Syntet eller Dun?

Dun är lättare, kompaktare när det är packat, varmare, dock även känsligare för fukt och kanske även dyrare. än syntet.

Än så länge iaf :)
 
Dun är som sagt dyrare än syntet men har också längre livslängd (ofta dubbelt längre). Jag upplever även att dunsäckar är behagligare då det är varmt, man blir inte lika snabbt "för varm" och svettig som i syntetsäckarna
 
Senast ändrad:
Dun andas oftast bättre (enligt min erfarenhet).

(Det borde finnas ett gäng trådar här på forumet, sök på dunsovsäck eller liknande.
 
Dun alla gånger.

För- och nackdelar med sovsäckar av dun och syntet?

Om du anser dig ha råd ska du helt klart skaffa dig en dunsäck av hög kvalite, inget snack om saken. Den kommer garanterat att vara både lättare och bekvämare än alla syntetsäckar på marknaden med samma isolationsförmåga. Om man däremot jämför säckar med samma pris är det inte lika säkert att dun är det bättre valet.

Sen får jag erkänna att jag ständigt blir lika förvånad över att alla verkar anse att en stor nackdel med dunsovsäckar är fukttåligheten. Vad sysslar folk med, sover de under en gran i ösregn eller??? Jag har väl genom åren lyckats få ihop en 400-500 tältnätter och den enda gången jag haft några som helst problem med fukt i sovsäcken var efter en 10-dagars tur i Alaska i Januari då temperaturen konstant låg under -40 grader. Sover man bara i ett tält som är gjort för friluftsliv är fuktiga sovsäckar inte något problem i alla normala situationer.

/ Stefan
 
Sen får jag erkänna att jag ständigt blir lika förvånad över att alla verkar anse att en stor nackdel med dunsovsäckar är fukttåligheten. Vad sysslar folk med, sover de under en gran i ösregn eller???

Man kan säga att det är en risk snarare än en nackdel, och risker bör var och en bedöma utifrån egna förutsättningar.

Själv har jag nog bara varit med om ett tillfälle då en dunsäck skulle ha varit dålig på grund av fuktkänsligheten, och det var i lumpen då våra befäl ville lära oss att packa vettigt genom att lasta av trosspackningen i en lerpöl.

Jag, som helt vanlig svensson-friluftare, skulle alltså kunnat ha dunsäck från 6 års ålder.
 
Jag tycker att du ska fundera över budget först, sedan kommer frågan om dun vs syntet in i bilden. Att döma av andra trådar så pågår en del investeringsfunderingar från din sida... Utsidantips har en tendens att leda till höga utgifter (men inte nödvändigtvis höga kostnader, för er ekonomer ;)). Det är viktigare att ha råd att komma ut än att ha coola prylar. (med reservation för säkerhetsmarginaler och bla bla bla.)

Nu vet jag inte hur din budget ser ut, så det är svårt att ge konkreta tips. Frågan om för resp nackdelar med syntet resp dun är väl ganska väl utredda. Fundera över: 1) Hur mycket är jag beredd att lägga ut? 2) Under vilka omständigheter ska sovsäcken användas (dvs temperaturer, tält eller bar himmel etc)? 3) Hur tungt får det bli? Då blir det lättare att svara.

(Sedan hänger detta ihop med "sovsystemet" i stort. Sover du i ett välbyggt tält behöver du knappast oroa dig för vätan, t.ex., men å andra sidan väger det en del så då vill du kanske kompensera för det i en annan ände.)

Jag har själv precis, efter en del funderingar, beställt en tresäsongers dunsäck (Pipedream 600) från Alpkit.com, men den lär inte komma förrän tidigast nästa vecka. Deras säckar har fått bra recensioner och de ser bra ut på pappret, de är billiga och jag har fått ett jättebra bemötande. (De har tagit extra bilder och mailat, etc.) Jag kommer skriva lite första intryck efter nån natt ute i denna monologtråd. Recensionen får anstå tills jag har lite mer erfarenhet av säcken.
 
Man kan säga att det är en risk snarare än en nackdel, och risker bör var och en bedöma utifrån egna förutsättningar.

Själv har jag nog bara varit med om ett tillfälle då en dunsäck skulle ha varit dålig på grund av fuktkänsligheten, och det var i lumpen då våra befäl ville lära oss att packa vettigt genom att lasta av trosspackningen i en lerpöl.

Jag, som helt vanlig svensson-friluftare, skulle alltså kunnat ha dunsäck från 6 års ålder.

Dessutom...hur många syntetsäckar behåller loftet i 15-20 år trots flitig användning...

Själv tycker jag nog att syntetindustrin har vänt lite på steken...syntetsäckar verkar mycket känsligare än dunsäckar när det gäller kärnegenskaperna så att säga :).

//J
 
Du har redan fått bra svar från de övriga. Dock skulle jag vilja vända på steken, dvs. du måste fråga dig själv:

Hur och när ska du använda den? Ska du bara tälta barmarksäsong, eller även på vintern?
Ska du sova mest i stuga, tält, tarp eller annan bivack?
Har du hund som eventuellt ska vara med och sova i ett tält?
Är du en disciplinerad sovsäckssovare, dvs. du har inte tendens att vilja krypa ned och in i sovsäcken när du sover? Kondens i form av utandningsluft skapar fukt.

Det finns säker andra frågor som skulle kunna ringa in vilken typ av sovsäck du ska satsa på. Såsom jag ser det så ska du satsa på dun med tanke på vikt-/värmerelation. Dock kan syntet vara ett alternativ om du t.ex. ofta ska sova i tarp/annan bivack, har en blöt hund som ska rymmas i tältet eller om du gillar att krypa in och ner i din sovsäck när du sover.

Mvh /Joel
 
Man skulle kunna dra det där med priset lite längre. Vill man ha en riktigt billig säck är det bara att glömma dun. Den som inte behöver en superdupersäck kan faktiskt köpa en för 200 spänn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.