allergisk mot dun, sovsäck med dun?

Hej, jag var ute i friluftsbutiker igår och tittade på sovsäckar. Första frågan brukar vara dun eller syntet, där jag svarar syntet eftersom jag är allergisk mot dun. Då svarar butiksbiträdet att jag visst kan ha dun eftersom tyget är behandlat på ett sådant sätt att det inte släpper ut dun.. tycker detta låter en smula konstigt. Vill inte ta hans råd och vakna av att jag inte kan andas mitt ute i ingenstans. Någon som har erfarenhet av detta?

Passa gärna på att rekommendera sovsäckar ni tycker om som kan passa mig. Helst under 1000g. Och under 1500kr. Tresäsongs.
 
Har aldrig sett ett dunstoppat plagg eller sovsäck av någon sort som inte släppt ut något dun då och då. Sen är ju tyget knappast lufttätt heller och allergi orsakas väl snarare av små partiklar och inte kontakt med ett helt dun.
 
Den här kan nog bland det bästa jag kan hitta som uppfyller dina önskemål någorlunda.
Finns säkert fler som du kan leta upp.
//Peter
 
Jag fattar inte att någon (som faktiskt representerar en butik) kan rekommendera en produkt som kan vara farlig utan att ha mycket under fötterna. Han nämnde att vänner som var allergiska klarade av dun i sovsäcken, vad är det för referens? Jag kan säkert klara några nätter i en sådan, men vad händer säg 11:e eller 30:e natten... inget jag vill ta reda på helt enkelt.

Tack för tipset Peter. Det är verkligen inte lätt att hitta något som uppfyller alla mina krav. Känns som om det är vikten jag får ge avkall på. Sedan har jag fått för mig att Marmot är de bästa och vet inte om man vågar lita på temp.angivelserna och hållbarheten på de andra..
Jäkla jungel är vad det är. Kan verkligen sitta hur länge som helst och fundera.. och kolla lite till och fundera..
 
Jag håller med de andra om att det låter konstigt.

Dock måste jag nog peka i riktning mot dun om du vill ha en tresäsongssäck under 1000gr.

Mvh /Joel

Jo, än så länge är det dun som är lättast. Om man vill ha en lätt syntet bör man kolla efter "Primaloft one" fyllning, så nära man kommer idag. Vet inte om det finns i sovsäckar än, dock.

Kanske googlar lite...får se.


valdemar
 
Har för mig att jag läst någonstans att dunallergi inte är allergi mot själva dunet utan mot ämnen och/eller partiklar som sitter på dunet. Detta var mest ett problem tidigare, men med dagens metoder att tvätta och behandla dunet innan användning ska problemet vara i stort sett eliminerat.

Kommer inte ihåg var eller när jag läste detta, men googla så borde du kunna hitta något. Har för mig att jag läste det i sovsäckssammanhang i alla fall.

/ Morgan
 
Ja, särskilt det med "tresäsongs". +5 för en kvinna var inte mycket att hurra för.

Jag sa att det var den bästa jag kan hitta.
Det är inte upp till mig, eller dig att avgöra om hon klarar sig med den eller inte.
Visst är det så att den kan vara kall men man kan faktiskt komplettera med kläder.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Jackiie Saker mot tältduken - går fukten igenom? Bo och sova 8
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
nermander Bot mot hala liggunderlag Bo och sova 7
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.