäcken kommer från min nattliga avdunstning och kondensen på innertältduken som man kommer åt när man snurrar runt i sömnen! ( Inner säcken var torr förutom runt öppningen )
Dom flesta proffs jag pratar med säger att om man ska vara ute länge så är det bara syntet som gäller men eftersom jag fryser lätt så skulle jag vilja ha en dunsäck (fick prova en natt och sov som en gud :) )och en yttersäck av syntet som tar hand om fukten!
Som info så har jag även en Denali 5-säsongs men den dragkedjan gillar jag inte!
Så är det någon som vet var jag kan hitta en dubbelsovsäck som har dun som innersäck och syntet som yttersäck! Och finns det någon nackdel med Dun/syntetsäck?

/Kenneth med ett gäng hundar
 
Jag har en Marmot-säck (Wind river dry). En dunsäck med ett skal som står emot väta och slitage bättre än vanliga säckar. Dock finns den ej kvar att köpa.
Hittade denna: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT20140. Dyr men har det som du letar efter.
Du kan även kolla runt på andra sidor som säljer Marmot-säckar. Sök då efter "MemBrain" vilket är deras skydd mot väta.

/Anders
 
Metoden är beprövad och verkar fungera.
Nackdelen är väll tyngden.

Carinthia som designat försvarets sovsäck hade tidigare liknande kombinationer med dun innerst och syntet ytterst, precis som du efterfrågar. Vet dock inte om de fortfarande gör dessa eller vad säckarna heter. Fråga Carinthia.

Helsport Tempelfjorden och Helsport Kongsfjorden har denna typ av dubbel konstruktion.

Ett tredje alternativ är att du skaffar en stor syntetsäck som du är nöjd med och sedan måttbeställer en innersäck i dun från polska Roberts. Beskriv vad det är du vill göra, ta bilder på syntetsäcken, alla mått osv. Roberts syr i stort sett vad du vill bara du kan ge en tillräckligt detaljerad beskrivning.
 
Metoden är beprövad och verkar fungera.
Nackdelen är väll tyngden.

Carinthia som designat försvarets sovsäck hade tidigare liknande kombinationer med dun innerst och syntet ytterst, precis som du efterfrågar. Vet dock inte om de fortfarande gör dessa eller vad säckarna heter. Fråga Carinthia.

Helsport Tempelfjorden och Helsport Kongsfjorden har denna typ av dubbel konstruktion.

Ett tredje alternativ är att du skaffar en stor syntetsäck som du är nöjd med och sedan måttbeställer en innersäck i dun från polska Roberts. Beskriv vad det är du vill göra, ta bilder på syntetsäcken, alla mått osv. Roberts syr i stort sett vad du vill bara du kan ge en tillräckligt detaljerad beskrivning.

Tack!!! Precis vad jag letar efter! Tyngden är inga problem då jag kör hundspann! (fattar dock inte hur jag kunde missa dom när jag har kollat på Helsport...)
Jag har ju som sagt försvarets säck och skulle kunna använda den yttersäcken och köpa dun från Roberts
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mikael_Uppsala Innersäck ökar kapaciteten? Bo och sova 13
andersmossing Innersäck / innerliner Bo och sova 22
AzP Omvänd fråga om dubbelsäck: hur uppskattar ni komforttemp på endast innersäck? Bo och sova 11
jmlove Vintertur med ny innersäck... på måndag bär det av! Bo och sova 2
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.