Dun eller?

Funderar på att köpa en ny sovsäck. Men ska man köpa en dun säck eller en syntet. Skall kunna användas i skåne året runt.
 
Vad jag förstår så är en dunsäck lättare men svårare att få torr om den blir fuktig (alltså fuktkänslig), medans en syntetsäck är tyngre och tar mer plats när den är nerpackad. Om man ska tro på Hästens (sängtillverkaren) så ska man ju sova bättre "kring" naturmaterial men vete fan hur det är med den saken egentligen. Jag har samma problem som du, är också på väg att skaffa en ny säck men det lutar åt en dunsäck och detta på grund av den låga vikten och den lilla packvolymen.

//stefan
 
Dun vs. syntet

Syntetens kvalitet försämras också om man inte sköter om den. Däremot är det enklare att ta hand om en syntetsäck än en dunsäck.
I vårat avlånga land kan det vara ganska så fuktigt och perioder med mycket regn. Då fungerar en syntetsäck mycket bättre. Har du inte möjlighet att torka sovsäcken så försämras värmekapaciteten, så vid regn i flera dagar fungerar syntetsäcken bättre eftersom den inte tar till sig fukt som en dunsäck.
Är man väldigt viktberoende så är en dunsäck ett bättre val(om man ska ha en som tål mycket kyla). Annars så finns det idag sovsäckar i syntet som är väldigt lätta.

På det hela taget tycker jag att syntet vinner över dun.

Mvh, Pelle.
 
Re: Dun vs. syntet

zeromaker; sa:
I vårat avlånga land kan det vara ganska så fuktigt och perioder med mycket regn. Då fungerar en syntetsäck mycket bättre. Har du inte möjlighet att torka sovsäcken så försämras värmekapaciteten, så vid regn i flera dagar fungerar syntetsäcken bättre eftersom den inte tar till sig fukt som en dunsäck.

Mvh, Pelle.

Hejsan!

Detta är en typ av uttalande som man läser väldigt ofta, dvs att dun inte skulle fungera i regnigt väder. Man undrar ju lite till mans om folk som påstår detta baserar sina uttalanden på egen erfarenhet, eller om de går på hörsägnen. Efter att ha använt dun i alla sovsäckar och förstärkningsplagg de senaste 10-15 åren måste jag erkänna att jag inte kan hålla med.

Ett belysande exempel var när jag lyckades lobba ner min dunjacka i en kastrull full med vatten där den fick ligga hela natten utan att jag märkte det. På morgonen hade allt vatten sugits upp och jackan såg mest ut som en disktrasa. Det var bara att vrida ur jackan, lösa upp alla dunklumpar med fingrarna och hänga upp den under regnskyddet, det regnade nämligen under hela dagens vandring. Nu till poängen: När vi kom fram på kvällen hade jackan torkat!!! Faktum är att dun torkar oerhört fort, speciellt om man är klok nog att impregnera dunet - till exempel med NikWax's eminenta Down Wash

De enda gångerna jag haft problem med att min dunsovsäck är antingen då det varit mycket kallt, typ -20 grader och kallare och den gången då jag sov i en snöka (= snögrotta) och det blev varmt så att snön började smälta. Sover man i tält under normala förhållanden förstår jag inte hur man lyckas få sin sovsäck blöt oavsett hur mycket det regnar ute.

Så för min del anser jag att det snarare är en kostnadsfråga. En bra dunsovsäck är lättare och dyrare, så varje gram som man minskar sin packning med kostar en inte helt obetydlig mängd pengar.

Mvh

Stefan
 
Köp dun!

Väg in komforten när du köper sovsäck! Sover du med duntäcke hemma för att det är skönare så finns det väl ingen anledning att sova i en syntetsäck ute? Min erfaranhet är att dun känns fluffigare och luftigare än syntet, och temperturintervallet som säcken är skön att sova i är större för dun är för syntet. Att den dessutom väger mindre och tar mindre plats är komfortabelt när man bär den. För min användning har dun inga nackdelar.

ME (och säkert många andra märken också) har ett lätt vattenavvisande yttertyg på några av sina dunsäckar utan att det kostar så mycket extra - men i ärlighetens namn - hur ofta blir sovsäcken blöt?

/Linda
 
Re: Köp dun!

seglartjej; sa:
men i ärlighetens namn - hur ofta blir sovsäcken blöt?

Precis min tanke innan jag gick över till dun: "Hur många gånger har jag blött ner min sovsäck så mycket att den hade förstörts om den var dun?"
Mitt svar var "noll", så resten var bara en fråga om ekonomi :)
 
...eller ett Hilleberg

Insidan på vårt Hilleberg blir dyngsurt om det regnar, och blött om det inte regnar. Trycker man då i sömnen sovsäcken mot innertältet så att detta vidrör yttertältet blir sovsäcken till att börja med fuktig (vårt billiga Caravantält blir inte blött på insidan).
Men Hilleberg har ju andra fördelar (vikt, hållbarhet med mera).
Hursomhelst väljer jag syntetsovsäck av dessa skäl:
1) Jag är inte frusen av mig när jag sover. När andra ligger inbyltade i sina dunsäckar, ligger jag halvnaken med syntetsäcken enbart som täcke.
2) Jag campar så gott som aldrig i kallare nätter än +5. Behöver jag förstärka så tar jag underställ och mössa på mig.
3) Jag hatar ömtåliga saker, som måste torkas och impregneras och pysslas om mer än (vad jag tycker) nödvändigt.
Har nu en gammal Caravansovsäck (syntet) som funkar perfekt, men den väger cirka 1,7 kilo. Funderar på en lättare: Ajungilak kompakt summer, ME Firewalker UL eller Haglöfs LIM 100. Nån som har erfarenhet av dessa?
 
Kunskap och erfarenhet

1. Jag har ungefär 20 års erfarenhet av att sova utomhus, i tält, i stuga och i snöka/bivack. Detta både sommar och vinter(inte snöka på sommaren dock).
2. Jag har arbetat med produkter för friluftsliv i ca 3år på heltid och som guide/instruktör i ca 5år.

Jag skulle våga säga att jag har en viss erfarenhet..... Fast nog om det.


Jag påstår inte att skillnaden mellan syntet och dun är enormt stor men den finns där. Dun är känsligare för fukt.
Jag påstår detta dels pga egna erfarenheter och sedan kan man ju fråga sig hur ofta man hör att en dunsäck har möglat...eller att dunet har klumpat sig, kontra problem med en syntetsäck.... Mer problem med dun än syntet?
 
Re: Kunskap och erfarenhet

zeromaker; sa:
Jag påstår inte att skillnaden mellan syntet och dun är enormt stor men den finns där.

Ja.. men i oktober förra året skriver du ju att "I Sverige är syntet mycket bättre än dun med tanke på fuktabsorbering". Hur menar du egentligen?

Utan att räkna upp x antal års erfarenhet (som lätt kan bli lite förmätet på en sida som denna där 20 år nog inte ses som något särdeles anmärkningsvärt) så ser inte jag någon anledning till att efter de senaste tio åren med min nuvarande dunsäck gå tillbaka till syntet. Och detta gäller alla jag känner som använder dunsäckar. Däremot är det fler som går över till dun pga de uppenbara fördelarna vikt/komforttemperatur, livslängd, sovkomfort. Personligen trivs jag alldeles för bra med dun och har inte heller märkt av några av dunets nackdelar. Men det är väl så att var och en blir salig på sin tro och gillar man syntet så gör man men att hävda att syntet är "mycket bättre" än dun tycker jag bara gör ens argument genomskinliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.