Dun eller?

Min mening var inte att vara anmärkningsvärd eller påskina x antal års kunskap. Som du kanske läste efter mitt förra inlägg så skrev Stefan om uppgifter baserade på erfarenhet eller om vissa uppgifter baserades på "hörsägnen". Detta rent allmänt.

Jag vill bara påpeka MIN erfarenhet av ämnet och att det inte var något jag bara tog löst ur luften.

Att jag i oktober förra året sa att syntet är mycket bättre än dun, med betoning på mycket(?) kanske var att ta i. Jag är mycket medveten om att yttermaterial och dunet i sig är mycket bättre nu än för exempelvis 20, 15, 10, 5 år sedan. Och att kvaliten fortsätter att förbättras. Så också i syntetsäcken där förhållandet vikt/värmekapacitet förbättras.

Som sagt så är skillnaden i fuktabsorbering idag ganska liten mellan dun och syntet. Men än så länge absorberar syntet mindre fukt än dun och är mer lättskött enligt min åsikt.
 
zeromaker; sa:
Min mening var inte att vara anmärkningsvärd eller påskina x antal års kunskap. Som du kanske läste efter mitt förra inlägg så skrev Stefan om uppgifter baserade på erfarenhet eller om vissa uppgifter baserades på "hörsägnen". Detta rent allmänt.

Jag vill bara påpeka MIN erfarenhet av ämnet och att det inte var något jag bara tog löst ur luften.

Att jag i oktober förra året sa att syntet är mycket bättre än dun, med betoning på mycket(?) kanske var att ta i. Jag är mycket medveten om att yttermaterial och dunet i sig är mycket bättre nu än för exempelvis 20, 15, 10, 5 år sedan. Och att kvaliten fortsätter att förbättras. Så också i syntetsäcken där förhållandet vikt/värmekapacitet förbättras.

Som sagt så är skillnaden i fuktabsorbering idag ganska liten mellan dun och syntet. Men än så länge absorberar syntet mindre fukt än dun och är mer lättskött enligt min åsikt.

Då är vi ganska överens. Det jag menar är dock att trots att en dunsäck är något fuktkänsligare så är det inget jag personligen märkt av. Argumentet förs dock ofta fram (oftast från de som inte använder dunsäckar) så att det är lätt att få uppfattningen att det utgör ett problem.
 
dave1; sa:
Då är vi ganska överens. Det jag menar är dock att trots att en dunsäck är något fuktkänsligare så är det inget jag personligen märkt av. Argumentet förs dock ofta fram (oftast från de som inte använder dunsäckar) så att det är lätt att få uppfattningen att det utgör ett problem.
Nä, jag har också förvånats över att detta med fuktkänsligheten inte har visat sig för mig när jag använder dunsäckar året om.
1. Att luften generellt är fuktigare om hösten kan väl inte göra mycket varken från eller till i en sovsäck.
2. Att det regnar mer om hösten är väl snarast en fråga om torkningsmöjligheter. Jag förutsätter att alla håller sina säckar, oavsett material, fria från direkt regn (plastkasse). Problemet uppstår alltså när man ska torka, om det regnar oavbrutet i en vecka kanske det är svårt att få tillfälle att torka upp sin dunsäck. Å andra sidan vet jag inte när jag senast var ute en hel vecka när det regnade...
3. Att fukt skadar en dunsäck men inte en syntetsäck. Detta skulle teoretiskt vara en poäng, men inte har jag märkt att mina dunsäckar möglat trots viss fuktgrad. Brukar vädra dem så fort det blåser eller solen tittar fram, behövs inte lång stund.

Så vilken höstfukt är det man talar om? Är det då inte bättre att satsa den extra vikten på att skaffa en dunsäck med lite marginal, så man klarar att sova i några minus även i en lätt rå säck, snarare än att skaffa en tung och klumpig syntetsäck som man håller kruttorr?
 
dave1; sa:
zeromaker; sa:
Min mening var inte att vara anmärkningsvärd eller påskina x antal års kunskap. Som du kanske läste efter mitt förra inlägg så skrev Stefan om uppgifter baserade på erfarenhet eller om vissa uppgifter baserades på "hörsägnen". Detta rent allmänt.

Jag vill bara påpeka MIN erfarenhet av ämnet och att det inte var något jag bara tog löst ur luften.

Att jag i oktober förra året sa att syntet är mycket bättre än dun, med betoning på mycket(?) kanske var att ta i. Jag är mycket medveten om att yttermaterial och dunet i sig är mycket bättre nu än för exempelvis 20, 15, 10, 5 år sedan. Och att kvaliten fortsätter att förbättras. Så också i syntetsäcken där förhållandet vikt/värmekapacitet förbättras.

Som sagt så är skillnaden i fuktabsorbering idag ganska liten mellan dun och syntet. Men än så länge absorberar syntet mindre fukt än dun och är mer lättskött enligt min åsikt.

Då är vi ganska överens. Det jag menar är dock att trots att en dunsäck är något fuktkänsligare så är det inget jag personligen märkt av. Argumentet förs dock ofta fram (oftast från de som inte använder dunsäckar) så att det är lätt att få uppfattningen att det utgör ett problem.

Är det inte så att dunet innehåller en viss mängd fett så att den delvis är mättad? Det innebär väl att efter en eller ett par tvättar bör detta ha brytits ned,så att den kan dra åt sig än mer väta.Jag vet att man helst inte ska tvätta säckar öht,men det kan behövas ibland.


peter
PS.Titta där *pekar på erfarenhet* DS. ;)
 
Dun är det enda tänkbara för mig, som måste hålla vikten nere. Jag testade nyligen ME Dewline, 840 g, påstådd komfort -5, och det var skönt. Dock sticker dun hål i yttertyget här och där så mans er alltid nåtning som svävar i luften när man gör iordnigne för natten.

Min förra dunsäck, som jag inte kasserat, är en Haglöfs LIM5, påstådd komfort +2, vikt 740 g. Jag köpte
den år 2000 och har sovit kanske 150 nätter i den.
Den har börjat spricka i sömmarna.

Lite av ett fukttålighetstest fick den i Pyreneerna
i somras, på vandringens 29:e dag. Jag höll på
att packa efter tältläger i Spanien. Ryggsäcken låg invid en bäck och när jag vände ryggen åt en stund (jag var
sysselsatt
med att riva och packa tältet) gled säckfan ned i bäcken! Där hann den ligga en stund och när jag lyfte
upp den bara rann det ur den. När jag kom
fram till 30:e dagens läger packade jag upp
och fann ALLTING blött. En del av maten var
obrukbar - spaghetti som blöts möglar, t ex.

Sovsäcken? Den var absolut genomblöt. Jag vred ur den så gott
de gick (det ska man helst inte göra) och lade
den att torka ovanpå tältet. Inom loppet
av några timmar i den spanska solen var den så torr
att den kunde användas den natten. Och en till.
Inget tyder på att den skadades nämnvärt; reservation
dock för att nätterna var så pass ljumma att
mitt tält var TORRT ut- och invändigt på morgonen,
trots vindstilla.

I ett regnigare klimat vete fan vad jag hade gjort.
Men jag försöker välja klimat ...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.